ایران پرسمان
فلسفه فضيلت روزه در ماه رجب
شنبه 13 ارديبهشت 1393 - 10:34:40 AM
مرکز مطالعات و پاسخگويي به شبهات

1. يکي از موضوعات مهم در بحث اذکار و عبادات مسأله زمان مي­باشد که اين مسأله را با مثالي بيان مي­کنم: همه محققين و متخصصين شب را نه تنها به علت سکوت آن بلکه به علت مجموعه شرائطي بهترين زمان براي خواب، تجديد قوا و کسب آرامش بيان مي­کنند با وجود اينکه شب و روز هر کدام پاره­اي از زمان هستند اما شب ويژگي­هايي دارد که روز ندارد.
ايام سال هم هر کدام پاره­اي از زمان هستند اما در روايات و کتب مربوطه زياد مي­بينيم که ثواب زيادي را براي عملي در وقتي خاص معرفي کرده­اند، اين مسأله به علت ويژگي و تأثير خاص آن زمان است که چند و چون آن براي همه اما دقيق مشخص نمي­باشد. ايام رجب و شعبان هم داراي ويژگي­هايي هستند که بعضي عبادات از جمله روزه، استغفار و صلوات در آنها تأکيد شده است.
2. از بين همه زمانها ماه مبارک رمضان جايگاه فوق­العاده­اي براي سير الي الله دارد. پيامبر اکرم در خطبه معروف شعبانيه «در مفاتيح الجنان موجود مي­باشد» ويژگي­هاي آن را ذکر کرده­اند که هر سالک الي الله را تشويق، ترغيب و مشتاق بهره­مندي بيشتر از آن مي­کند، مسأله­اي که مطرح است اينکه يک فوتباليست بدون آمادگي بدني لازم نمي­تواند نود دقيقه بدود، سالک الي الله هم در مسير خود هر چه آمادگي بيشتري داشته باشد بيشتر مي­تواند از اين ماه بهره بگيرد.
3. بهره­گيري بيشتر از ماه مبارک رمضان و آمادگي قبلي براي آن به معناي اين نيست که رجب و شعبان صرفا براي بهره­گيري از ماه رمضان فضيلت داشته باشد بلکه آنها جايگاه خود را دارند که اگر کسي استفاده کند از ماه رمضان هم بهره بيشتري مي­برد.
4. واجب و حرام بودن امور با توجه به مفاسد و مصالحي است که خالق حکيم احاطه کامل بر آن دارد و بر اساس آن برنامه­هاي انسان ساز خود را در قالب احکام خمسه (واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح) ارائه داده است. و بر همين اساس روزه رجب و شعبان را مستحب و روزه ماه مبارک رمضان را واجب کرده است.


http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/325/فلسفه-فضيلت-روزه-در-ماه-رجب
بستن   چاپ