ایران پرسمان
شرط ماکرون برای بازگشت روسیه به «جی7»
پنجشنبه 31 مرداد 1398 - 11:03:32
ایران پرسمان -
شرط ماکرون برای بازگشت روسیه به «جی7»
k ٤.٩
٠
فارس / رئیس‌جمهور فرانسه تأکید کرد تا زمانیکه بحران شرق اوکراین برطرف نشود، امکان بازگشت روسیه به گروه «جی 7» وجود ندارد.
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در فرانسه با یکدیگر دیدار کردند و حتی برخی، این دیدار را بعنوان گامی در بهبود روابط میان غرب و روسیه تلقی کردند.
پایگاه اینترنتی «کی‌یف پست» گزارش کرد، با اینحال، در حین دیدار 19 آگوست (28 مردادماه)، ماکرون به صراحت تأکید کرد تا زمانیکه بحران اوکراین برطرف نشود، روسیه اجازه بازگشت به گروه «جی 8» را که با حذف مسکو به گروه «جی 7» تبدیل شده است، ندارد.
ماکرون در حین کنفرانس خبری مشترک با پوتین گفت: «حل این درگیری یک چوب جادو است که درب بازگشت روسیه به گروه جی 7 را باز می‌کند و بار دیگر، امکان تبدیل این گروه به جی 8 را فراهم می‌کند».
نشست بین رؤسای جمهور روسیه و فرانسه در قلعه «برگانکون» واقع در جنوب فرانسه و درست چند روز قبل از میزبانی فرانسه برای نشست «جی 7» صورت گرفت.
در حال حاضر، گروه جی 7 متشکل از آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و اتحادیه اروپا است و روسیه در سال 2014 بعد از آن از این گروه حذف شد که بعد از برگزاری همه‌پرسی، منطقه «کریمه» با موافقت اکثریت ساکنان، به مسکو ملحق شد و کشورهای غربی، روسیه را به دامن زدن به تنش‌های غرب اوکراین متهم کردند. با اینحال مقامات روسیه تمامی ادعاهای کشورهای اروپایی را رد کرده است.
پوتین نیز در این کنفرانس خبری تأکید کرد که در صورتیکه گروه 7 بخواهد بعنوان یک مرکز تمدن بقای خود را حفظ کند، بازگشت روسیه به گروه 7، از نظر راهبردی هم برای روسیه و هم برای اروپا حائز اهمیت است.
از طرف دیگر، رئیس‌جمهور فرانسه، عادی سازی روابط اروپا با روسیه را به حل بحران اوکراین مشروط کرد و گفت که بدون حل مسئله اوکراین، بهبود روابط غرب با مسکو امکانپذیر نیست.
ماکرون ادامه داد که در حین نشست آتی گروه 7، قرار است درباره نشست‌های احتمالی آینده در قالب نورماندی بحث‌هایی صورت گیرد. نورماندی در واقع یک گروه باصطلاح دیپلماتیک است که با هدف برطرف کردن جنگ در شرق اوکراین و با عضویت کشورهای اوکراین، فرانسه، آلمان و روسیه تشکیل شده است.
آمریکا نیز همچون کشورهای اروپایی تلاش می‌کند تا اوکراین را علیه روسیه تحریک کند به طوریکه اخیراً اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه، واشنگتن و کی‌یف در مورد امکان تجهیز اوکراین به سامانه جدید موشک‌های ضد تانک «جاولین» در حال مذاکره هستند.
شبه جزیره کریمه خط جدایی میان حامیان اتحادیه اروپا و روسیه ‌است و حدود 60 درصد از جمعیت بیش از 2 میلیون نفری این شبه جزیره، روس تبارند. این شبه جزیره در سال 2014 و پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن روس‌گرایان در شرق اوکراین، در جریان یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و بار دیگر به روسیه پیوست.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/43142/شرط-ماکرون-برای-بازگشت-روسیه-به-«جی7»
بستن   چاپ