ایران پرسمان
ایران در منطقه مِنا آزمایشگاه مقاومت دارویی ایدز ساخت
سه شنبه 1 مرداد 1398 - 13:54:07
ایران پرسمان -
ایران در منطقه مِنا آزمایشگاه مقاومت دارویی ایدز ساخت
١٤٦
٠
ایرنا / دولت جمهوری اسلامی ایران که اولین آزمایشگاه سنجش مقاومت دارویی HIV/AIDS در خاورمیانه و منطقه شمال آفریقا را در سال 2017 میلادی پایه‌گذاری کرده بود، اکنون این آزمایشگاه را در منطقه مِنا تاسیس کرد.
این آزمایشگاه در ماه ژانویه 2019 میلادی برای ترویج درمان و پیشبرد برنامه بلندپروازانه سازمان ملل که توسط دولت ایران پذیرفته شده بود، راه‌اندازی شد. آزمایش و سنجش مقاومت دارویی یک گام ضروری در فرآیند مراقب و درمان بوده و نیازمند پژوهش و نوآوری‌های مستمر است. درمان‌های ضد رتروویروس مهم‌ترین راهکار برای کنترل ویروس اچ آی وی است و باید در روند درمان از موفقیت و اثربخشی آن اطمینان حاصل کرد. معیار موفقیت و کارآمدی سنجش مقاومت دارویی، درمان بدون وقفه به مدت حداقل شش ماه است.
هزینه‌های آزمایشگاه مقاومت دارویی توسط صندوق جهانی تأمین می‌شود که از طریق کمیته هماهنگی کشور (CCMs) به‌عنوان سازوکاری مشارکتی بین دولت، دانشگاهیان و جامعه عمل می‌کند. این آزمایشگاه توسط برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) به عنوان تأمین کننده مالی حمایت می‌شود.
HIV نوعی ویروس نقص ایمنی است که سبب عفونت سلول‌های سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آنان می‌شود. با پیشرفت عفونت، سیستم ایمنی ضعیف‌تر می‌شود و در نهایت به سندرم نقص ایمنی پیشرفته (AIDS) منجر می‌شود. 10 تا 15 سال طول می‌کشد تا فرد آلوده به ویروس HIV به ایدز مبتلا شود. هیچ درمانی برای این بیماری کشنده وجود ندارد و داروهای ضد ویروسی فقط قادرند روند سرعت بیماری را کند کنند.
رابطه جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده، به اشتراک گذاشتن سرنگ آلوده، انتقال از مادر به جنین و زایمان و شیردهی، مهمترین علل انتقال بیماری هستند.
امروزه پیشرفت‌های علمی چشمگیری در درمان ایدز حاصل شده و قوانینی برای محافظت از بیماران وضع شده است؛ همچنین بشر درک بهتری از این شرایط دارد؛ اما هنوز افراد اطلاعات درستی از نحوه محافظت خود و دیگران از این بیماری ندارند.
آمار سازمان جهانی بهداشت از ایدز
- اچ آی وی و ایدز یکی از بزرگترین معضلات حوزه سلامت عمومی؛ به ویژه در کشورهای کم درآمد است و آمار نشان می‌دهد تا به حال بیش از 32 میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند.
- در سال 2018 میلادی 770 هزار نفر در سراسر جهان بر اثر علل مرتبط با ایدز جان خود را از دست دادند.
- مبتلایان به ایدز تا پایان سال 2018 میلادی حدود 37.9 میلیون نفر گزارش شده‌اند. در این گزارش آمده است در سال 2017 میلادی حدود 1.7 میلیون نفر به این ویروس آلوده شدند.
- 62 درصد بزرگسالان و 54 درصد کودکان مبتلا به HIV در سال 2018 درمان‌های ضد ویروسی دریافت کردند.
- پوشش درمان‌های ضد ویروسی برای زنان باردار و شیرده مبتلا به HIV بالا و در حدود 82 درصد گزارش شده است.
- آفریقا بیشترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده است که حدود 25.7 میلیون نفر در سال 2018 گزارش شده‌اند. در این گزارش آمده است دو سوم افرادی که به تازگی به این ویروس مبتلا شده‌اند ساکن آفریقا هستند.
- بین سال‌های 2000 تا 2018 میلادی موارد ابتلا حدود 37 درصد کاهش یافته و مرگ و میر ناشی از این ویروس نیز به میزان 45 درصد کاهش یافته است. این موفقیت حاصل استفاده از درمان‌های ضد ویروسی و افزایش آگاهی عمومی است.
- ویروس HIV با یک تست تشخیص سریع (RDTs)، با شناسایی وجود یا عدم وجود آنتی بادی ویروس در بدن تشخیص داده می‌شود.
- بدن آلوده به ویروس HIV ، پذیرای بیش از 20 نوع عفونت کشنده و سرطان است.
- ویروس HIV یکی از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری سل است.
- به عنوان یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های صنعت دارویی، بیماران مبتلا به ایدزی که با داروهای ضد ویروسی درمان می‌شوند، عمر طولانی‌تری دارند. به علاوه ثابت شده است که این داروها از انتقال ویروس HIV جلوگیری می‌کند که به معنای بهبود کیفیت زندگی این بیماران است.
- گسترش استفاده از داروهای ضد ویروسی مانع از بروز 21 میلیون مرگ ناشی از ایدز و 28 میلیون ابتلای جدید تا سال 2030 میلادی خواهد شد.
- صنعت پزشکی پیشرفت چشمگیری در پیشگیری از انتقال ویروس از مادر به فرزند داشته است. در سال 2014 میلادی، از هر 10 مادر باردار مبتلا به HIV، بیش از هفت مورد تحت درمان داروهای ضد ویروسی قرار گرفته‌اند.
- سازمان جهانی بهداشت مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های هنجاری تدوین و منتشر کرده است که به بهبود روش‌های پیشگیری، درمان و مراقبت از بیماران می‌پردازد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/36525/ایران-در-منطقه-مِنا-آزمایشگاه-مقاومت-دارویی-ایدز-ساخت
بستن   چاپ