ایران پرسمان
انگلیسی‌ها: ضعیفیم!
سه شنبه 1 مرداد 1398 - 16:12:56
ایران پرسمان -
انگلیسی‌ها: ضعیفیم!
k ٣.٥
٠
وطن امروز / متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
طریقه برخورد دولت بریتانیا با توقیف شدن نفتکش انگلیسی توسط ایران در دریای عمان در کنار اینکه جنبه سیاست خارجی دارد، جنبه سیاست داخلی و انتخاباتی نیز دارد. پارلمان انگلستان که بعد از ماجرا و درگیری‌‌های بریگزیت این روزها بشدت درگیر مسأله انتخابات برای جایگزینی ترزا می ‌است 2 گزینه جرمی هانت، وزیر فعلی خارجه و بوریس جانسون، وزیر سابق خارجه این کشور را به‌عنوان گزینه برای نخست‌وزیری در اختیار دارد و هر کدام از این 2 نفر سعی دارند با نشان دادن مواضعی ملی‌گرایانه و سخت‌‌‌‌‌‌تر در مقابل ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، شانس خود برای انتخاب شدن را بالا ببرند. با این حال به نظر نمی‌رسد گزینه‌‌های نخست‌وزیری انگلستان شانسی برای بالا بردن حس ملی‌گرایی در این کشور داشته باشند، چرا که مردم این کشور و بویژه وزیر دفاع فعلی آن بخوبی می‌دانند تجهیزات نظامی «بریتانیا» در همین ماجرای توقیف نفتکش انگلیسی توسط نیروهای سپاه هم نتوانست کمکی به آنها بکند.
روزنامه انگلیسی «اکسپرس» روز گذشته به جلسه استماع کابینه انگلیس و اظهارات معاون وزیر دفاع این کشور در این جلسه اشاره کرد. بر اساس این گزارش، معاون وزیر دفاع این کشور در این جلسه از کمبود منابع مالی در این وزارتخانه گلایه کرد و اظهار داشت: اگر کمبود منابع مالی نبود، ناو‌‌های انگلیسی در خلیج‌فارس می‌توانستند از نفتکش‌‌های این کشور حمایت کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. «توبیاس الوود» هشدار داده است که اگر بریتانیا می‌خواهد نقش خود را در عرصه بین‌المللی همچنان حفظ کند، باید نیروی دریایی خود را تقویت کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
معاون وزیر دفاع انگلیس با اشاره به توقیف نفتکش این کشور در دریای عمان اعتراف کرده است: نیروی دریایی سلطنتی انگلیس آنقدر «کوچک» است که نمی‌تواند به نقش و وظایف بین‌المللی خود عمل کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. ایرانی‌ها در آن زمان هم به هشدار داده شده توسط ناو «HMS Montrose» که لحظاتی قبل آنها را از توقیف نفتکش بریتانیایی برحذر داشته بود توجهی نکردند.
در مکالمه رادیویی ضبط شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، افسر ایرانی به مسؤول شناور انگلیسی می‌گوید: «اگر اطاعت کنید، در امان می‌مانید».
الوود در جلسه موسوم به «کبری» یا جلسه استماع کابینه دولت انگلیس تصریح کرد: نخست‌وزیر آینده باید فکری به حال تامین منابع مالی وزارت دفاع به صورت فوری کند. الوود در عین حال خاطرنشان کرد: این تامین مالی نباید تنها برای ناوگان دریایی سلطنتی باشد، بلکه باید برای تمام بخش‌‌های دفاعی باشد اما در هر صورت نیروی دریایی سلطنتی به قدری کوچک است که نمی‌تواند منافع ما در سطح جهان را تامین کند.
اظهارات معاون وزیر دفاع انگلیس در جلسه استماع کابینه به وضوح ضعف قدرت نظامی انگلستان در دریا مقابل قدرت جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد. الوود صراحتا اذعان کرده است انگلستان توان رویارویی دریایی با ایران را ندارد. مهم‌تر از این اما اذعان معاون وزیر دفاع انگلستان به ضعیف بودن بنیه دریایی این کشور است؛ کشوری که عضو شورای امنیت است و یک پیشینه استعماری طولانی‌مدت دارد. شاید این اظهارات معاون وزیر دفاع انگلیس و اذعان او به ضعیف بودن بنیه نظامی انگلیس، یادآور همان جمله معروف جک استراو، وزیر اسبق خارجه انگلستان باشد که گفته انگلستان سال‌هاست دیگر قدرت گذشته خود را ندارد ولی هنوز برخی در ایران فکر می‌کنند این کشور یک ابرقدرت بزرگ و تاریخی است. در انتهای جلسه روز گذشته نیز الوود در جمع خبرنگاران حاضر نشد اعلام کند قرار است لندن چه راهکاری را در قبال ایران در پیش بگیرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. «وست مینیستر» می‌داند در صورتی که هر نوع تحریمی علیه ایران به کار گیرد، شلیک نهایی و تیر خلاص را به برجام زده و در این‌باره هیچ‌کس جز آمریکا و انگلیس نیز مقصر نخواهند بود. از معاون وزیر دفاع بریتانیا درباره احتمال تحریم ایران سوال شد و او تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که ما درباره راهکارهای پیش رو فکر می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم راه‌حلی برای این موضوع پیدا کنیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. لندن این روزها، روزهای سختی را از لحاظ اوضاع سیاسی داخلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ماجرای بریگزیت و انتخاب نخست‌وزیر از سر می‌گذراند و توقیف کشتی‌‌‌‌اش و مات و مبهوت ماندن رزم‌ناو سلطنتی‌‌‌‌اش در دریای عمان دیگر نه آبرویی برای این کشور بر جا گذاشته و نه توانی برای اقدام تلافی‌جویانه.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/36585/انگلیسی‌ها--ضعیفیم!
بستن   چاپ