ایران پرسمان
منازعه ادامه دار بین دو نماینده مجلس
سه شنبه 1 مرداد 1398 - 16:12:58
ایران پرسمان -
منازعه ادامه دار بین دو نماینده مجلس
k ١.٨
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نمایندگان مجلس دیروز صبح و بعدازظهر تشکیل جلسه دادند تا طبق روال دوشنبه‌های اخیر، در جلسه نوبت صبح به بررسی طرح‌ها، لوایح و امور معمول در صحن بپردازند و در نوبت بعدازظهر، بحث سوال از وزرا را در دستورکار قرار دهند. جلساتی که مهم‌ترین بخش آن در نوبت صبح، دقایقی بود که جواد کریمی‌قدوسی، عضو جبهه پایداری مشهد در مجلس به دفاع از خود نسبت به اظهارات روز یکشنبه جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده اصلاح‌طلب تربت‌جام و رییس فراکسیون اهل سنت مجلس پرداخت و در نوبت بعدازظهر نیز در حالی که ابتدا سوال نماینده بم از وزیر نیرو مورد بررسی قرار گرفت، در ادامه نوبت به علیرضا رحیمی، عضو اصلاح‌طلب هیات رییسه پارلمان رسید تا سوال خود و 26 نماینده دیگر از وزیر دفاع درخصوص دسترسی برخی نمایندگان عضو جبهه پایداری، از جمله کریمی‌‌قدوسی به اسناد مربوط به پرونده دوتابعیتی‌ها را پاسخ دهد. طرح سوالی که خود با حاشیه‌هایی همراه شد.
دفاع صداوسیما از کریمی‌قدوسی
حدود ساعت 11 دیروز بود که بالاخره نوبت به کریمی‌قدوسی رسید تا به‌زعم خود درباره مسائلی که روز یکشنبه از سوی جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی مطرح شده بود، پاسخ دهد. هر چند بحث از این حواشی، از حدود یکی، دو ساعت پیش از طرح تذکر کریمی‌قدوسی، آن هم نه در صحن علنی مجلس بلکه در یک برنامه تلویزیونی کلید خورد. زمانی که مجری برنامه «سلام صبح‌بخیر» شبکه سوم سیما، رحیمی‌جهان‌آبادی را به ‌صورت تلفنی روی خط این برنامه دعوت کرد و جالب آنکه در نخستین جملات خود، پیش از آنکه این نماینده اصلاح‌طلب مجلس درباره تذکر خود در روز یکشنبه کلامی به زبان بیاورد، از او خواست که از افغانی‌ها به‌دلیل آنچه «توهین به یک ملت» می‌خواند، عذرخواهی کند. عجیب‌تر آنکه وقتی رحیمی‌جهان‌آبادی تاکید کرد که از آنجا که توهینی نکرده، دلیلی برای عذرخواهی نمی‌بیند و مهم‌تر از آن، کریمی‌قدوسی در گذشته مقامات ارشد حکومت از وزیر امور خارجه تا شخص رییس‌جمهور را مورد اتهام «جاسوسی» قرار داده و کسی هم از او بازخواست نکرده، این مجری تلویزیونی مدعی شد که در آن زمان به کسی توهین نشده بود!
کریمی‌قدوسی و مدعیات غیرمستند بی‌پایان
حال فارغ از اینکه طرح اتهام جاسوسی به وزیر خارجه و رییس‌جمهور مملکت به‌زعم یک برنامه تلویزیونی، توهین محسوب نمی‌شود اما پرسش از پیشینه خانوادگی افراد و تاکید بر اینکه قانون اساسی، اجازه نمی‌دهد افرادی که تابعیت اکتسابی دارند، نمی‌توانند وارد مجلس شوند، اهانتی است به یک ملت، به نظر می‌رسد آنچه در تذکر دیروز کریمی‌قدوسی مطرح شد، چندان مودبانه و توام با رعایت احترام افراد نبود. این عضو جبهه پایداری مجلس که در یک سخنرانی در تربت‌جام، با اشاره به نطق چندی قبل رحیمی‌جهان‌آبادی نماینده مردم این شهر، اظهارات او را «صد درصد ضدانقلاب» خوانده و از شورای نگهبان خواسته بود تا این نماینده اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کند، روز گذشته نیز در صحن علنی مجلس این موارد را تکرار کرد و خطاب به نماینده اصلاح‌طلب تربت‌جام ادامه داد: «نماینده‌ای که از تریبون مجلس، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را به فروپاشی جمهوری اسلامی به دلیل گرسنگی مردم تطبیق می‌دهد، در حالی که امام (ره) فروپاشی شوروی را ناشی از مقابله آن با دین می‌دانست، نماینده‌ای که نطق می‌کند و از جریان باستان‌گرایی دفاع می‌کند، لیاقت نمایندگی مجلس را ندارد.» کریمی‌قدوسی خطاب به رحیمی‌جهان‌آبادی گفت که «شما در کلاس کار بنده نیستید» و مدعی شد: «به آقای رحیمی‌جهان‌آبادی وعده سفارت ایران در افغانستان را داده‌اند. به او با اطمینان عرض می‌کنم که شما نه گندم کابل را خواهید خورد و نه عدسی مجلس یازدهم را!»
اختلاف‌نظر کریمی‌قدوسی و آیت‌الله مصباح؟!
نکته جالب دیگر در رابطه با اتهاماتی که کریمی‌قدوسی، عضو جبهه پایداری مشهد به نماینده مردم تربت‌جام وارد کرده اما این بود که او در حالی نطق او را «صد درصد ضدانقلاب» خوانده که همین دیروز آیت‌الله مصباح‌یزدی، پدر معنوی جبهه پایداری گفته است: «نباید جامعه را دوقطبی کرد و افراد را صفر یا صد دانست؛ چنین نیست که افراد یا ضدانقلابند یا انقلابی صددرصد هستند!»
سوال از وزیر دفاع و باز هم کریمی‌قدوسی
فارغ از این حواشی در جلسه نوبت صبح اما طرح سوال از وزیر دفاع در جلسه نوبت بعدازظهر نیز از رویدادهای مهم دیروز پارلمان بود. علیرضا رحیمی، عضو اصلاح‌طلب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و هیات رییسه مجلس که به ‌نمایندگی از 26 نماینده امضاکننده این سوال در صحن علنی مجلس صحبت می‌کرد، ضمن ابراز تاسف نسبت به وضعیت آیین‌نامه داخلی مجلس که «دست نمایندگان را برای سوال از سپاه پاسداران و صداوسیما بسته است و نمایندگان مجبورند سوالات خود را از دستگاه متناظر این نهادها در دولت مطرح کنند»، گفت: «در سوالی از وزیر خارجه که در سال گذشته در صحن درباره موضوع دوتابعیتی‌ها مطرح شد، فیلمی پخش شد که آن فیلم باعث ایجاد شائبه ناامنی روانی و تشویش اذهان عمومی در سراسر کشور شد. آن فیلم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پخش شده بود و چارچوب برخورد با فعالیت جاسوسی بیگانگان و برخورد با دوتابعیتی‌ها را نشان می‌داد. نماینده اطلاعات سپاه در جلسه کمیسیون امنیت ملی اعلام کرد که این فیلم محرمانه است. در مصوبات کمیسیون این موضوع موجود است و اصلا معنی ندارد که فیلم غیرمحرمانه‌ای را در کمیسیون امنیت ملی پخش کنند.» اشاره‌ای به سوالی که از قضا جواد کریمی‌قدوسی از محمدجواد ظریف پرسید و چنانکه رحیمی نیز دیروز بر آن انگشت گذاشت، زمینه‌ای شد برای پخش فیلمی درباره دوتابعیتی‌ها.
علیرضا رحیمی در ادامه گفت: «آن قدر پخش این فیلم در دستگاه امنیتی کشور و فرآیند امنیتی کشور در برخورد با جاسوسان اثر تخریبی داشت و از درون به نظام جمهوری اسلامی ضربه زد که هفته بعدش، وزارت اطلاعات کتبا علیه نماینده سوال‌کننده به هیات رییسه مجلس شکایت کرد. چندماه بعد متعاقب این شکایت وزارت اطلاعات، با 3 عنوان اتهامی، انتشار محتوای اسناد دارای طبقه‌بندی سری، افترا و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و مسوولان. متعاقب شکایت هیات رییسه و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، چند ماه بعد وزارت اطلاعات علیه نماینده سوال‌کننده یعنی آقای کریمی‌قدوسی به قوه قضاییه شکایت کرد و اکنون این شکایت در قوه قضاییه در حال رسیدگی است.» این عضو هیات رییسه مجلس همچنین به «اقدام تعجب‌برانگیز» دیگر کریمی‌قدوسی اشاره کرد که به‌ گفته رحیمی قصد داشته به ‌دلیل شکایات مطرح شده، سوالی از وزیر اطلاعات را به صحن بیاورد.این عضو اصلاح‌طلب هیات رییسه همچنین در ادامه گفت: «تدوین فیلم امنیتی دارنده محتوای طبقه‌بندی سری در کجا اتفاق می‌افتد؟ اگر سازمان اطلاعات سپاه مسوول است، چرا این فیلم در صحن علنی پخش شده است؟ اگر سازمان اطلاعات سپاه این فیلم را تهیه نکرده، این در حالی است که نماینده سازمان اطلاعات سپاه اذعان کرد که فیلم پخش شده در صحن محتوای همان فیلمی است که در کمیسیون امنیت ملی پخش شده است. در کدام مرکز و در کدام حلقه فیلم امنیتی شبیه سریال گاندو تدوین می‌کنند و سریال‌های امنیتی را در سراسر کشور کلید می‌زنند و حلقه‌هایی تشکیل می‌دهند که نه‌تنها مجلس را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بلکه کل کشور را با تشویش اذهان مواجه می‌کنند.» این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با طرح این پرسش که «سازمان اطلاعات سپاه در تدوین این فیلم و دسترسی نماینده به آن و پخش فیلم در صحن چه نقشی دارد»، به نقش قوه قضاییه اشاره کرد و ادامه داد: «زمانی که این فیلم در صحن پخش شد، در مصاحبه‌ای از دادستان کل کشور خواستم که به مساله ورود کند، بارها اتهامات کذبی علیه دولتمردان و سران کشور مطرح شد اما دادستان کشور فقط ناظر بود و نگاه کرد. به رییس‌جمهور اتهام زدند که دوتابعیتی است و در سطح کشور این دروغ پخش شد، این دروغ تکذیب شد اما تکذیب این دروغ در جایی مطرح نشد. اگر به رییس قوه قضاییه اتهام دوتابعیتی می‌زدند آیا دادستان کل کشور سکوت می‌کرد؟!»
امیر سرلشکر امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در پاسخ به این سوال گفت: «این وزارتخانه مسوولیت مستقیمی در امور امنیتی و اطلاعات نیروهای مسلح برعهده ندارد.» به گزارش خانه ملت، این عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین خاطرنشان کرد: «سازمان اطلاعات سپاه به صورت مکتوب و مستند پاسخی به بنده دادند که این پاسخ را به ریاست محترم جلسه تحویل می‌دهم. بر این اساس سپاه اعلام کرده فیلمی که در صحن علنی مجلس نمایش داده شده به لحاظ موضوع با فیلمی که در کمیسیون محرمانه تلقی شده مشابهت داشته ولی فیلم پخش شده در صحن علنی فاقد سندیت و اعتبار رسمی بوده و به ‌لحاظ اصالت نیز متفاوت است ضمن اینکه انتشار و انتصاب این فیلم در صحن علنی به سپاه غیرمسوولانه عنوان شده است.» وزیر دفاع تاکید کرد: «فیلمی که در کمیسیون امنیت ملی پخش شد
درخصوص یکی از پرونده‌های امنیتی بوده که پرونده آن در قوه قضاییه در حال رسیدگی است و امروز نیز حکم این پرونده در حال اجراست لذا وزارت دفاع نمی‌تواند قضاوتی درخصوص محتوای آن پرونده داشته باشد؛ چراکه ما اطلاعی از محتوای آن نداریم.»
از مستند کریمی‌قدوسی تا «گاندو»
اما رحیمی در پاسخ به این توضیحات گفت: «فیلمی که با موضوع دوتابعیتی‌ها در مجلس پخش شد با سریال گاندو دو روی یک سکه هستند، هر دو در مسیر ناامید کردن مردم، تشویش اذهان عمومی، تخریب دولت، متلاشی کردن دیپلماسی عمومی کشور و بدنام کردن دولتمردان به ویژه دیپلمات‌های موفق دولت هستند.» رحیمی تصریح کرد: «شفاف بگویید فیلم دوتابعیتی‌ها در کجا تدوین شده و چگونه یک نماینده به آن دست یافته است. ساخت سریال گاندو را چه کسی تامین مالی کرده است. موسسه شهید آوینی تهیه‌کننده این فیلم است. کدام یک از آثار شهید آوینی به شما اجازه می‌دهد که در مسیر ماکیاولیستی گام بردارد.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/36588/منازعه-ادامه-دار-بین-دو-نماینده-مجلس
بستن   چاپ