ایران پرسمان
در قطب شمال مریخ چه می‌گذرد؟
شنبه 29 تير 1398 - 20:59:59
ایران پرسمان -
در قطب شمال مریخ چه می‌گذرد؟
٩٥
٠
مجله ایلیاد / مدارگرد مارس اکسپرس متعلق به آژانس فضایی اروپا، چندین طوفان محلی و منطقه‌ای را در قطب شمال سیاره‌ی مریخ شناسایی کرده است. طوفان‌های محلی و منطقه‌ای چند روز یا چند هفته به طول می‌انجامند و محدود به نواحی کوچکی بر روی مریخ می‌شوند، ولی انواع شدیدتر آن‌ها می‌توانند کل سیاره را تحت تاثیر قرار دهند. در سال گذشته یک طوفان سراسری کل سیاره‌ی سرخ را به مدت چندین ماه در خود غرق کرده بود.
در حال حاضر، در نیم‌کره‌ی شمالی مریخ بهار است و ابرهای یخی و طوفان‌های گرد و خاکی کوچک به تناوب در لبه‌ی دره‌های یخی فصلی مشاهده می‌شوند. مدارگرد مارس اکسپرس اروپا توانسته 8 طوفان مختلف را در لبه‌ی دره‌ی یخی در بین تاریخ‌های 22 می تا 10 ژوئن 2019 مشاهده کند. هر کدام از این طوفان‌ها به سرعت شکل گرفته و سریعاً ناپدید شده‌اند.
دو دوربین بر روی فضاپیمای اروپا نصب شده است که یکی از آن‌ها دوربین استریویی با کیفیت عالی است و دیگری دوربین پایش تصویری است. این دوربین‌ها توانسته‌اند طوفان‌ها را به‌طور کامل پایش کنند. مدارگرد مشاهده کرده است، زمانی که طوفان‌ها به کوه آتش‌فشانی «الیسیوم» و کوه‌ «الیمپوس» در مریخ رسیده‌اند، ابرهای بالای کوه‌ها که تا آن لحظه در حال رشد بوده‌اند، در نتیجه‌ی گرمایش ایجاد شده توسط گرد و خاک ناشی از طوفان شروع به تبخیر می‌کنند. این طوفان‌های خاکی فقط چند روز طول کشیده‌اند. گرد و خاک بلند شده توسط این طوفان توسط بادهای سراسری مریخ به لایه‌ی مه‌آلودی در اتمسفرهای پایین در ارتفاعات 20 تا 40 کیلومتری سطح مریخ منتقل شده‌اند. برخی از نشانه‌های گرد و خاک و ابرهای باقی‌مانده در اواسط ژوئن در نواحی آتش‌فشانی مریخ مشاهده شده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/35718/در-قطب-شمال-مریخ-چه-می‌گذرد؟
بستن   چاپ