ایران پرسمان
عبور هواپیمای «مودی» به جای پاکستان، از آسمان ایران!
چهارشنبه 22 خرداد 1398 - 15:50:51
ایران پرسمان -
عبور هواپیمای «مودی» به جای پاکستان، از آسمان ایران!
k ٩
٠
فارس / وزارت خارجه هند اعلام کرد نخست‌وزیر این کشور در سفر به بیشکک، بدون عبور از آسمان پاکستان، از مسیر جایگزین عمان و ایران گذر خواهد کرد.
پس از آنکه گزارش‌هایی مبنی بر احتمال عبور هواپیمای «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند از آسمان پاکستان برای سفر به بیشکک قرقیزستان منتشر شد، وزارت خارجه هند امروز این موضوع را رد و اعلام کرد که این سفر از مسیر ایران انجام می‌شود.
به نوشته پایگاه «ایندیا تودی»، سخنگوی وزارت خارجه هند در این مورد گفت: «دولت هند دو گزینه را به عنوان مسیر حرکت هواپیمای نخست‌وزیر به بیشکک بررسی کرده است. اکنون تصمیم گرفته شده است که هواپیمای نخست‌وزیر از مسیر عمان، ایران و کشورهای آسیای مرکزی به بیشکک پرواز کند.»
پیش از این، اعلام شده بود که پاکستان «موافقت اصولی» خود با عبور هواپیمای مودی از آسمان این کشور را اعلام کرده است. قرار است مودی در نشست سازمان همکاری شانگهای که فردا و پس فردا در بیشکک برگزار می‌شود، شرکت کند.
پاکستان از 15 اسفند سال گذشته و در پی حمله جنگنده‌های هندی به نقاطی از خاک این کشور، آسمان خود را به روی پروازهای خارجی بست. مدتی بعد، این محدودیت پروازی به بخش‌های شمالی و مرکزی پاکستان محدود شد.
پاکستان ماه گذشته به هواپیمای وزیر خارجه هند اجازه داده بود برای شرکت در نشست مقدماتی شانگهای از آسمان این کشور استفاده کند، اما به نظر می‌رسد دهلی نو اکنون تصمیم گرفته مودی از آسمان پاکستان عبور نکند.
هند و پاکستان، که هر از قدرت‌های اتمی هستند، رقبای منطقه‌ای یکدیگر به شمار می‌آیند و در بسیاری از موضوعات سیاست خارجی با یکدیگر اختلافات جدی دارند. پاکستان مدت‌هاست که مسیر زمینی هند به افغانستان را مسدود کرده است. طرفین همچنین یکدیگر را به خرابکاری‌های اطلاعاتی در خاک طرف مقابل متهم کرده‌اند. تنش لفظی میان دو کشور، اسفند ماه سال گذشته به درگیری محدود نظامی منجر شد و جنگنده‌های دو کشور مستقیما با هم درگیر شدند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/23321/عبور-هواپیمای-«مودی»-به-جای-پاکستان،-از-آسمان-ایران!
بستن   چاپ