ایران پرسمان
پرروهای انگلیسی
دوشنبه 31 تير 1398 - 18:19:56
ایران پرسمان -
پرروهای انگلیسی
k ٥.٣
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
چند روز پس از توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز به دست نیروهای سپاه پاسداران، دولت انگلیس، بدون درنظرگرفتن اقدام غیرقانونی خود در توقیف ابرنفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق، در اقدامی نابجا ،جمهوری اسلامی ایران را به توقیف و مصادره اموال تهدید کرده است.
ادعاهای کذب
یک روز پس از توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز به دست نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هیات انگلیس در سازمان ملل، در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، ضمن شکایت از اقدام ایران مدعی شد که توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران «ایجاد یک مداخله غیرقانونی» بوده است. انگلیس روز شنبه در شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد که نیروهای ایرانی در حالی به نفتکش انگلیسی توقیف‌شده توسط این کشور نزدیک شدند که این کشتی در آب‌های قلمرو عمان بوده و این اقدام مداخله‌ای غیرقانونی ایجاد می‌کند. در همین‌باره، هیات انگلیسی در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت مدعی شد: این کشتی با رعایت حق قانونی تردد کشتی‌ها در یک تنگه بین‌المللی که تحت قوانین بین‌المللی قرار دارد، عمل می‌کرده است؛ قوانین بین‌المللی ایجاب می‌کند که نباید مانع حق تردد کشتی‌ها شد و بنابراین، اقدام ایران مداخله‌ای غیرقانونی ایجاد می‌کند.
دعاوی هیات مزبور در سازمان ملل، در حالی است که سردار رمضان‌شریف، سخنگوی سپاه فردای حادثه، در اظهاراتی با برشمردن تخطی‌ها و تخلف‌های کشتی انگلیسی گفت: نفتکش انگلیسی برخلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت‌یاب خود را خاموش و به جای حرکت به سمت ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که پس از بی‌توجهی به هشدارها و تذکرات یگان دریایی سپاه و حتی مقاومت و نیز دخالت ناوچه جنگی نیروی دریایی سلطنتی انگلستان و به پروازدرآوردن دو فروند بالگرد و تلاش برای بازداشتن تکاوران دریایی سپاه از اجرای مأموریت خود، با قاطعیت و سرعت عمل نیروهای خودی، متوقف و جهت بررسی‌ها و اقدامات لازم قانونی به لنگرگاه ساحلی هدایت شد.
سیاست نخ‌نمای تحریم و مصادره
علاوه بر شاخ‌وشانه‌کشیدن هیات انگلیسی در سازمان ملل علیه ایران، روزنامه «دیلی تلگراف» نیز روز گذشته مدعی شد که وزرای کابینه لندن در واکنش به توقیف نفتکش «استِنا ایمپرو» به دنبال طرحی برای اعمال تحریم‌های ضدایرانی هستند. همچنین بنابر ادعای این رسانه، احتمال می‌رود که لندن به‌دنبال احیای تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا باشد که در سال 2015، به‌دنبال توافق هسته‌ای با ایران برچیده شدند. پیش از همه این‌ها، وزارت امور خارجه بریتانیا، کاردار موقت جمهوری اسلامی ایران در لندن را احضار کرده بود
و جرمی هانت نیز اعلام کرده بود که کمیته واکنش اضطراری دولت انگلیس روز دوشنبه واکنش به اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی را اعلام خواهد کرد.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، در میانه غلو خبری و رسانه‌ای انگلیسی‌ها علیه جمهوری اسلامی، اخیراً در گفت‌وگوی تلفنی با جرمی هانت، همتای لندن‌نشین خود، گفت که «برخلاف اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران در جبل‌الطارق، اقدام ایران بر اساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران و با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود».
نفتکش در برابر ابرنفتکش
تدارک دولت انگلیس برای اعمال فشار حداکثری بر ایران در شرایطی است که متحدان این کشور، از جمله آمریکا، تاکنون به کمترین و ملایم‌ترین موضع‌گیری علیه ایران قناعت کرده‌اند. همچنین تفاوت فاحش در ظرفیت ابرنفتکش ایرانی مصادره‌شده در تنگه جبل‌الطارق با تانکر بازداشت‌شده انگلیسی در هرمز، از یک‌سو و تقدم انگلیس در اقدام برای ضبط نفتکش، از سوی دیگر، باعث شده تا لفاظی‌ها و غرولندهای اخیر مقامات انگلیسی، خفیف‌ترین اثر را در افکار عمومی بین‌المللی از خود به جای بگذارد.
طلبکاری انگلیسی
طلبکاری انگلیس از ایران بابت توقیف تانکر نفتی این کشور در تنگه هرمز در شرایطی است که یک ماه پیش، شبه‌دولتِ گماشتهِ بریتانیا در جبل‌الطارق، به طور کاملاً غیرقانونی، ابرنفتکش ایرانی، محتوی بیش از دو میلیون بشکه نفت را به اتهام واهی ارسال سوخت به سواحل سوریه بازداشت کرد؛ ادعایی که بعداً توسط سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه رد شد؛ آنجا که این مقام وزارت خارجه صراحتاً اعلام کرد که مقصد نفتکش مزبور، سوریه نبوده است. انگلیس برای توجیه اقدام خلاف قاعده و عرف خود، مدعی شد که مقصد ابرنفتکش متعلق به ایران، سوریه بوده که مشمول تحریم‌های همه‌جانبه از سوی اتحادیه اروپاست. حتی اگر به فرض، ادعای انگلیسی‌ها را درست بدانیم، طبق قواعد بین‌المللی، صرفاً تحریم‌های اعمالی از سوی سازمان ملل برای همه کشورها الزام‌آور است و تحریم‌های اعمالی از سوی یک نهاد دیگر، مثلاً از سوی اتحادیه اروپا، برای هیچ کشوری از جمله برای ایران، تعهدآور نخواهد بود.
پُرروها
طلبکاری نابجای انگلیسی‌ها از ایران بابت توقیف قانونی نفتکش استِنا ایمپرو، در کنار خلف وعده‌های این کشور در عمل به تعهدات برجامی خود، که کشورهایی مانند آلمان و فرانسه نیز در این خلف وعده مشارکت جدی دارند، معنادار به نظر می‌رسد. با توجه به این مساله، بعید به نظر نمی‌رسد که لندن بخواهد با بزرگنمایی و مبالغه نسبت به اقدام ایران در ضبط نفتکش انگلیسی، وظایف برزمین‌مانده خود در برجام را به محاق غفلت و نادیدگی بکشاند. رهبر انقلاب اخیراً در اظهاراتی
با اشاره به خلف وعده‌های طرف‌های اروپایی در ماجرای برجام، گفتند: در قضایای بین ما و اروپایی‌ها، علت اینکه مشکلات باقی می‌ماند، تکبر آن‌هاست. به گفته
وزیر خارجه ما که زحمت هم می‌کشد، اروپا 11تعهد داشته و به هیچ‌یک عمل نکرده. ما چه کردیم؟ ما به آن تعهدات و چیزی بالاتر از آن عمل کردیم. خب پُرروها، شما که به 11تعهدتان عمل نکردید؛ حالا ما تازه شروع کردیم به کم‌کردن تعهدات و این فرایند قطعاً ادامه پیدا خواهد کرد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/36184/پرروهای-انگلیسی
بستن   چاپ