ایران پرسمان
شایعه‌سازی برای استاد شفیعی کدکنی
دوشنبه 31 تير 1398 - 18:22:15
ایران پرسمان -
شایعه‌سازی برای استاد شفیعی کدکنی
٨٩
٠
خراسان / بیست و سوم تیر ماه 98 خبری منتشر شد مبنی بر این که استاد شفیعی کدکنی، پژوهشگر برجسته ادبیات فارسی، عواید مادی آخرین اثر ارزشمند خود، یعنی تصحیح تذکره الاولیای عطار را به موسسه خیریه دارالاکرام مشهد برای تحصیل کودکان محروم واگذار کرده است.
در حالی که خبر درست این بود: «استاد تقریظی بر یک نسخه از کتاب نوشته‌اند‌ و آن نسخه را به دارالاکرام مشهد اهدا کرده‌اند. دارالاکرام هم گویا قصد دارد این نسخه را به نیکوکاران بفروشد».
صحت این خبر در صفحه موسسه دارالاکرام هم تأیید شده است: «تقریظ استاد بر کتاب تذکرهالاولیای عطار نیشابوری که سالیان طولانی به تصحیح آن مشغول بوده، فرصتی است که نیکوکاران می‌توانند با خرید آن از چشم‌انداز علم و ادب و عرفان به دانش آموزان فاقد سرپرست کمک کنند».

از طرفی حاصل 40 سال تلاش و تحقیق دکتر شفیعی کدکنی برای تصحیح تذکره الاولیای عطار در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد اما اخبار مرتبط با انتشار این اثر با چند ابهام همراه بود؛ خبرگزاری ایبنا در 18 اردیبهشت 98 از فروش حدود 400 میلیون تومانی این کتاب خبر داد و نوشت: «علاقه‌مندان در سی و دومین دوره نمایشگاه کتاب تهران حدود 1500 دوره از این کتاب را خریده‌اند. گویا هنوز چاپ جدید این کتاب به دلیل مشکلات کاغذ واردحوزه پخش و کتاب فروشی‌ها نشده است. با این حال قرار است چاپ جدید هم با همان قیمت 300 هزار تومان، اما در شمارگان 3300 نسخه راهی بازار نشر شود». این در حالی است که مسئولان نشر سخن، در گفت‌وگو با روزنامه جام جم، اعلام کرده بودند شمارگان سه چاپ نخست این کتاب 1100 نسخه خواهد بود؛ نکته‌ای که با خبر خبرگزاری ایبنا اختلاف دارد.
در روزهای نخست خرداد ماه، صفحه اینستاگرامی استاد شفیعی کدکنی هم اعلام کرد این کتاب در آستانه چاپ چهارم قرار دارد. کاش در خبررسانی اخبار مرتبط با بزرگانی همچون ایشان نهایت دقت و توجه اعمال شود تا شائبه آگاه بودن این استاد بی‌حاشیه از اخبار نادرست، ایجاد نشود.
منابع: روزنامه جام جم، ایبنا

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/36260/شایعه‌سازی-برای-استاد-شفیعی-کدکنی
بستن   چاپ