ایران پرسمان
میدل‌ایست‌آی؛ علت مرگ مرسی مخالفت او با انحلال اخوان المسلمین بود
سه شنبه 4 تير 1398 - 23:47:14
ایران پرسمان -
میدل‌ایست‌آی؛ علت مرگ مرسی مخالفت او با انحلال اخوان المسلمین بود
١٢٤
٠
فارس / رسانه‌ای انگلیسی فاش کرد که مقامات دولت عبدالفتاح السیسی، محمد مرسی را قبل از آنکه در دادگاه بمیرد، تهدید کرده بودند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از آنکه روزنامه ایندیپندنت انگلیس فاش کرد که «محمد مرسی»، رئیس جمهور سابق مصر پس از به کما رفتن در دادگاه، به مدت 20 دقیقه روی زمین افتاده بود،‌ وب‌سایت خبری مستقر در لندن اعلام کرد که مرسی از سوی مقامات مصری تهدید شده بود.
وبگاه خبری میدل‌ایست آی سه شنبه (چهارم تیر) به نقل از منابعی فاش کرد که مرسی و سایر رهبران اخوان المسلمین مصر از سوی دولت عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری فعلی این کشور تهدید شده بودند که این جماعت را منحل کنند.
این منابع مدعی شدند که مقامات ارشد دولت سیسی به آن‌ها مهلت داده بودند که این جماعت اسلامگرای مصر را منحل کنند.
«دیوید هرست»، سردبیر این وبگاه مدعی شد که رهبران اخوان المسلمین به جز محمد مرسی با درخواست دولت مصر موافقت کرده بودند.
بر اساس گزارش میدل‌ایست آی، اعضای اخوان المسلمین چه در داخل و چه در خارج از مصر نگران جان «خیرت الشاطر»، کاندیدای سابق ریاست جمهوری، «محمد بدیع»، مرشد اعلی اخوان هستند؛ چرا که آن‌ها نیز مخالف انحلال این جماعت بودند.
بر اساس گفته منابع این وبگاه خبری، مسئولان ارشد دولت السیسی در سند راهبردی که آن را تهیه کرده بودند، به رهبران اخوان ارائه کرده بودند و این سند پیش‌بینی کرده بود که اخوان المسلمین تا سه سال آینده منحل شود.
مطابق این سند، قرار بود آن دسته از اعضای اخوان که متعهد به عدم مشارکت سیاسی شوند یا دست به «دعوت» نزنند، آزاد شوند و در مقابل کسانی که مخالف انحلال اخوان بودند، شدیدا مجازات شوند.
تهیه کنندگان این سند راهبردی مدعی شده‌اند که 75 درصد افراد مرتبط با اخوان با انحلال آن موافقت کرده‌اند.
مید‌ل ایست آی می‌نویسد که طی ماه‌های اخیر محمد مرسی تحت فشارهای شدیدی بود و او در زندان «طره» در حبس انفرادی به سر می‌برد و تماس‌های او با خانواده، هم‌زندانی‌ها و وکلاش به کل قطع بود.
بر اساس این گزارش، دولت مصر مذاکرات با رهبران اخوان جهت انحلال این گروه را مخفی نگه داشته بود ولی به شکل فزاینده‌ای از مرسی و برخی از رهبران اخوان ناامید شده بودند.
منابع اختصاصی میدل‌ایست‌آی همچنین فاش کردند که مرسی حاضر نشده است دولت السیسی را به رسمیت شناسد بلکه آن را کودتا علیه دولت منتخب می‌خواند.
این منابع گفته‌اند که مرسی به قتل رسیده و سایر رهبران مخالف با انحلال اخوان المسلمین نیز در خطر مرگ قرار دارند.
محمد مرسی که از او به عنوان اولین رئیس جمهوری منتخب مصر در تاریخ این کشور یاد می‌شود، دوشنبه (27 خرداد) به هنگام حضور در جلسه محاکمه دادگاه خود به کما رفت و فوت کرد.
او بعد از یک سال از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور در سال 2013 از سوی ژنرال «عبدالفتاح السیسی»، وزیر دفاع وقت مصر و رئیس جمهوری فعلی این کشور به اتهام بی‌کفایتی در اداره امور کشور از قدرت برکنار شد و سپس به اتهام جاسوسی و همدستی با گروه‌های تروریستی و افراطی به زندان محکوم شد.
فوت مرسی حین جلسه دادگاه اعتراض سازمان‌های حقوق بشری و برخی از کشورهای غربی را در پی داشته است و برخی دولت السیسی را به اهمال در رسیدگی به وضعیت جسمانی مرسی متهم کردند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/27123/میدل‌ایست‌آی؛-علت-مرگ-مرسی-مخالفت-او-با-انحلال-اخوان-المسلمین-بود
بستن   چاپ