ایران پرسمان
محمد رضا باهنر :
هاشمي و لاريجاني وارد عرصه انتخابات نمي شوند
چهارشنبه 28 فروردين 1392 - 4:51:26 PM
محمدرضا باهنر تاکيد کرد: اگر تعدد کانديداهاي اصول گرا درست مديريت نشود، به تهديد تبديل مي‌شود و درصورتي اين تهديد به فرصت تبديل مي‌شود که با يک فرآيند عاقلانه ريزش کنند و وارد رقابت شوند.
 محمدرضا باهنر عصر روز سه شنبه بيست و هفتم فروردين ماه در نشست خبري در باشگاه خبرنگاران جوان، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
وي با اشاره به اين‌که يادم نيست که در چه تاريخي واژه فتنه را بکار بردم اما تا به حال چند دفعه اين واژه را در رسانه‌ها مطرح کردم، گفت: شش روز پس از انتخابات سال 88 به‌همراه تعدادي از دوستان با آقاي موسوي ملاقات داشتيم که آنجا بحث‌هاي مفصلي شد و به او گفتيم که شما بيست سال است که از صحنه سياسي دور بوده ايد و پنج يا شش ماه است که فعاليت درباره انتخابات را آغاز کرده‌ايد و همچنين گفتيم که شوراي نگهبان شما را تأييد صلاحيت کرده و سيزده ميليون رأي داريد و بايد قدر اين را بدانيد.
باهنر با بيان اين مطلب افزود: هر حکومتي اپوزيسيون دارد که برخي جاها مفيد است اما يا دو حالت دارد که يا داخل و يا بيرون نظام است، من به موسوي گفتم که من در حزب شما نمي‌آيم اما از داشتن حزب سياسي شما حمايت مي‌کنم مشروط بر اين‌که داخل نظام باشيد، اگر بيرون نظام باشيد و خوش شانس، مي‌شويد نهضت آزادي و خلاصه او را نصيحت کرديم.
دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين ابراز داشت: ما به موسوي همچنين گفتيم که اگر بيرون نظام باشيد، با نظام درگير مي‌شويد و طبيعتا نظام هم از بقاء خود و امنيت مردم دفاع مي‌کند.
وي با اشاره به اين‌که من در مواقع حساس مواضع درخور شأني گرفته‌ام، عنوان داشت: آقاي عسگر اولادي بحث مفتون بودن موسوي و کروبي را مطرح کرد و خودش هم از بيانش دفاع مي‌کند اما امروز بحث ما اين نيست که سران فتنه خودشان فتنه انگيز بودند و يا مفتون شده بودند مهم اين است که آنها فتنه را در کشور کليد زده، مديريت و رهبري کردند و هزينه سنگيني را به نظام وارد کردند.
باهنر ادامه داد: سران فتنه مدت زيادي وقت رسانه‌ها را گرفتند البته نظام يک چيزي را به دست آورد و آن حماسه نهم دي بود که منافعش بسياري از هزينه‌ها را پوشش داد اما نه به اين معنا که کساني که اين هزينه‌ها را تحميل کردند امروز بتوانند با تغيير واژه که ما مفتون بوديم، آنها را جبران کنند و سران فتنه در هر صورت بايد پاسخ‌گوي اعمال خود باشند.

مجلس هشتم را به خوبي مديريت کرديم
دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين ابراز داشت: برخورد با پديده بد و ناهنجار در کشور از طرف افراد مختلف متفاوت است و بايد از افراد قاطعانه سؤال کرد که شما درباره محکوم کردن و ضربه زدن به فتنه چه کرديد؟
وي در ادامه اين مطلب گفت: اين ادعا را دارم که من و آقايان لاريجاني و ابوترابي و برخي از دوستان در مجلس هشتم، مجلس را در زمان فتنه 88 که بزرگ بود و پاي خيلي‌ها را گرفت و برخي مفتون شدند و برخي توبه کردند مديريت کرديم و معتقد هستم که ما مجلش هشتم را به کمک نمايندگان خوب و موفق اداره کرديم.
باهنر با اشاره به اين‌که در مجلس هشتم اصلاح طلبان زيادي داشتيم اما هيچ فتنه گري نداشتيم، ابراز داشت: در آن زمان اين نگراني نسبت به اصلاح طلبان وجود داشت که به صفوف فتنه گران بپيوندند که يک موقع هست که کسي يا مديريت خوب تلاش مي‌کند که اين اتفاق نيفتد.
دبير کل جامعه اسلامي مهندسين درباره مساله ورود زودهنگام به عرصه انتخابات گفت: فکر مي‌کنم بايد اين مسئله را باز کرد؛ کشورهاي زيادي هستند که بحث جمهوريت، دموکراسي و رقابت در آنها مطرح است که گاهي از دوسال مانده به انتخابات رقابت هاي درون حزبي آنها شروع مي‌شود که باعث آشناشدن مردم با فضا و شنيدن حرف‌ها مي‌شود.
وي افزود: در نظام مردم سالاري ديني که هيچ مسئولي وجود ندارد که با رأي مستقيم و يا با يک واسطه انتخاب شود بنابراين حضور مردم براي سرنوشت کشور مهم است، ما به‌اين‌دليل که در کشور احزاب قوي نداريم، کانديداها شروع به بحث و صحبت کردن مي‌کنند اما هم‌اکنون کسي به‌عنوان نمي‌تواند ميتينگ سياسي برگزار کند و بنر بزند اما جلسات و بحث‌هاي سياسي در کشور انجام مي‌شود و به‌تدريج با رعايت موارد قانوني بايد وارد فضاي کلي انتخابات بشويم.
وي با بيان اين‌که من فکر مي‌کنم ما پنج نفري که يک ائتلاف اکثريت را تشکيل داديم،‌ بايد با يک ساز و کار به انتخاب واحد برسيم که شايد آن ساز و کار براي بقيه جناح‌ها خيلي مهم نباشد گفت: تلاش و سياست راهبردي ما اين است که نامزدي و فعاليت انتخاباتي مجموعه اصول‌گرايان تحت نظر يک مديريت واحد قرار بگيرد.
مهندس باهنر با اشاره به اين‌که ما پنج نفر قبل از ثبت نام به نظر واحد مي‌رسيم، ابراز داشت: توقع ما اين است که بقيه ائتلاف‌ها هم تلاش کنند تا پيش از ثبت نام به نظر واحد برسند زيرا تجربه نشان داده است که پس از ثبت نام انصراف دادن سخت مي‌شود و توصيه ما اين است پيش از ثبت نام اين کار را انجام بدهند.
وي عنوان داشت:‌ ما در جريان خود به نظرسنجي اهميت و وزن بالايي مي‌دهيم.
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت، چه رييس آن و چه وزرا مانند بقيه شهروندان مي‌توانند گرايش سياسي داشته باشند و حق دارند که فعاليت انتخاباتي انجام دهند اما از امکانات دولتي قوه مجريه و حکومتي به نفع حزب خود، چه مادي و چه معنوي حق ندارند استفاده کنند و اين قانون در بسياري از کشورهاي دنيا وجود دارد به غير از کشورهايي که دولت همان حزب و حزب همان دولت است و در آنها ديکتاتوري وجود دارد.

واکنش به همايش انتخاباتي دولت در ورزشگاه آزادي
دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين افزود: نمي‌دانم ضرورت برگزاري اين همايش چه چيزي است اما هزينه اي که براي آن مي‌شود بسيار بالا است، راه هاي نرم‌تري هم وجود داشت مي‌توانستند يک لوح تقدير و حتي هزينه نقدي به آنها بدهند يعني حتي اگر براي انتخابات هم نباشد، خيلي کار خوبي نيست اما اگر براي انتخابات باشد، سوء استفاده از قدرت است که ما اين را در جاهاي ديگر هم ديده‌ايم براي نمونه احمدي نژاد در روز بيست و دوم بهمن ماه سخنراني رسمي و بين‌المللي خود را با سه بار گفتن زنده باد بهار تمام کرد که حتما دولت بايد مواظبت کند و مسئولين نظارتي مانند شوراي نگهبان هم به‌موقع هشدارهاي لازم را بدهند.
باهنر درباره دعوت متکي از محسن رضايي براي حضور در ائتلاف پنج گانه گفت: اين سياست راهبردي ما است و مختص آقاي رضايي هم نيست و ما اعلام کرديم که درهاي ائتلاف باز است و کساني‌که اصول گرا و يا منسوب به جريان اصول گرايي هستند دعوت مي‌کنيم که بيايند و تا هم صحبت کنيم.

انتخابات را دو قطبي مي بينم
وي با اشاره به اين‌که انتخابات را دوقطبي مي‌بينيم ابراز داشت: طبيعي است که برخي از افراد به صحنه مي‌آيند و ممکن است که آرايش انتخابات را تغيير بدهند و تغيير به‌موقع آرايش بايد مديريت شود.
وي با بيان اين‌که ما مي‌توانيم تعدد کانديداهاي اصول گرا را به فرصت تبديل کنيم گفت: اگر تعدد کانديداهاي اصول گرا درست مديريت نشود، به تهديد تبديل مي‌شود و درصورتي اين تهديد به فرصت تبديل مي‌شود که با يک فرآيند عاقلانه ريزش کنند و وارد رقابت شوند.
دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين افزود: حضور کانديداهاي متنوع خوب است اما باقي ماندنشان موقعيت را به دست رقيب مي‌دهد.

باهنر با اشاره به اين که شايد من در بخش هاي مختلف و تخصصي در نامزدها کساني را مي‌شناسم که در يک و يا دو تخصص از من قوي تر باشند اما به ذهنم مي‌رسد که شرايط عمومي که بايد وجود داشته باشد را دارم، ابراز داشت: در رياست جمهوري دو مسئله مهم است؛ يکي اين‌که قوي‌ترين و صالح ترين و ديگري اين‌که مقبول ترين باشد.

وي با اطلاع از وقوع زلزله در سراوان سيستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اميدوارم که حداقل حادثه انساني را داشته باشيم.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي اين مطلب که وي مي‌خواسته در فيلم تبليغاتي موسوي در انتخابات سال 88 شرکت کند را رد کرد و اظهار داشت: من سي سال پيش با موسوي مخالف بودم و اين سي سال ادامه داشته است.
دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين گفت: ما در ائتلاف اکثريت همه را دعوت کرديم تا بيايند و با هم ائتلاف کنيم حتي اين طور هم نگفتيم که بقيه بيايند بلکه گفتيم همه با هم بياييد، درها را باز بگذاريد که همه بياييم و اين اعتقاد را داريم.

باهنر عنوان داشت: من در سال 88 به اين جمع بندي رسيدم که نمي‌توانم به احمدي نژاد رأي بدهم و پشيمان هم نيستم.
وي بيان داشت: درباره مسئله برنامه دولت آينده، برنامه ريزي نظام تعريف شده است و قانون اساسي سياست هاي کلي دارد که مقام معظم رهبري با مشورت با مجمع تشخيص مصلحت نظام ابلاغ مي‌کنند و سه قوا و نهادهاي ديگر موظف هستند که در آن چارچوب حرکت کنند و مجلس بر آن مبنا قانونگذاري مي‌کند.
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: بنابراين رييس جمهوري که رأي مي‌گيرد مشروط بر اجراي برنامه قانوني کشور است البته اين که ممکن است با برخي از موارد آن مخالف باشد، اشکال ندارد اما اصلاح آن راه قانوني دارد و اين‌که بگويد من اجرا نمي‌کنم درست نيست.
دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين با بيان اين‌که دومشکل گراني و اشتغال ما را به شدت آزار مي‌دهد گفت: عوامل اين مشکلات را بايد تحليل کنيم که بزرگ‌ترين عامل گراني‌ها رشد نقدينگي و سرعت گردش پول است و در طول هفت سال گذشته نقدينگي کشور بيش از هفت برابر افزايش داشته است درحالي‌که رشد اقتصادي ساليانه زير چهار درصد بوده است.
باهنر هدفمندي يارانه‌ها را از ديگر عوامل گراني ارزيابي کرد و گفت: فکر مي کنم هدفمندي يارانه‌ها دقيق اجرا نشد و يک مقدار تورم ايجاد کرد که هدفمندي پروژه لازم و ضروري بود که شروع شد و مراحل بعدي آن هم بايد با آسيب شناسي مرحله اول اجرا شود.
وي با اشاره به اين‌که غني سازي جزو حقوق ملت ايران و همه اعضاي NPT است تصريح کرد: ما از حقوق خود صرف نظر نمي‌کنيم و از انرژي هسته‌اي هم استفاده غير صلح آميز نخواهيم کرد.
باهنر با بيان اين که امتيازاتي که در گفت‌گو ها داده مي‌شود بايد دوطرفه باشد، عنوان داشت: تصور ما اين است که 1+5 در گفت‌وگوها به‌دنبال کشتن وقت است و شايد آنها منتظر انتخابات بعدي هستند و اگر فکر مي‌کنند که تحول عميق اتفاق مي‌افتند و اين موضوعات حل مي‌شود، خوابي است که تعبير نخواهد شد.
دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين عنوان داشت: ما در چشم انداز بيست ساله داريم که ايران بايد با همه کشورها به غير از رژيم صهيونيستي رابطه داشته باشد زيرا آن رژيم را مشروع نمي‌دانيم و يک گروه آدم هاي زورگو و غاصب هستند که بايد غصبي که انجام داده‌اند را بگذارند و بروند.
باهنر ادامه داد: به غير از رژيم صهيونيستي بقيه حکومت‌ها را مشروع مي‌دانيم و ارزش براي ما حفظ منافع ملي و دفاع از اصول است و به تعبير مقام معظم رهبري تا وقتي که آمريکا پنجه آهني خود را زير دستکش حرير گذاشته مذاکره سودي ندارد.
وي با بيان اين‌که در چشم‌انداز بيست ساله پيش بيني اين بود که تورم تک رقمي شود و من مي‌گويم که اين ممکن است، ابراز داشت: برخي از کشورها يک قطره نفت هم ندارند اما اين را شدني کرده‌اند.
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي عنوان داشت: من تحريم‌ها را در اقتصاد کشور مؤثر مي‌دانم اما اگر کسي بخواهد سهم تحريم‌ها را بيش از سي يا سي و پنج درصد محاسبه کند، به مردم و نظام ظلم کرده است و مابقي سوء مديريت‌ها و سياست‌هاي اشتباه است.
دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين با بيان اين‌که دولت بعدي به‌عنوان شخص حقوقي مکلف هستند که تصميمات دولت قبل را بپذيرند گفت: دولت نهم که رييس محترم آن دکتر احمدي نژاد بود، تصميم گرفت تا دانشگاه علوم پزشکي تهران و دانشگاه علوم پزشکي ايران را ادغام کند که هزينه‌هاي سنگيني دارد و دانشجوياني که ظرف اين دو سال پذيرفته شدند هم حقوق اساسي دارند که اين اتفاقات در دولت نهم و دهم بسيار رخ داده است.
مهندس باهنر ادامه داد: مجلس در همه امور مي‌تواند قانونگذاري کند و اگر احساس کند که کار اشتباهي انجام مي‌شود، جلوي آن را مي‌گيرد که در اين باره اقدامات لازم را شروع کرده‌اند و خواهش من از دولت اين است که در اين بخش شتاب نکند.
مهندس باهنر گفت: طبق آخرين سؤالاتي که کردم، هاشمي و لاريجاني وارد عرصه انتخابات نمي‌شوند اما اين‌که نظرشان تغيير کند و بيايند، طبيعي است که ترکيب رقبا تغيير مي‌کند.
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: به دوستان جبهه پايداري نقدها و اختلاف‌هايي داريم اما آنها را حتما اصول گرا نمي‌دانيم و با آقاي لنکراني و يا هر کانديداي ديگري که داشته باشند، آماده ائتلاف هستيم.
وي عنوان داشت: هاشمي رفسنجاني يک پديده ويژه در انقلاب و نظام ما است و قبل از انقلاب، در زمان انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و دوران سازندگي خدمات زيادي را انجام داد اما نقدهاي جدي به برخي از رفتارهاي هاشمي داريم و هم‌اکنون در اين موقعيت و با تجربه سال 84 و 88 اگر وي وارد ميدان رقابت شود، مورد نقد قرار مي‌گيرد و رقبايي که اين مسائل را رعايت نمي‌کنند حرمت شکني مي‌کنند.
باهنر افزود:‌ برخي در اين هشت سال نون رقابت با هاشمي را خوردند و علاقه دارند که تکرار شود تا سوار اين موج شوند و ورود به انتخابات به نفع هاشمي و نظام نيست؛ هاشمي در آستانه انتخابات سال 76 اشتباهي کرد و تصورش از اصلاحات اين نبود و بيشترين ضربه‌ها را از اطرافيان دولت اصلاحات خورد.
باهنر با بيان اين‌که حرمت هاشمي در نظام ابتدا توسط تندروهاي اصلاح طلب ريخته شد اظهار داشت: در سال 88 هاشمي بسيار مي‌توانست در جلوگيري از فتنه نقش آفريني کند اگر هم نمي‌توانست محکوم مي‌کرد که سکوت معناداري داشت که آدم‌هاي بزرگ اشتباهات بزرگ و تأثيرگذار دارند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/38/هاشمي-و-لاريجاني-وارد-عرصه-انتخابات-نمي-شوند
بستن   چاپ