ایران پرسمان
آخرین پرتاب موشک سایوز با اجزای اوکراینی
شنبه 26 مرداد 1398 - 15:37:31
ایران پرسمان -
آخرین پرتاب موشک سایوز با اجزای اوکراینی
٤٥
٠
ایسنا / ناو سایوز ام.اس-15 آخرین پرتاب این سفینه با موشکی است که بخشی از اجزای آن ساخت صنایع اوکراینی هستند. براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان فضایی روسیه(روسکاسموس) ناو سایوز ام.اس-15 آخرین پرتاب این سفینه با موشک نوع سایوز اف-گ خواهد بود که در ساخت آن از برخی قطعات و تجهیزات کارخانه‌های اوکراینی استفاده شده است.
در دوران شوروی سابق، اوکراین یکی از مراکز اصلی ساخت سامانه‌های فضایی و موشکی از جمله سامانه ردیابی و اتصال کورس و یا موشک زنیت به شمار می‌رفت. به دنبال چالش‌های سال‌های اخیر و تیره شدن روابط سیاسی بین روسیه و اوکراین، روس‌ها تصمیم گرفتند وابستگی‌های خود به اوکراین را به حداقل برسانند و در راستای همین سیاست، کارشناسان فنی موشکی "روسکاسموس" بر روی استفاده از موشک سایوز با تجهیزات کاملا روسی تمرکز کردند و قرار است از این پس مدل دیگری از پرتابگر سایوز را بکار بگیرند که نیازی به قطعات و سامانه‌های اوکراینی ندارد و پرتاب سایوز ام.اس-15 آخرین بهره‌برداری از موشک نوع سایوز اف.گ خواهد بود.
خدمه سایوز ام.اس-15 شامل فضانورد روس اولگ اسکریپوچکا، جسیکا میر آمریکایی و اولین فضانورد امارات هزا المنصور هستند. سایوز ام.اس-16 در 20 مارس 2020 توسط موشک سایوز- 2.1آ مجهز به یک سامانه هدایت ساخت روسیه به فضا پرتاب خواهد شد.
از سال2001 تا 2019، 69 فروند موشک سایوز اف.گ به فضا پرتاب شد که یکی از آنها در اکتبر 2018 ناکام بود. سیستم کنترل این پرتابگر در دو شرکت اوکراینی در خارکف ساخته شده است. براساس برنامه روسکاسموس از سال 2020، موشک سایوز -2.1آ جایگزین آن می شود که از سال 2004 پرواز می‌کند. سیستم کنترل این پرتابگر جدید در شرکت تحقیق و تولید اتوماسیون فضایی در شهر یکاترینبورگ روسیه ساخته می‌شود.
تارنمای خبری ناسا اعلام کرد که پرتاب سایوز ام.اس-15 برای ساعت 16.57 روز 25 سپتامبر(بوقت مسکو) پیش‌بینی شده است و الحاق آن با ایستگاه فضایی بین‌المللی در ساعت 23:00 همان روز انجام می‌شود.
لازم به یادآوری است که در ژوئن سال 2018، آژانس فضایی روسیه و مرکز فضایی محمد بن راشد موافقتنامه‌ای را برای پرواز اولین فضانورد امارات به ایستگاه فضایی بین‌المللی امضا کردند. در سپتامبر سال 2018، آموزش دو نامزد فضانورد امارات، خلبان نظامی هزازا المنصوری و مهندس فنی سلطان النایادی، در مرکز آموزش فضانوردی مسکو آغاز شد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/41958/آخرین-پرتاب-موشک-سایوز-با-اجزای-اوکراینی
بستن   چاپ