ایران پرسمان
صدا می‌تواند معنای کلمات را تغییر دهد
دوشنبه 31 تير 1398 - 18:22:28
ایران پرسمان -
صدا می‌تواند معنای کلمات را تغییر دهد
٤٦
٠
سیناپرس / سرعت تشخیص کلمات در هنگام صحبت یک فرد به این بستگی دارد که او چگونه صحبت می کند. مطالعات نشان می دهد، امواج صوتی که از صدای فرد منتشر می­شود به طور موثر اطلاعاتی را فراتر از معنای لغوی کلمات منتقل می کند.
دانشمندان در مرکز مطالعاتی باسک به این نتیجه رسیده اند که صدا برای معنادار کردن کلمات در ذهن بسیار مهم است. این یافته، اطلاعات بیشتری درباره اینکه چگونه امواج صوتی اطلاعات بیشتری به کلمات می بخشند در اختیار ما می گذارد.
سالهاست که عصب شناسان در حال تلاش برای دریافتن این امر بوده اند که آیا صدا در پردازش اطلاعات تاثیر دارد یا اینکه آیا ما یک کلمه را بسته به چگونگی تلفظ آن درک می کنیم.
تحقیق انجام شده در مرکز شناخت، ذهن و زبان باسک در سن‌سباستین اسپانیا به این نتیجه رسیده است که امواج صوتی تا حد زیادی اطلاعاتی را فراتر از معنای لغوی کلمات منتقل می کند.
این تحقیق که در مجله حافظه و زبان (Journal of Memory and Language) در اینترنت منتشر شده است، ثابت کرده است که کلمات، حامل اطلاعاتی هستند که از طریق صدا علامت گذاری می شود.
این مقاله که «افتیمیا کاپنولا» نویسنده ارشد آن است نشان می دهد که معنایی که به کلمات می دهیم بستگی به عواملی دارد که تنها محدود به اطلاعات لغوی نیست. افراد و مهمتر از آن صدای آنها نقش مهمی در تداعی ذهنی کلمات دارند.
یک دهه قبل، تحقیق دیگری نشان داد که گوینده وقتی اهمیت دارد که مساله گوش دادن به یک جمله مطرح باشد. کاپنولا می گوید: این آزمایش نشان داد که اگر ما به صدای کودکی گوش کنیم که می گوید: من هر شب قبل از خوابیدن کمی چای می خورم» مغز ما شگفت زده می شود. این جمله برای ذهن ما مانند زمانی نیست که یک فرد بزرگسال آن را می گوید.
با این حال تیم تحقیقاتی باسک در صدد کشف حقایق بیشتری هستند و قصد دارند مشخص کنند آیا اطلاعات اضافی که صدای گوینده ایجاد می‌کند در ذهن مخاطب به عنوان بخشی از تداعی لغوی صدای گوینده ذخیره می شود یا خیر؟
یادگیری کلمات تازه
در این تحقیق توجه خاصی به این مساله شده است که آیا تداعی شناختی از کلمات، حامل اطلاعاتی درباره صدای گوینده ای که آن کلمات را ادا می کند هست یا خیر. از این رو این آزمایش روی شرکت کنندگانی انجام شد که در حال یادگیری کلماتی بودند که قبلا نمی دانستند و با صداهای مختلف به آنها آموزش داده می شد.
این کشف شناخت ما را از عناصر سازنده فرهنگ لغوی ذهنی بیشتر می کند. کاپنولا ادعا می کند: درک ماهیت تداعی لغوی، مقدمه همه تحقیقات مربوط به کلمات است؛ همچنین بستری برای کشف این امر است که انسانها چگونه کلمات را یاد می گیرند و آنها را پردازش می کنند.
وی اعتراف می کند که هنوز در این زمینه چیزهای زیادی برای تحقیق باقی مانده است و چنین جمع بندی می کند که یکی از موضوعات احتمالی برای تحقیقات بیشتر این است که آیا تاثیر صدا بر کودکانی که فرهنگ لغت ذهنی آنها هنوز در حال شکل گیری اساسی است قوی تراست یا خیر.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/36269/صدا-می‌تواند-معنای-کلمات-را-تغییر-دهد
بستن   چاپ