ایران پرسمان
سازمان D-8 با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام همکاری می کند
چهارشنبه 30 مرداد 1398 - 13:58:02
ایران پرسمان -
سازمان D-8 با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام همکاری می کند
٤٥
٠
مهر / به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی D-8 و هیئت همراه امروز 28 مرداد از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در شیراز بازدید به عمل آوردند تا در خصوص عملیاتی سازی تفاهم نامه منعقده و نیز طرح های مورد نیاز D-8 و پیشنهاد شده از سوی ISC به بحث و گفتگو بپردازند.
در این نشست، دبیرکل D-8، دکتر کو جعفر کوشعری، ایلهام اولوداگ، مسئول امور مطبوعات و تحلیل تحقیقات و نصیر امینو، مدیر امور اداری، قانونی و داخلی و نیز هیئت رئیسه و مدیران گروه های بخش های مختلف ISC حضور داشتند.
در این جلسه، دکتر محمدجواد دهقانی، ریاست ISC بر ارتقاء روابط بین دو سازمان بین المللی ISC و D-8 و نیز ایجاد زیرساختی مناسب برای تامین اطلاعات مورد نیاز D-8 تاکید کرد.
وی توانمندی های ISC را در حوزه هایی چون بالا بردن کیفیت تحقیقات علمی و فناوری در کشورهای عضو D-8، ارزیابی دانشگاه ها، نشریات و دانشمندان کشورهای D-8، ارتقاء جایگاه نشریات علمی، تهیه اطلس علم کشورهای عضو D-8 و موارد دیگر به تصویر کشید.
در ادامه، دبیرکل D-8، دکتر کوشعری، از همکاری با ISC ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: این همکاری می تواند هم برای سازمان OIC و هم برای سازمان D-8 حائز فایده و اهمیت باشد.
وی ضمن بیان اقدامات صورت گرفته توسط D-8 در ایران شامل تاسیس سازمان TTEN در پارک پردیس تهران و دانشگاه بین المللی D-8 در همدان، ابراز امیدواری کرد که در آینده کارگاه های مختلف توسط ISC برای کشورهای عضو D-8 برگزار شود.
در ادامه اعضای تیم پروژه ISC به معرفی بخش های مختلف طرح ارائه شده پرداختند. از جمله مدیر گروه تجزیه و تحلیل منابع ISC (حیات داوودی)، به ارائه نقشه علمی کشورهای عضو D-8 و تبیین نقش آن در ارائه خدمات به نویسندگان، دانشمندان، موسسات علمی و دانشگاه های کشورهای عضو D-8 پرداخت.
برنامه نویسی استنادی ISC (خلیفه) توضیحاتی در خصوص کارکرد سامانه علمی کشورهای عضو D-8 ارائه داد و نیز فعالیت های علمی، اطلاعات، گزارش ها و مجلات این کشورها را تشریح کرد.
مدیر گروه رتبه بندی (دکتر صراطی) نیز به معرفی سامانه رتبه بندی جهانی ISC و چگونگی توسعه رتبه بندی دانشگاه های کشورهای D-8 و برخی از دستاوردهای مهم این رتبه بندی و تاثیر آن بر ارتقاء کیفی علم و فناوری در کشورهای اسلامی را تشریح کرد.
مدیر اداره فناوری اطلاعات ICT (دکتر پهلوان زاده) پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز در ادامه، توانایی ها و زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری گروه IT پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را شرح داده و ضرورت ارتقای زیرساخت ها را به منظور اجرای پروژه پیشنهادی برای سازمان D-8 تشریح کرد.
سپس دکتر کوشعری تاریخچه هدف سازمان D-8 را تشریح و تاکید کرد که هدف اصلی این است که به جای رقابت کشورهای اسلامی در جوی دوستانه و تعاملی به جای رویکرد تقابلی به تعامل و همکاری در حوزه های مختلف علمی، پژوهشی و فناوری بپردازند.
وی خاطرنشان کرد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام دارای ظرفیت های بالایی است و D-8 مایل است بتواند در جریان مذاکرات جاری به راهکارهایی مشخص برای استفاده بهینه از این امکانات برسد.
وی یادآور شد: برای پیگیری مصوبات و نیز انجام طرح های پیشنهادی ISC موافقت کلی وجود دارد اما لازم است تا از طریق رایزنی با سازمان های دیگر برای تامین هزینه طرح ها با هدف محقق کردن تمامی پیشنهادها رایزنی شود تا بتوانیم در زمانی کوتاه تر در خصوص تحقق این پیشنهادها بکوشیم.
در پایان توصیه ها و اولویت های مختلف توسط اعضای نشست پیشنهاد شد. ضمن موافقت با طرح های پیشنهادی توسط ISC، مقرر شد برگزاری کارگاه های ارتقای اثربخشی پژوهش برای کشورهای عضو D-8 به طرح ها اضافه شود. همچنین، موافقت اولیه برای تاسیس دفتر منطقه ای ISC در مقر اصلی D-8 در استانبول اعلام شد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/43049/سازمان-D-8-با-پایگاه-استنادی-علوم-جهان-اسلام-همکاری-می-کند
بستن   چاپ