ایران پرسمان
تبدیل زباله‌های پنبه به پلاستیک زیستی
شنبه 25 خرداد 1398 - 16:38:26
ایران پرسمان -
تبدیل زباله‌های پنبه به پلاستیک زیستی
٥
٠
ایرنا / زمانی‌که یک ماشین پنبه پاک‌کنی برای جداسازی الیاف پنبه از دانه‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، پرزهای زیادی به صورت زباله تولید می‌شود. در حال حاضر بیشتر این پرزهای پنبه سوازنده و یا دور انداخته می‌شوند اما به کمک تحقیق جدید محققان استرالیایی به زودی این پرزهای پنبه به پلاستیک زیست تخریب‌پذیر تبدیل می‌شوند.
به گفته محققان دانشگاه دیکن در استرالیا، سالانه تقریباً 29 میلیون تن پرز پنبه تولید می‌شود که یک سوم آن دور ریز است. این محققان با کاهش این میزان زباله، منبع درآمد جدیدی به کشاورزان پنبه‌کار و جایگزین پایداری برای پلاستیک مضر مصنوعی ارائه دادند.
این محققان سامانه‌ای ابداع کردند که در آن از مواد شیمیایی ارزان قیمت دوست‌دار محیط زیست برای از بین بردن فیبرهای پرز پنبه به همراه سایر زباله‌های حاصل از فرایند پنبه پاک‌کنی مانند دانه و ساقه استفاده می‌شود. سپس از پلیمر مایع ارگانیک حاصله برای ابداع یک نوار پلاستیکی زیست تخریب پذیر استفاده می‌شود.
این ماده پس از قرار گرفتن بر روی زمین به گونه‌ای بی ضرر به صورت زیستی تخریب می‌شود و می‌تواند در صنعت کشاورزی برای کاربردهایی مانند بسته‌بندی پنبه یا بسته بندی دانه و کود مورد استفاده قرار گیرد. این ماده همچنین می‌تواند بخشی از یک فرایند کشاورزی تمام عیار شود.
این پلاستیک زیستی می‌تواند زیست تخریب‌پذیر باشد و به خاک تبدیل شود که به نوبه خود برای رشد پنبه مورد استفاده قرار می‌گیرد که دوباره به پلاستیک زیست تخریب پذیر تبدیل شود. به عنوان یک مزیت اضافه، ساخت این نوار پلاستیکی نسبت به محصولات مشابه نفتی ارزان قیمت‌تر است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/24076/تبدیل-زباله‌های-پنبه-به-پلاستیک-زیستی
بستن   چاپ