ایران پرسمان
آیا زمان واقعا گاهی تند و گاهی کُند می‎گذرد؟
سه شنبه 4 تير 1398 - 19:00:01
ایران پرسمان -
آیا زمان واقعا گاهی تند و گاهی کُند می‎گذرد؟
٢٣
٠
خراسان / شن‎ها و قرارهای دوستانه و مسافرت‎ها و محبوب‎ترین ساعت کلاس در مدرسه همیشه طوری می‎گذرند که آدم باورش نمی‎شود. در عوض معاشرت با آدم‎های بی‎مزه و نچسب، زنگ ریاضی (شما اگر ریاضی دوست داری جزو اقلیت‎ها هستی، با شما نیستیم!) و جلسه‎های فامیلی انگار تا ابد طول می‎کشند. این خاصیت عجیب زمان است که وقتی همه‎چیز بر وفق مراد باشد به طرفه‎العینی می‎گذرد و وقتی همه چیز عذاب‎مان می ‏دهد، کش می‎آید.
سوال این‎جاست که این یک تلقین است یا واقعا زمان، تاثیری این چنین بر ما دارد؟ واقعیت این است که غیر از لحظات خوشی و ناخوشی که نحوه گذشت زمان را تحت تاثیر قرار می‎دهد، سن و میزان تجربه آدم‎ها در تاثیر گذشت زمان بر آن‎ها نقش دارد.
برای افرادی که سن بیشتری دارند، امکان تجربه‎های جدید در محیط‎های مختلف کمتر است و فرصت زیادی برای پردازش اطلاعات محیط لازم نیست. به نظر آن‎ها همه چیز یکنواخت و تکراری است و سریع می‎گذرد درحالی که برای کودکان و افراد کم‎سن‎وسال هنوز چیزهای خیلی زیادی وجود دارد که تجربه نشده است و زمان دیرتر و با هیجان بیشتری می‎گذرد.
این ها تاثیراتی است که ذهن و روان ما از زمان برداشت می‎کند. اگر دقت کنید می‎بینید که وقتی درحال انجام یک کار یا گذراندن یک دوره خاص و جدید هستید، ساعت کندتر می‎گذرد.
تحقیقات دانشمندان می‌‏گوید وقتی انتظار می‎کشید نوعی کم‎طاقتی در روحیه انسان شکل می‎گیرد که باعث می‎شود گذشت زمان کند و اعصاب خردکن باشد اما وقتی ترس و اضطراب دارید شرایط روانی طوری تغییر می‎کند که به نظرتان هر یک ساعت شبیه یک دقیقه می‎گذرد.
با دانستن این ماجرا که نحوه گذشت زمان بستگی به حال روحی و شرایط ما دارد، می‎توانیم تاحدودی وضعیت را مدیریت کنیم و نگذاریم این عقربه‌های نامروت بیش از این در حق‎مان جفا کنند.
منابع: بیگ‎بنگ، دیجیاتو، Livescience.com
نویسنده : مریم ملی| روزنامه نگار

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/27019/آیا-زمان-واقعا-گاهی-تند-و-گاهی-کُند-می‎گذرد؟
بستن   چاپ