ایران پرسمان
روحاني:
سه شنبه 14 آبان 1392 - 10:51:51 AM
خبرگزاري آريا
به گزارش خبرگزاري آريا-رييس جمهور در ديدار مجمع نمايندگان استان فارس در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌که مشکل اساسي اقتصاد کشور اين است که به مسائل اين حوزه در چارچوب کلان نگاه نشده است، گفت:
 براساس آمارها سال گذشته رشد اقتصادي کشور به منفي 5.8 درصد رسيده که اين رقم حتي براي خود بنده پيش از آنکه در دولت حضور پيدا کنم قابل پيش‌بيني و باور نبود. روحاني با اشاره به وجود تورم 40 درصدي در کشور افزود:
 طبق محاسبات بانک مرکزي وزارت اقتصاد و وزارت مسکن، حدود 40 درصد از اين تورم مربوط به نحوه اجراي طرح‌هاي مسکن مهر است؛ چرا که اعتبارات مربوط به اين طرح‌ها در بودجه سنواتي گنجانده نشده و دولت با فشار بر سيستم بانکي پول پرفشار را براي اجراي اين طرح‌ها به عرصه اقتصاد کشور تزريق کرده که همين مسأله باعث افزايش تورم شده است.
رييس جمهور با بيان اين‌که اجراي پروژه‌هاي عمراني با پول پرفشار کار سخت و غيرممکني نيست، اظهار داشت: بر اين اساس بايد گفت مسکن مهر از جيب فقرا و سهم فقيرترين افراد جامعه اجرا شده است. اصل اين مساله که مردم خانه‌دار شوند کار بسيار خوبي است، اما اين‌که از چه راهي اين کار انجام شود، بسيار مهم است تا نتيجه‌اي که امروز حاصل شده به دست نيايد.
روحاني در ادامه تصريح مي کند که : همه تلاش دولت اين است که شاخص‌هاي اصلي در اقتصاد کلان پيش از شروع سال جديد، حداقل به شرايط تعادل برسد و تورم از 40 درصد به حدود 30 درصد برسد تا براي مردم اميدبخش باشد و در سال 93 نيز با تداوم تلاش‌ها به زير 30 درصد تقليل يابد.
روحاني با بيان اين‌که البته اينها پيش‌بيني‌هايي است که بخش‌هاي اقتصادي دولت ارائه مي‌کنند و هيچ کدام از اينها ارقام قطعي نيست، و تلاش دولت در اين است که رشد اقتصادي منفي که در نيمه نخست امسال نيز ادامه داشته است در نيمه دوم سال به صفر رسيده و سال بعد مثبت شود.
رييس جمهور تأکيد کرد: به خوبي آگاهيم که مردم در عرصه اقتصادي در فشار هستند و دولت علاوه بر اين‌که در عرصه اقتصادي تحت فشار است، از اين‌که مردم در فشار باشند نيز ناراحت است و تلاش مي‌کند شاخص‌هاي کنوني اقتصاد بهبود يابد تا وضع عمومي اقتصادي کشور سامان بيابد.
روحاني با اشاره به بررسي‌هايي که در مجلس براي حذف سه دهک پردرآمد از دريافت يارانه‌ها صورت گرفته و به نتيجه نرسيد، گفت: نمي‌خواهم بابت اين موضوع به کار مجلس ايراد وارد کنم اما اين اتفاق نشان داد که ساماندهي اقتصاد بسيار سخت است.
رييس جمهور ادامه داد: راه‌هاي متعددي براي حذف سه دهک پردرآمد از فهرست گيرندگان يارانه‌ها وجود دارد، اما بنده با پيشنهادهاي متعددي که به نوعي ورود به زندگي خصوصي مردم بود به شدت مخالفت کردم ؛چرا که معتقدم اعتماد مردم به سيستم بانکي و دولت با ارزشتر و مهمتر از کاهش هزينه‌هاي دولت به هر روشي است.
روحاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سخنان تعدادي از نمايندگان استان فارس درباره مشکلات استان با تأکيد بر اين‌که استان فارس براي همه ما عزيز و مهم است، اظهار داشت: فارس ظرفيت‌هاي بالقوه فراواني در عرصه‌هاي گردشگري، صنعتي و معدني، صنايع نفت و گاز، کشاورزي و علمي دارد و اگر چه در همه اين بخش‌ها اقداماتي براي بالفعل کردن اين ظرفيت‌ها صورت گرفته اما تا نقطه مطلوب فاصله زيادي داريم.
رييس جمهور با بيان اين‌که بايد زمينه براي ورود بخش خصوصي و نيز ترغيب سرمايه‌گذاران خارجي به استان فارس فراهم شود، تصريح کرد: البته کار اصلي در اين عرصه برعهده دولت مي‌باشد که در حال حاضر با محدوديت منابع مواجه است.
روحاني تمرکز تلاش‌هاي دولت را بر رفع تحريم‌هاي ظالمانه بر عليه ملت عنوان کرد و گفت: در عرصه بين‌الملل به ويژه در حوزه اقتصاد عدالت و اخلاق حاکم نيست بلکه همه سعي دارند از هر طريقي بيشترين منفعت را نصيب خود کنند لذا دولت تلاش دارد تحريم‌ها را که به رقباي ايران در عرصه اقتصادي مجال تحرک بيشتر بخشيده برطرف کند.
رييس جمهور اضافه کرد: ‌دولت به رفع مشکلات اميدوار است و البته بايد همواره متذکر اين نکته باشيم که نبايد در کوتاه مدت منتظر رفع همه مشکلات بود.
روحاني اظهار داشت: در دنيا هيچ چيز صفر يا صد نيست و برهمين اساس نه صهيونيست‌ها و غربي‌ها در برابر ايران قدرت مطلق و صد درصدي هستند و نه قدرت ايران صفر است و برهمين اساس بايد همه تلاشمان را براي احقاق حقوق حقه ملت به کار گيريم.
رييس جمهور تصريح کرد: همه تلاش ما اين است که حقوق ملت را به کمال احصا کنيم و اگر قرار بود از حقوق ملت کوتاه بياييم اين کار را در همان سال 82 انجام داده بوديم و ديگر اين همه کشمکش نداشتيم.
روحاني با تأکيد بر اين‌که وضع تحريم‌ها عليه ايران اتفاقي نبوده که در مدت يک سال يا چند ماه واقع شود، خاطر نشان کرد: بر همين اساس رفع تحريم‌هاي پيچيده غرب به زمان مناسب و کافي احتياج دارد و دولت در اين مسير به حمايت و پشتيباني مردم و مجلس و حمايت و پشتيباني و هدايت‌هاي مقام معظم رهبري که البته همواره از آن برخوردار بوده است، نياز مبرم دارد.
رييس جمهور گفت: نمايندگان مجلس حق دارند نظر خود را درباره اقدامات دولت در مذاکرات هسته‌اي ابراز دارند، اما دولت انتظار دارد مجلس در اين مسير به تبعيت از مقام معظم رهبري ضمن نقد آنچه به نظر آنها قابل انتقاد است از کليت حرکت دولت حمايت و پشتيباني کند تا مذاکره‌کنندگان بتوانند با تمام قدرت از منافع ملي در برابر ديگران دفاع کنند.
همچنين در ابتداي اين ديدار تعدادي از نمايندگان استان به بيان مسائل و مشکلات استان فارس پرداختند و در عين حال خوشنودي و حمايت خود را از رويه اتخاذ شده از سوي دولت در مباحث مختلف و به ويژه در عرصه ديپلماسي اعلام کردند
نمايندگان استان فارس با اشاره به ظرفيت‌هاي بسيار سطح بالاي اين استان از بيکاري گسترده که ناشي از تحت تأثير قرار گرفتن ظرفيت‌هاي صنعتي در اثر توجه بيشتر به کشاورزي بوده است گلايه کردند و عنوان داشتند که در اثر رواج خشکسالي در سالهاي اخير ظرفيت‌هاي کشاورزي استان فارس آسيب ديده و به تشديد مشکل بيکاري انجاميده است.
مشکل عدم دسترسي به کريدورهاي مواصلاتي اصلي کشور، ناکافي بودن ظرفيت ارتباطات ريلي استان، عدم توجه کافي به ظرفيت‌هاي معدني استان فارس، بي‌توجهي به مشکلات کم آبي درياچه‌هاي بزرگ استان و قرار گرفتن اين درياچه در آستانه خشک شدن،‌کمبود منابع براي استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي علمي و پزشکي استان فارس به عنوان يکي از مراکز پيشتاز در عرصه پزشکي در منطقه و جهان،‌ عدم بهره‌گيري مناسب از مزيت‌هاي گردشگري فارس با بهره‌‍‌مندي از حدود 30 درصد ميراث فرهنگي کشور و سرعت کم اجراي طرح‌هاي نفت و پتروشيمي علي رغم توليد حدود 30 درصد گاز کشور در اين استان از ديگر مسائلي بود که نمايندگان شهرستان‌هاي مختلف استان فارس در سخنان خود به آنها اشاره کردند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/278/روحاني-
بستن   چاپ