ایران پرسمان
رجا: برای اعتراف دیر نشده است؟!
پنجشنبه 31 مرداد 1398 - 1:56:23 PM
ایران پرسمان -

رجا / متن پیش رو در رجا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پس از گذشت چند سال از روزهایی که نام شمخانی در خصوص یکی از اثرگذاران در روز تصویب بیست دقیقه‌ای طرح اقدام متقابل شنیده شده بود دبیرشورایعالی امنیت ملی در مصاحبه‌ای از برجام و امضا شدن آن انتقاد کرده است.
در روزهای پرالتهاب تصمیم‌گیری در خصوص برجام که منتج به ماجرای تصویب بیست دقیقه‌ای شد نام علی شمخانی بارها به گوش رسید. نمایندگان منتقد از جلساتی شبانه بین لاریجانی و شمخانی و لزوم پذیرش برجام از نظر آنها سخن گفتند. مخالفان برجام نسبت به اقدام رئیس مجلس بر عدم مطرح شدن پیشنهادات در خصوص طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت» به شدت انتقاد کردند و با صدای بلند در صحن علنی انتقاداتشان را اعلام کردند، آنها به صراحت از سناریوی خطرناکی صحبت کردند که درصدد بود تا تصویب این طرح و پذیرش برجام را به رهبرانقلاب نسبت دهند. به عنوان نمونه حمید رسایی نماینده مردم تهران با صدای بلند در مجلس گفت: این صدای رهبری نیست، مجلس شده جای تصمیم‌گیری لاریجانی و شمخانی. حالا پس از گذشت چند سال از آن روزها دبیرشورایعالی امنیت ملی در مصاحبه‌ای از برجام و امضا شدن آن انتقاد کرده است.
شمخانی در مصاحبه‌ای با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» گفته است: ما نباید توافق هسته ای دوران ریاست جمهوری (باراک) اوباما (برجام) را امضاء می کردیم. وی در این مصاحبه گفت که برخی از مردم در ایران احساس می کردند که امضای توافق هسته ای سال 2015 میلادی اشتباه بود. شمخانی در پاسخ به این سئوال که «آیا شما نیز یکی از این افراد هستید»، گفت: بله؛ من تابع دیدگاه های مردم هستم؛ مردم ایران.
این سخنان دیرهنگام درحالی است که شمخانی با مسئولیت خطیری که داشته می‌توانست نقشی مهم و جدی در این عرصه برای جلوگیری از تحمیل خسارت‌نامه برجام انجام دهد. البته شمخانی اولین نفری نیست که به انتقاد از برجام و زیر سوال بردن آن بعد از مشخص شدن ضعف های آن پرداخته است.
مروری بر اعترافات دولتمردان به اشتباه بودن مذاکرات و نداشتن دستاوردهای مورد انتظارشان (که البته در بیشتر اوقات در کنار دوستان اروپایی و آمریکایی و آن هم به زبان انگلیسی آن را بیان کرده اند) و همچنین پاسخ های محکم رهبرانقلاب به نگرش اشتباه دولت به خصوص شخص حسن روحانی را می توان بزرگ ترین سند خسارت ساز بودن مسیر حل مشکلات داخلی با چشم امید بستن به بیگانگان دانست.
همه موارد فوق در حالی است که قرار بود با پروژه برجام و عادی سازی رابطه با غرب «آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنند که مردم به 45هزارتومان یارانه احتیاجی نداشته باشند!» اما چرخ فلک گشت تا رئیس جمهوری که افتخار خود را تماس تلفنی با رئیس جمهور آمریکا می دانست مذاکره با آمریکا را «دیوانگی» معرفی معرفی کند، وزیرخارجه ای که از حقوق هسته ای ایران عقب نشینی کرد اعتراف کند که در مورد آمریکا «اشتباه» می کند و معاونش که در ایران هنوز هم از دستاوردهای خیالی برجام می گوید در قلب اروپا از «تقریباهیچ» دیگری پرده بردارد. اتفاقاتی که برای بسیاری منتقدین دولت قابل پیش بینی بود اما پاسخ دلسوزی های آنها با برچسب ترسو، بزدل، افراطی، بروید به جهنم و... داده می شد.
اعتراف‌های دولتی‌ها که روزی برای مسببان این فاجعه بزرگ جشن قهرمانی گرفته بودند در حالی است که امروز این جریان هنوز دلخوش به چشم آبی‌های اروپایی شهرهای مختلف اروپایی را زیر پا می گذارند تا شاید بتوانند با تنفس مصنوعی چندصباحی برجام را احیا کنند! حالا قرار است جمعه همین هفته محمدجواد ظریف در سفر به پاریس بار دیگر پای صحبت ها و وعده های دروغ فرانسوی ها بنشیند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/43118/رجا--برای-اعتراف-دیر-نشده-است؟!
بستن   چاپ