ایران پرسمان
کافي نت داري شغل خوبي است؟
چهارشنبه 28 فروردين 1392 - 12:58:02 PM
آنچه بايد درخصوص راه اندازي يک کافي نت بدانيد ...
همه افرادي که حتي از امکانات اينترنت و لپ تاپ و کامپيوتر بهره مند هستند، گذرشان به کافي نت افتاده است. کافي نت ها اصولا در مغازه هاي کوچک و يا فروشگاه هاي درون پاساژ هستند و کمتر در کنار خيابان اصلي ديده مي شوند. کافي نت ها مغازه هايي هستند که دانشجويان متقاضي اصلي آنها هستند و کمتر مشاهده مي شود افراد عادي وارد اين فروشگاه ها شوند.

معمولا دانشجويان براي انتخاب واحدهاي دانشگاهي و يا ثبت نام آن يا کپي گرفتن از جزوات خود پا به اين مراکز مي گذارند؛ اما آيا درآمد اصلي يک کافي نت دار از اين راه است؟ در اين گزارش قصد داريم هزينه هاي راه اندازي يک کافي نت و همچنين راه هاي درآمد اين حوزه را شرح دهيم.

مخارج راه اندازي

وقتي وارد يک کافي نت مي شويد، چند سيستم کاربر و يک سرور مشاهده مي شود. پس شايد اين سوال در ذهن شما پيش بيايد که درآمد در اين حوزه چگونه است؟ آيا ارزش دارد اين همه سرمايه را يکجا براي اين کار هزينه کنيم؟ اين سوالات زاده ذهن کساني است که قصد فعاليت در اين حوزه را دارند. اگر در حال حاضر قصد راه اندازي چنين کاري داريد، شک نکنيد که بهترين زمان را براي اين کار انتخاب کرده ايد.

به اين دليل که در دنياي بزرگ ديجيتال، بسياري از افراد نياز به چنين مراکزي دارند. در اين راه چند پيش نياز وجود دارد؛ از جمله دريافت مجوز از اتحاديه فناوران رايانه تهران، خريد کامپيوتر، خريد شبکه اينترنت، خريد حداقل يک دستگاه کپي و اجاره مغازه.براي خريد کامپيوتر بايد سري به بازارهاي عرضه کننده اين حوزه بزنيد تا بتوانيد با بهترين قيمت آنها را تهيه کنيد.

ريزه کاري هاي کار يک کافي نت دار

براي هر کامپيوتر تقريبا يک ميليون تومان بايد هزينه کرد که با برآورد تعداد سيستم هاي ديگر، مبلغ آن به شش ميليون تومان مي رسد؛ اما اين تازه اول راه است. نصب و همچنين اتصال شبکه به هر کامپيوتر نياز به تخصص دارد که هزينه کلي آن حدود 200 هزار تومان است. براي خريد يک دستگاه کپي که بتواند پاسخگوي نياز يک کافي نت باشد، بايد يک تا يک و نيم ميليون تومان بپردازيم.

در اينجا وارد بخش اصلي ماجرا يعني اجاره مغازه مي شويم. براي فعاليت در چنين محيط کاري بايد پنج ميليون تومان به عنوان پيش پرداخت در دست داشته باشيد و اجاره بهايي که نزديک به يک و نيم دو ميليون تومان بايد ماهانه پرداخت شود. البته اين مبلغ مربوط به اجاره يک مغازه در خيابان انقلاب است.

درآمد کافي نت چقدر است؟

اين سوال حتما در ذهن شما شکل خواهد گرفت که يک کافي نت در روز چند کاربر دارد و اگر ساعتي 1000 تومان هم از هر کدام از کاربران دريافت کند (با احتساب اينکه از همه سيستم ها استفاده شود) با وجود پنج دستگاه در روز، به زحمت و به هشتاد هزار تومان مي رسد.

پس درآمد اصلي کافي نت از کجا به دست مي آيد؟ درآمد کافي نت ها بستگي به فصل و همچنين شرايط ويژه اي دارد. به عنوان مثال در پايان دي ماه و با فرا رسيدن فصل امتحانات، به دليل تقاضاي زياد براي کپي گرفتن جزوات دانشجويي، درآمد اين حوزه به روزي يک ميليون تومان و حتي بيشتر هم مي رسد؛ اما در برخي از ماه ها هم درآمد ماهيانه اين فروشگاه ها به زحمت به سه ميليون تومان مي رسد.

ميانگين درآمدي که مي توان براي اين بخش در نظر گرفت حدود 5 ميليون تومان است. البته با در نظر گرفتن هزينه هاي اجاره بها و ديگر مخارج فروشگاه، مبلغي حدود سه ميليون تومان باقي مي ماند که اين مبلغ همان سود است. مهدي فاتحي از فعالان اين حوزه در خيابان انقلاب، شش سال است که فعاليت مي کند و عقيده دارد که در اين بخش بايد از صبر و حوصله فراواني برخوردار بود. به اين دليل که کافي نتي که تازه راه اندازي مي شود، نياز به مدت زماني دارد تا خود را بتواند به کاربران معرفي کند و بسياري از فعالان کم طاقت از اين شغل انصراف دادند و به قول خودشان عطايش را به لقايش بخشيدند.

همچنين سيامک، از ديگر فعالان اين بخش است که در خيابان ولي عصر فعاليت مي کند و به کسب و کار مي گويد: تمام افرادي که وارد اين حوزه مي شوند، بايد حداقل شش ماه با سر زدن به مراکز خدماتي ديگر با اين محيط آشنا شوند؛ در غير اينصورت موفق نخواهند بود.

در کجا فعاليت کنيم؟

محيط و خياباني که مي خواهيم کافي نت را در آنجا راه اندازي کنيم، خيلي مهم است. به اين دليل که نبايد در محل هاي خلوت و يا کم رفت و آمد باشد. کافي نت ها بيشتر در خيابان هاي مجاور و يا نزديک به دانشگاه مشاهده مي شوند؛ پس مي توان نتيجه گرفت که در اين مکان ها بيشترين رشد درآمد وجوددارد. بايد دقت داشت که مکان کافي نت عمر فعاليت آن را تعيين مي کند. براي راه اندازي يک کافي نت نياز به تخصص خاصي نيست و آشنايي با محيط هاي اوليه وب مي تواند پاسخگوي نياز اين حوزه باشد.

چگونه معروف شويم؟

خوش برخوردي در همه شغل ها کليد حل مشکلات است و اين موضوع هميشه و همه جا مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته است. وقتي مشتري وارد فروشگاه مي شود و درخواست سيستم و يا درخواست تحقيق دانشجويي و ... مي کند بايد به نرمي پاسخ داد. بعد از آن تبليغات مهمترين بخش براي شناساندن خود به ديگران است. در اينجا مي توان با انتشار تراکت هاي تبليغاتي در محل فعاليت و با استفاده از سيستم پيامک، خود را به کاربران اين حوزه بشناسانيم.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/37/کافي-نت-داري-شغل-خوبي-است؟
بستن   چاپ