ایران پرسمان
چرا زمانی که ترن‌هوایی سوار می‌شویم، دلمان هُری می‌ریزد؟
يکشنبه 26 خرداد 1398 - 09:10:28
ایران پرسمان -
چرا زمانی که ترن‌هوایی سوار می‌شویم، دلمان هُری می‌ریزد؟
٥٣
٠
باشگاه خبرنگاران / افراد بی شماری وجود دارند که به محض ورود به شهربازی جذب وسیله ای پرهیجان و جذاب به نام ترن هوایی می شوند که برخی روانشناسان آن ها را افراد دارای مازوخیسم معرفی می کنند. اما به راستی دلایل لذت بردن برخی افراد از ترن هوایی چیست؟
این سوالی است که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به آن پاسخ دهد.
ترن هوایی چیست؟
ترن هوایی یا جذاب ترین وسیله ای که در شهربازی ها دیده می شود، همان خط آهن مرتفع و پرپیچ و خمی است که یکی از بهترین و محبوب‌ترین وسایل سواری در شهربازی‌ها و پارک‌های مدرن به‌شمار می‌رود.
شاید هنگامی که بر این ترن سوارید و با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت بر روی مسیر آن حرکت میکنید، توجه نکرده باشید که این ترن اصلا موتور ندارد.
ابتدا ترن توسط غلطک‌ها و زنجیر‌هایی به بالای اولین "تپه" که آغازگر این سواری است برده میشود، اما پس از آن ترن باید سواری را خودش به انجام برساند.
چرا برخی از مردم از سوار شدن بر «ترن هوایی» لذت می‌برند؟
شهر بازی‌ها اغلب بزرگترین و هیجان انگیزترین رولر کاستر‌ها (ترن‌های هوایی) را طراحی می‌کنند که با اقبال گسترده‌ای از سوی کوچک و بزرگ مواجه می‌شود.
اما سوال این است که چرا برخی مردم با وجود ترسناک بودن به سوی این ادوات و ابزار‌های بازی کشیده می‌شوند؟
به نظر می‌رسد که برخی از مردم به خصوص هیجان طلب‌ها از سوار شدن بر روی رولر کاستر‌ها لذت می‌برند، زیرا با احساسات فیزیکی و جسمانی ترس آمیز مواجه می‌شوند، در حالی‌که می‌دانند خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند، احساس ترسی آمیخته با احساس امنیت.
برخی از روانشناسان بر این باورند که این لذت بردن از چنین وسیله‌ای می‌تواند یک نشانه‌ی منفی بوده و بر «مازوخیسم خوش خیم» دلالت کند.
مازوخیسم یا خودآزاری یک پدیده‌ی روانشناختی است که به موجب آن فرد در هنگام دریافت شکنجه‌ها و آسیب‌های روحی و جسمی لذت می‌برد و احساسات خوشایندی را تجربه می‌کند.
در رولر کاستر‌ها این احساسات با ترس مرتبط است.
لذت بردن از فیلم‌های ژانر وحشت و یا ترسناک، خوردن فلفل‌های تند آزاردهنده به شکل افراطی نیز می‌توانند در این مجموعه قرار بگیرند.
رولر کاستر‌ها برای بعضی از افرادی که به ورزش‌های افراطی، ترسناک و پرمخاطره می‌پردازند یک لذت و سرگرمی است.
در زمان سوار شدن ترن هوایی چه اتفاقی می‌افتد که احساس می‌کنیم معده‌مان آشوب شده است؟
وقتی سوار ترن هوایی می‌شویم در حقیقت وضعیت داخلی بدن در حال تغییر است.
زمانی که ترن هوایی در مسیر حرکت به نقطه اوج می‌رسد، مدت چند ثانیه و برای هیجان بیشتر، کند می‌شود و سپس به سمت پایین سرازیر می‌شود.
در چنین شرایطی کمربند ایمنی، کمر شما را به پشت صندلی می‌چسباند.
اما برخی از اعضای داخلی بدن همچون معده و روده احساس بی‌وزنی می‌کنند و ما در آن لحظه احساس می‌کنیم که معده‌مان در حلق‌مان است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/24234/چرا-زمانی-که-ترن‌هوایی-سوار-می‌شویم،-دلمان-هُری-می‌ریزد؟
بستن   چاپ