ایران پرسمان
چه کنيد تا رشد کسب وکارتان متوقف نشود
پنجشنبه 29 فروردين 1392 - 1:46:42 PM

بسياري از صاحبان کسب وکارهاي کوچک، وقت و استعداد خود را صرف شرکت کوچکشان مي کنند و به تدريج آن را به شرکتي بزرگ تبديل مي کنند. اما تعجبي ندارد که برخي کسب وکارهاي کوچک به محض اينکه از نوپايي درمي آيند، دچار رکود مي شوند و از رشد بازمي مانند.

چگونه سعي مي کنيد از اينکه کسب وکار شما به يکي از بنگاه هايي تبديل شود که به سرعت رشد مي کند، اما هيچ گاه به پتانسيل کامل خود نمي رسد، جلوگيري کنيد؟ در اينجا سه دليلي که باعث مي شود کسب وکارتان دچار رکود شود و نحوه مقابله با هر مشکل عنوان مي شود:


1) کسب وکارتان از وضعيت موجود راضي است

برخي کسب وکارها به سادگي از رشد کردن بازمي مانند، چون صاحبان آنها از وضعيت فعلي خود راضي هستند. اين موضوع به خودي خود مشکلي ايجاد نمي کند. به طور کلي، قرار نيست همه بنگاه هاي اقتصادي روزي به IBM يا جنرال الکتريک تبديل شوند. اما مساله اين است که وقتي کسب وکاري در يک وضعيت ثابت مي ماند، ريسک عقب ماندن از رقبا در کمين آن است.

برنامه ريزي استراتژيک راه مقابله با مشکل رضايت از خود است. بدون داشتن هدف، يک مدير و کارمندان او به آساني مي توانند در يک مسير رکودي قرار بگيرند. بنابراين زماني را به برنامه ريزي هاي کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت براي کسب وکارتان اختصاص دهيد.

طرح اصلي کسب وکار شما مکان مناسبي براي شروع کار است. آيا به اهدافي که در ابتداي مسير تعيين کرده بوديد، دست يافته ايد؟ اگر پاسخ منفي است، چرا اين اتفاق افتاده است؟ کمبودها را ارزيابي کنيد و از نظرات مختلف استفاده کنيد تا در صورت نياز در طرح کسب وکارتان تجديد نظر کنيد.

تعيين هدف به کليه افراد، از مدير عامل گرفته تا افراد پايين تر، کمک مي کند انرژي و تمرکز دوباره داشته باشند.

2) دچار کمبود سرمايه شده ايد

اگر از ذخاير نقدي خوبي برخوردار نيستيد يا به سرمايه در گردش دسترسي نداريد، فرصت هاي رشد از شما رويگردان مي شوند. به محض اينکه برنامه ريزي استراتژيک شما تکميل شد، اعداد و ارقام را بررسي کنيد تا براي اهدافتان برچسب قيمتي تعيين کنيد. سپس در نظر بگيريد که چگونه مي توانيد به منابع نقدي براي اجراي طرحتان دست پيدا کنيد. ممکن است بتوانيد با سود حاصل از کسب وکارتان در پروژه هاي شخصي سرمايه گذاري کنيد، يا به وام هاي تجاري روي آوريد، يا به سراغ سرمايه گذاران کمکي برويد يا حتي کسب وکارتان را برون سپاري کنيد.

مهم اين است که در نهايت بدانيد که چقدر پول نياز داريد و از کجا مي توانيد چنين پولي را تامين کنيد.

3) کسب وکارتان دور از دسترس مشتري است

مشتري رگ حيات کسب وکار شما است و اگر از وضعيت فعلي کسب وکارتان راضي باشيد، نه تنها مشتري هاي بيشتري جذب نمي کنيد، بلکه با ريسک از دست دادن مشتريان قبلي هم مواجه هستيد. با در نظر داشتن اين نکات، به اين سوالات پاسخ دهيد:

چرا مشتريانتان با شما وارد معامله مي شوند؟

چگونه از کالا يا خدمات شما استفاده مي کنند؟

از چه کالاها يا محصولات ديگري استفاده مي کنند؟

آخرين پيشرفت ها در صنعت حوزه کاري شما چيست؟

آيا کالا يا خدماتي که ارائه مي کنيد در 5 يا 10 سال آينده نيز براي مشتري کاربرد دارد؟

تصور نکنيد که بدون تفکر عميق مي توانيد به اين سوالات پاسخ بدهيد. با مشتريان فعلي خود ارتباط برقرار کنيد و مشتريان احتمالي آينده را شناسايي کنيد. سپس از ايجاد نوآوري و توسعه کاري بر اساس اين بازخورد، هراس نداشته باشيد.

کسب و کارهاي کوچک لزوما نبايد به بنگاه هاي بزرگ تبديل شوند، اما براي اينکه در فضاي بازار پرتحول امروز بقا داشته باشند، بايد پيشرفت کنند. رشد و موفقيت هيچ گاه تضمين شده نيستند، اما هر فرصتي براي به دست آوردن آنها، نيازمند رعايت موارد بالا است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/42/چه-کنيد-تا-رشد-کسب-وکارتان-متوقف-نشود
بستن   چاپ