ایران پرسمان
عراق نگران تنش در خلیج فارس شد
يکشنبه 26 خرداد 1398 - 13:44:40
ایران پرسمان -
عراق نگران تنش در خلیج فارس شد
٦٦٣
٠
فارس / مشاور نخست‌وزیر عراق ضمن ابراز نگرانی از تحولات منطقه و پیامدهای آن برای کشورش، از ایران و آمریکا خواست تا خویشتندار باشند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «لیث کبه» مشاور نخست‌وزیر عراق درباره درباره بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه غرب آسیا درپی تحولات اخیر هشدار داد.
وی در این مورد به روزنامه آلمانی «ولت» گفت: «ما از این نگرانیم، در صورتی که در منطقه خلیج (فارس) درگیری رخ دهد، مجموعه‌ای از واکنش‌های داخل عراق را به دنبال داشته باشد.»
کبه افزود: «در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که شبه‌نظامیان از گروه‌های مختلف، مسلح شوند که می‌تواند به نبردهای کنترل نشده‌ای میان گروه‌ها منتهی شود و این در حالی است که در این گروه‌ها ساختار فرماندهی هم همیشه روشن نیست.»
مشاور نخست‌وزیر عراق در ادامه گفت: «گسترش خشونت به تقویت داعش منتهی می‌شود. این تروریست‌ها همواره وقتی که دولت ضعیف‌تر شود و هرج‌و مرج افزایش می‌یابد، رشد می‌کنند.»
کبه همچنین گفت: «ما روابط خاصی با ایران و آمریکا داریم. تنش بیشتر برای ما گران تمام خواهد شد و از هر دو طرف می‌خواهیم که خویشتندار باشند.»
منابع خبری صبح پنجشنبه (23 خرداد) از وقوع دو انفجار مهیب در دریای عمان خبر داده بودند. طبق گزارش‌ها، دو نفتکش در این حادثه دچار حریق شدند که یکی نفتکش «فرانت آلتر» با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ بوده است که از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده و دومی «کُکوکا کوریجس» با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور بوده است که محموله «متانول» بارگیری کرده بود.
به دنبال وقوع این حادثه، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بدون ارائه مستندی، مدعی شد که طبق ارزیابی‌های آمریکا، ایران مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان است.انگلیس نیز یک روز بعد، خط مشی آمریکا را دنبال کرد و ایران را مقصر حمله به دو نفتکش در دریای عمان جلوه داد.
با این حال، «کئیچی ایشی» وزیر حمل و نقل ژاپن روز جمعه در یک نشست خبری گفت: «ما هنوز نفهمیده‌ایم چه کسی این حمله را انجام داده و چرا انجام داده است.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/24294/عراق-نگران-تنش-در-خلیج-فارس-شد
بستن   چاپ