ایران پرسمان
ما جزو 16 کشور برتر علمی جهان هستیم
سه شنبه 22 مرداد 1398 - 19:59:07
ایران پرسمان -
ما جزو 16 کشور برتر علمی جهان هستیم
٢٩٥
٩
آریا / ما جزو 16 کشور برتر جهان در تولید علم هستیم و از این نظر دارای حرف برای گفتن در صحنه‌های مختلف علمی هستیم.
آقای منصور غلامی افزود: دستیابی به این رتبه علمی حاصل تلاش همه محققان است و امروزه تمام نیاز‌های تخصصی در خصوص نیروی انسانی کشور را خودمان تأمین می‌کنیم.
وی ادامه داد: اگر برخی افراد نیز به خارج از کشور اعزام می‌شوند تنها برای انتقال فناوری است.
آقای غلامی افزود: تأمین نیاز‌های تخصصی در خصوص نیروی انسانی کشور دستاورد خوبی برای آموزش عالی کشور است.
وی گفت: در بخش پژوهش نیز مراکز علمی ما تلاش‌های زیادی داشته اند که با رویکرد‌های علمی، حضور در لبه‌های علم جدید و به روز کردن آن نظام جمهوری اسلامی توانسته موقعیت خوبی در کنار کشور‌های توسعه یافته داشته باشد.
آقای غلامی افزود: در سال‌های اخیر با موضوع استفاده از یافته‌های علمی در صحنه اجتماع روبرو بوده ایم که این موضوع از سوی برخی‌ها مطرح می‌شود که حاصل دستاورد‌های علمی در جامعه چگونه استفاده خواهد شد؟ که البته سؤال مهمی است.
وی گفت: در دهه گذشته به تدریج برای پاسخ به این سؤال و محقق شدن اهداف این سؤال، یعنی علم مفید و نافع، برای کشور تلاش‌های زیادی صورت گرفته است.
آقای غلامی افزود: با تشکیل پارک‌های علم و فناوری در خصوص انتقال دانش و فناوری به سطح جامعه فعالیت‌ها آغاز شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون حدود 197 مرکز رشد و همچنین 42 پارک ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کنند که البته پارک علم و فناوری پردیس نیز تحت نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول فعالیت است که شرکت‌های دانش بنیان بسیاری در آن‌ها فعال هستند.
آقای غلامی گفت: کسب و کار‌های نوین (استارتاپ ها) نیز در سال‌های اخیر شکل گرفته اند و فضای توسعه بر بستر دانش و فناوری را رقم می‌زنند.
وی ادامه داد: انتظار معجزه یک شبه و فوری در این باره نداریم، اما جریان در این خصوص رو به رشد است.
آقای غلامی گفت: درباره انتقال دانش به سطح جامعه کار‌های دیگری نیز در وزارت علوم تحقیقات و فناوری و همچنین سایر وزارتخانه‌ها رخ داده است و در سال‌های اخیر تلاش کرده ایم که به تحقیقات کاربردی توجه بیشتری شود.
وی افزود: تلاش کردیم اگر امتیازی داده شود، متناسب با پژوهش‌های کاربردی باشد و همچنین برای پایان نامه‌های دانشجویی نیز برای ورود به تحقیقات کاربردی، طرح‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده که بیشتر آن حمایت‌های مالی است.
آقای غلامی گفت: در آیین نامه ارتقاء استادان نیز تغییراتی داده شده است تا از طرح‌های کاربردی حمایت شود.
وی ادامه داد: حضور دانشگاه‌ها در حل مسائل اجتماعی و یا چالش‌های زیست محیطی نیز که هم اکنون قرارداد‌های متعددی میان دانشگاه‌ها و بخش‌های مختلف در این باره امضا شده است و دانشگاه‌ها به این موضوعات ورود پیدا کرده اند.
آقای غلامی گفت: در بخش ارتباط با صنعت نیز کار‌های خوبی صورت گرفته است که می‌توان به طرح فرصت مطالعاتی در صنعت اشاره کرد که این طرح در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
وی افزود: در خصوص ارتباط با صنعت قرارداد‌هایی با سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف مانند وزارت نفت، وزارت دفاع و سازمان محیط زیست داشته ایم و در این اواخر نیز برخی از دانشگاه‌ها فعالیت‌هایی را با برخی از قطعه سازان آغاز کرده اند.
آقای غلامی گفت: پارسال ما نیاز‌های دستگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی را دریافت و در نمایشگاهی عرضه کردیم.
وی افزود: تلاش ما این است که مسیر جامعه علمی کشور ضمن حفظ جایگاه برتر خودش در دنیا، بخش قابل توجهی از خدمات علمی مورد نیاز جامعه را ارائه دهد که البته این جریان هم اکنون شکل گرفته است.
آقای غلامی گفت: در آموزش نیروی انسانی تلاش ما این است که آموزش‌ها منطبق بر نیاز‌های کشور انجام شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از پارسال کارگاه‌های مهارت افزایی فعال شده است و 53 دانشگاه کارگاه‌های مختلفی را با عناوین متعدد علاوه بر کلاس‌های درسی برگزار کرده اند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/40027/ما-جزو-16-کشور-برتر-علمی-جهان-هستیم
بستن   چاپ