ایران پرسمان
رييس فراکسيون اصولگرايان کانديداتوري را رد نکرد؛
يکشنبه 7 ارديبهشت 1393 - 12:45:12 PM
خبرگزاري آريا

زمان زيادي به برگزاري انتخابات هيات رييسه مجلس باقي نمانده و گويا اتفاقات مهمي در پيش است.

 در حالي که تحليل غالب اين است که علي لاريجاني همچنان از اقبال بيشتري در ميان نمايندگان مجلس براي تداوم رياست بر پارلمان برخوردار است امروز غلامعلي حداد عادل در مصاحبه حتمال حضور در انتخبات هيات رييسه مجلس را رد نکرده است . حدادعادل در پاسخ به اين سوال که آيا شما در انتخابات آتي هيات رئيسه مجلس براي رياست کانديدا مي‌شويد، گفته است:
ما با آقاي باهنر مشورت مي‌کنيم تا در اين رابطه به تصميم خوبي برسيم.
 
يک مجلس ؛ دو رييس


 



 

وقتي مجلس نهم تشكيل شد معادلات دروني اصولگرايان موجب شده تا براي اولين بار فراكسيون اصولگرايان با مشكل مواجه شود.حالا آنها دو طيف شده
بودند يك طيف به حمايت از غلامعلي حدادعادل براي رياست مجلس اصرار داشت و يك طيف به رياست علي لاريجاني فكر مي كرد.چنين شد كه اصولگرايان مجلس به جاي تكرار رويه پيشين يك فراكسيون واحد تشكيل ندادند و زمينه ايجاد فراكسيون رهروان ولايت پديد آمد.فراكسيوني كه اكثريت نمايندگان مجلس در آنجا حضور داشتند . علي لاريجاني نامزد مورد حمايت اين فراكسيون رييس مجلس شد.


 

وقتي حدادعادل رييس مجلس نهم نشد حاميان حدادعادل که متشکل از جمعيت ايثارگران ، جمعيت رهپويان و البته اعضاي جبهه پايداري بودند با
ايجاد فراکسيون اصولگرايان با تعداد حدود 100 نماينده به ائتلاف سياسي خود ادامه دادند. حاميان علي لاريجاني هم در مجلس که البته فقط شامل اصولگرايان نمي شوند تعدادشان به 173 رسيد.
انشعاب يا ائتلاف


 

اين اما همه ماجرا نيست . از وقتي حسن روحاني رييس جمهور شده تعدادي از نمايندگان مجلس که قرابت هايي با دولت جديد احساس مي کنند بر اين باورند که فراکسيون رهروان و فراکسيون اصولگرايان توانايي و پتانسيل همراهي با دولت حسن روحاني را ندارند و براي جبران اين خلا بايد فراکسيوني جديد پديد آورند.
در راس اين افراد در ابتدا علي مطهري قرار داشت. او اعلام کرد که بنا دارد فراکسيوني تحت عنوان صداي ملت تشکيل دهد . اين سخنان او البته هنوز عملي نشده است و مطهري  در اين مورد گفته بود: صحبت بر اين بود که اگر بشود در مجلس فراکسيون صداي ملت تاسيس شود البته در صورتي که با تشکيل اين فراکسيون، به فراکسيون رهروان ولايت آسيبي وارد نشود اين کار صورت خواهد گرفت. براي تشکيل فراکسيون صداي ملت در حال بررسي و مشورت هستيم، اگر اين فراکسيون در مجلس تشکيل شود ممکن است پايه و اساسي براي تاسيس حزب در آينده شود.


 

آخرين خبرها اما اين است که علي مطهري از تشکيل چنين فراکسيوني منصرف شده است.


 

فعلا نيازي نيست


 

اما محمد رضا تابش با وجود برخي گلايه‌ها و انتقادات از عملکرد فراکسيون اکثريت در قبال دولت،مي گويد: در شرايط فعلي نيازي به تشکيل
فراکسيون جديد در مجلس نيست. با وجود تعداد قابل ملاحظه‌اي از نمايندگان که ممکن است در فراکسيون احتمالي عضو شوند، به نظر مي‌رسد که دغدغه‌هاي ديگري در اين بين وجود دارد که در ارزيابي‌هاي طرفداران دولت مورد توجه قرار گرفته است. از جمله اينکه آن‌ها نمي‌خواهند با تشکيل فراکسيون جديد، تصور اختلاف بين دولت و مجلس برجسته شود.موقعيت کشور و جايگاه دولت و مجلس اقتضا نمي‌کند که دو قوه در تقابل با هم قرار بگيرند. همچنين آن‌ها نمي‌خواهند فراکسيون رهروان ولايت را در برابر فراکسيون اصولگرايان که اکثر مخالفان دولت در آن حضور دارند، تضعيف کنند. از سويي ديگر با تشکيل فراکسيون جديد و در قالب طرفداري از دولت، چه بسا مخالفان و منتقدان دولت تحريک شده و با کنار گذاشتن اختلافات در برابر دولت به همگرايي برسند.
 
انشعاب در انشعاب


 

غير از ماجراي تشکيل احتمالي فراکسيون صداي عدالت گويا خبرهاي ديگري هم در راه است. تعدادي از نمايندگان نزديک به دولت بنا دارند فراکسيوني به اعتدالگرايان را نيز تشکيل دهند . فراکسيوني که مجزا از صداي عدالت تاسيس خواهد شد. اين فراکسيون ديد و نگاهي نزديک تر به دولت دارد و حتي از آن به عنوان فراکسيون حاميان دولت هم نام مي برند .
با اين تفاسير حالا سوال مهم اين است که آيا غلامعلي حدادعادل تغييراتي را در آرايش مجلس به سود فراکسيون خود مشاهده کرده که کانديداتوري در انتخابات هيات رييسه مجلس را رد نمي کند يا معادلات ديگري در راه است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/312/رييس-فراکسيون-اصولگرايان-کانديداتوري-را-رد-نکرد؛
بستن   چاپ