ایران پرسمان
کتاب مجانی ببر به شرط این‌که موبایلت را خاموش کنی!
سه شنبه 1 مرداد 1398 - 00:05:10
ایران پرسمان -
کتاب مجانی ببر به شرط این‌که موبایلت را خاموش کنی!
٧١
٠
خبرگزاری کتاب ایران / این یک چالش جالب توام با لبخند است. هدیه دادن کتاب به هر دانش‌آموزی که تلفن همراهش را برای مدت یک ساعت خاموش کند. ایده شخصی به نام سابینو اسکیاناتیکو، صاحب کتابفروشی باریوم در شهر باری ایتالیا و متخصص کتاب‌های قدیمی به منظور آشتی دادن نسل جوان با کتاب و کتاب‌خوانی.
در ورودی این کتابخانه تابلویی نصب شده که بر روی آن، این عبارت نوشته شده: «دانش‌آموزانی که وارد این کتابخانه می‌شوند می‌توانند هر کتابی که بخواهند انتخاب کنند و با خود به خانه ببرند؛ به شرط این‌که روزی یک ساعت گوشی همراه خود را خاموش کنند و مشغول مطالعه کتاب شوند.»
مسئول این کتابفروشی درباره این ایده به روزنامه ایتالیایی ریپابلیکا می‌گوید: «این یک شرط است که سزاوار تلاش است. امروزه گوشی‌های هوشمند ویرانگر فرهنگ هستند.»
او معتقد است که نسل جوان در دنیای امروز نیاز دارند که کسی به روش‌های مختلف با طرح و نقشه، کنجکاوی‌شان را تحریک کند. در این صورت به روشی کاملا متفاوت از آن چه تصور می‌کردید رفتار می‌کنند.
پروژه کتابفروش 76 ساله ایتالیایی در ماه ژوئن کلید خورد و از همان آغاز شوق و هیجان بسیاری را در میان دانش‌آموزان و در مدارس به وجود آورد. خود او دراین باره می‌گوید: «به سبب همین اشتیاق فوق‌العاده به احتمال زیاد به این کار ادامه خواهم داد.»
کتابفروشی معروف باریوم، در شهر باری ایتالیا، در منطقه‌ای واقع شده که به نظر می‌رسد زمان در آن از حرکت ایستاده است. در دهه‌های اول قرن بیستم، جمعیت کثیری از روزنامه‌فروشان، چاپ‌خانه‌داران و حتا ناشران محلی در این مکان گرد هم می‌آمدند و فضای فرهنگی پرشوری را ایجاد می‌کردند؛ اما حالا اوضاع کاملا تغییر کرده است. صاحب کتابفروشی باریوم که نزدیک به بیست سال است این کتابفروشی را سرپا نگه داشته می‌گوید: «مردم عجله دارند. دیگر حتی به ندرت عبوری گردش‌وار می‌کنند. تنها برای خرید مایحتاج خود از خانه‌هایشان خارج می‌شوند.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/36394/کتاب-مجانی-ببر-به-شرط-این‌که-موبایلت-را-خاموش-کنی!
بستن   چاپ