بهتر است به خوردن ملخ عادت کنیم!
سه شنبه 1 مرداد 1398 - 13:53:59
بهتر است به خوردن ملخ عادت کنیم!
k ٧.٢
مجله ایلیاد / اگر سوسیس از کرم‌ها درست شود، آیا باز هم مردم به آن علاقه نشان داده و آن‌را می‌خورند؟ محققان دانشگاه کوئینزلند استفاده از حشرات را به‌عنوان یک منبع پروتئینی جدید مورد بررسی قرار داده‌اند. جلبک‌ها، ملخ‌ها و سایر حشرات ممکن است مواد تشکیل‌دهنده‌ی غذاهای مورد علاقه ما نباشند، اما دانشمندان می‌گویند که طیف وسیعی از غذاهای خاص در آینده، از این حشرات تهیه خواهند شد. با رشد روزافزون جمعیت جهانی، گروهی از محققان به رهبری دکتر «لوورنس هافمن» از دانشگاه کوئینزلند، تصمیم گرفتند یک منبع جایگزین غیرگوشتی را برای تامین پروتئین جمعیت انسانی پیدا کنند. نتیجه جستوجوی این دانشمندان، فقط استفاده از حشرات بود. پژوهشگران می‌گویند که حشرات می‌توانند جمعیت به‌سرعت در حال افزایش جهان را تغذیه کنند.
هافمن در نشریه‌ی خبری منتشر شده توسط دانشگاه کوئینزلند، می‌گوید: «جمعیت به‌سرعت در حال افزایش امروزی به زودی پروتئین کافی‌ای برای خوردن پیدا نخواهند کرد؛ مگر اینکه این جمعیت در حال افزایش، مایل باشند ذهن و معده‌ی خود را به انواع جدیدتری از غذاها عادت دهند. حال سوالی که پیش می‌آید این است که اگر سوسیس از کرم‌ها درست شود، باز هم مردم به آن علاقه داشته و آن‌را می‌خورند؟ نظر مردم در مورد لاروهای حشرات و حتی حشرات بالغ مثل ملخ‌ها چیست؟»
او اضافه کرد که تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که ساکنین کشورهای غربی به غذاهای تهیه شده از حشرات چندان تمایلی را نشان نمی‌دهند. با این حال، اگر این حشرات در غذاها معلوم نباشند، آن‌ها تمایل دارند که برای یک‌بار هم که شده، اینگونه غذاها را امتحان کنند. هافمن توضیح داد که حشرات باید به مواد تشکیل‌دهنده‌ی غذاها افزوده شوند. یکی از شاگردانش در این راستا توانست یک بستنی خوشمزه از حشرات تهیه کند. به گفته‌ی این گروه، حشرات و گیاهان قادر هستند پروتئین پایدار بسیار بیشتری را تولید کنند.
گذشته از اینکه این گروه در تلاش است تا مردم را تشویق کند که از حشرات در رژیم غذایی خود استفاده کنند، در عرصه‌ی کشاورزی و مواد غذایی نیز در این راستا نوآوری‌هایی حاصل شده که شامل استفاده از کرم به‌عنوان یک منبع پروتئینی کامل برای پرورش مرغ است. فراتر از همه‌ی این‌ها، او به این امر اشاره کرد که صنعت دام و طیور باید در جستوجوی گزینه‌های پروتئینی پایدارتری نسبت به دانه‌های غلات و حبوبات باشد.
رژیم غذایی حاوی 15درصد لارو برای جوجه‌های گوشتی، هیچ اثر منفی بر روی عملکرد پرورش مرغ، میزان مواد مغذی، بوی گوشت سینه، آبدار بودن و زنجیره‌ی بلند اسیدهای چرب نداشت. لاروهای حشره حتی می‌توانند با استفاده از زباله‌های بازیافتی‌ای مانند فاضلاب نیز تولید شوند. گزارشی که در سال 2013 توسط سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد منتشر شد، مردم را تشویق کرد تا از حشرات در منوی غذایی خود بیشتر استفاده کنند؛ زیرا این مواد بسیار مغذی هستند. علاوه بر این، مصرف حشرات نسبت به گوشت قرمز مقرون به صرفه‌تر است.
هافمن به این موضوع اشاره کرد که برخی کشورها از حشرات به‌عنوان موادی معمولی در منوی غذایی خود استفاده می‌کنند. البته در این راستا باید تفاوت‌هایی بین خوراک دام و انسان قائل شد و لذا به ارزیابی آنچه که می‌تواند برای مصرف انسان‌ها سالم و مطمئن باشد، نیاز است.