ایران پرسمان
تازه های نشر/ آخرین رُز کشمیری؛ ماجرای مرگ های مشکوک زنان انگلیسی
پنجشنبه 20 تير 1398 - 17:27:53
ایران پرسمان -
تازه های نشر/ آخرین رُز کشمیری؛ ماجرای مرگ های مشکوک زنان انگلیسی
٣٠
٠
ایرنا / کتاب آخرین رُز کشمیری، نوشته خانم باربارا کِلوِرلی نویسنده بریتانیایی با ادبیات پلیسی و جنایی، روایتگر وقایعی از هندوستانِ بریتانیا در دوران استعمار انگلستان بر شبه قاره هند است که با نگاهی جنایی از راز مرگ‌های مشکوک زنان انگلیسی در آن دوران، پرده بر می‌دارد.
نسخه فارسی آخرین رُز کشمیری، با قلم علیرضا دوراندیش از اهالی جنوب کرمان، ترجمه شده و رؤیا کیانی ویراستاری آن را انجام داده است. این رُمان با مرور کوتاهی بر کتاب " کارآگاه برای همه قرون" آغاز شده، مجموعه‌ای که می‌توان گفت، از داستان شرلوک هولمز الهام گرفته است.
خانم باربارا کلورلی یکی از نویسندگان معاصر ادبیات انگلیسی در ژانر پلیسی و ژانر وحشت است که با قلم خود، هندوستانِ دوران استعمار را دستمایه آثار پلیسی اش با عنوان " مجموعه ماجراهای جو سندی لندز" قرار داده است.
در واقع، او با الهام از برخی داستانهای پلیسی، برای نخستین مرتبه ماجراهای جو سندی لندز را با تحریر کتاب آخرین رُز کشمیری آغاز کرده است.
کارآگاه سندی لندز در سال 1922 برای آموزش شیوه‌های جدید پلیسی به هندوستان اعزام می‌شود و درست در آستانه بازگشت به وطن، از سوی فرماندار کلکته مأموریت می‌یابد تا عامل مرگ‌های مرموز بانوان انگلیسی در هندوستان را کشف کند.
آخرین رُز کشمیری، کتاب تحسین شده روزنامه‌های نیویورک تایمز، گاردین، ساندی تلگراف، شیکاگو تریبیون و دِنوِر پُست است و ترجمه فارسی آن توسط نشر قطره منتشر می شود.
خوب است بگوییم این کتاب از نظر تاریخی هم اطلاعات ارزشمندی از هندوستان زمان استعمار، فرهنگ و آداب و سنن مردم شبه قاره هند، واژگان و همچنین برخورد "صاحب‌های" انگلیسی با رعایای هندی را به نمایش گذاشته و چاشنی رمانتیک اثر، از آن یک کار پلیسی در خور توجه ساخته است.
در فصل نخست این کتاب که از سال 1910 در بنگال آغاز می‌شود، اینگونه آمده: میج پرِنتیس (دختر 6 ساله) شبِ پیش از ششمین سالگرد تولدش زیر پشه بند بیدار شد و بوی آشنای شب‌های هندوستان را فرو کشید؛ بوی حصیرهای خیس خاس خاس را که از در و پنجره‌ها آویزان کرده بودند تا جلوی گرمای تابستان زودرس را بگیرد، بوی حصیرهای ناگرفته و دلچسب و بوی گلهای یاسمنی را که روی بنگله روییده بود؛ و صدای سنگینِ همپایی های تفکیک ناپذیری را شنید که از هندوستانِ فاضلاب‌ها و تپاله‌ها و سرگین‌ها بلند می‌شد، اما آن شب یک چیز دیگر هم بود.
دیالوگ‌های این داستان به قدری جذاب و جالب هستند که نمی‌توان به راحتی از خواندن آن دست کشید، نوع نگارش و کاربرد به موقع کلمات همراه با حس معماگونه ای که القا می‌کند، باعث می‌شود کنجکاوی در وجود مخاطب، صد چندان شود.
باید گفت، نویسنده این کتاب پُر مخاطب، شهرت خود را مدیون رمان‌های معمایی جو سندی لندز است و تاکنون 12 ماجرایش را نوشته است.
باربارا کلورلی در سال 2004 جایزه دشنه الیس پترزِ انجمن ادبیات جنایی، ویژه رمان‌های پلیسی - تاریخی را نیز دریافت کرده است.
رمان پلیسی آخرین رُز کشمیری تلفیقی است غافلگیر کننده و ترسناک از مرگ‌های زنجیره‌ای، تنش‌های عاشقانه، فضاهایی نامتعارف و شگفت انگیز و بخشی از تاریخ هندوستانِ دوران استعمار، این رمان به جاده‌ای گمراه کننده و پر پیچ و خم می‌ماند که تا پایان، خواننده را با خود می‌برد.
این کتاب 401 صفحه‌ای، نخستین بار در پاییز سال گذشته با تیراژ 500 نسخه توسط نشر قطره به چاپ رسید و صفحه آرایی و طراحی جلد آن را به ترتیب، ژیلا پی سخن و مهسا ثابت دیلمی انجام داده اند.
کتاب آخرین رز کشمیری، 24 دی ماه 97 در دومین روز از نمایشگاه استانی کتاب جنوب کرمان رونمایی شد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/31973/تازه-های-نشر--آخرین-رُز-کشمیری؛-ماجرای-مرگ-های-مشکوک-زنان-انگلیسی
بستن   چاپ