ایران پرسمان
سازگاري کامل، آرزويي غير ممکن
جمعه 20 ارديبهشت 1392 - 2:59:39 PM

بعضي از همسران انتظار دارند در همه موارد با همسرشان توافق داشته باشند، غافل از اينکه هيچ زن و مردي يا نه بهتر است بگوييم هيچ دو نفري نمي توانند در تمام موارد واقعاً با هم توافق داشته باشند. حتي ممکن است جوراب هاي بد بو و يا نحوه مسواک زدن همسرتان شما را ديوانه کند. گاهي حتي بر سر اينکه پنجره باز باشد يا بسته اختلاف نظر جدي وجود دارد که ممکن است همسران را با هم به دعوا بيندازد. اما نکته اينجاست که در زندگي با کسي که دوستش داريد اما نمي توانيد بعضي عادت ها و تفکراتش را بپذيريد چه بايد بکنيد؟ در اين مقاله مي خواهيم شما را با راههاي سازگاري با همسر آشنا بکنيم:

وقتي دو نفر تصميم به ازدواج مي گيرند، مي دانند که دارند يک زندگي مشترک را شروع مي کنند و زندگي مشترک را با کسي آغاز مي کنند که در فضا و خانواده ديگري بزرگ شده و ممکن است عادتها و خصوصيات متفاوتي نسبت به او داشته باشد. البته همين دو نفر سعي مي کنند کسي را براي زندگي مشترکشان انتخاب کنند که در اصول و پايه هاي تفکر و اعتقادات با هم مشترک باشند. زيرا اگر غير از اين باشد واقعاً زندگي مشترک تبديل به يک ميدان جنگ بزرگ بين دو طرف خواهد شد. متخصصان هم معتقدند اگر مي خواهيد زندگي شادي داشته باشيد، در امور کم اهميت و کوچک با هم کنار بياييد و رسيدن به توافق را براي امور مهم و اساسي مد نظر داشته باشيد. اگر همسرتان کفشهايش را در جا کفشي نمي گذارد، هر روز در اين باره با هم بحث نکنيد و سعي نکنيد او را قانع کنيد که اشتباه مي کند، ممکن است حتي خودش هم بداند که اين عادت بدي است اما خوب تغيير اين عادت کار سختي است بنابراين در اين باره يک دعواي همه روزه راه نيندازيد و بگذاريد کم کم اين عادت تغيير کند. روانشناسان مي گويند تفاوت هاي آشتي ناپذير طبيعي هستند و شما تنها بايد به جاي اينکه سعي کنيد اين تفاوت هاي غيرقابل حل را از بين ببريد، با آنها کنار بياييد.

با احترام گوش کنيد

بعضي از روانشناسان تأکيد مي کنند که بهترين روش براي همسران گوش دادن فعال است. در اين روش نقل، ارزشگذاري و تصديق همسر در حين گوش دادن لازم است. اين روش کمک مي کند که بتوانيد بعضي از اختلافات را با روشي بي خطر پشت سر بگذاريد.

در يک ازدواج شاد، بخشش رو به ديگري سرازير مي شود. يک زندگي مشترک وقتي به خوشبختي زينت داده مي شود که دوستي عميق و احترام متقابل بين همسران وجود داشته باشد. در ضمن هر دو بدانند که چه زماني مي توانند براي رسيدن به توافق بر سر يک موضوع با هم بحث کنند تا اين گفتگو ثمر بخش باشد و اگر اين اختلافشان غيرقابل حل است، چگونه از آن چشم پوشي کنند.

از کجا بدانيم؟

ممکن است از خودتان بپرسيد از کجا بدانيم که مي توانيم يک اختلاف را حل کنيم و يا اينکه اين موضوع را بايد چشم پوشي کنيم. روانشناسان مي گويند اگر شما هنگام انتخاب همسر درباره اصول اعتقادي و پايه هاي يک زندگي مشترک توافق کرده باشيد، تنها امور کوچک و کم اهميت تر باقي مي مانند که مي توانيد آنها را ناديده بگيريد. سعي کنيد با مشترکات زندگي تان را ادامه دهيد و به اختلافات توجهي نکنيد. چون امکان دارد تنها کاري که مي کنيد هدر دادن انرژي شما بوده و شما را عصباني کند، آن هم به خاطر چيزهايي که نمي توانيد تغيير دهيد و البته اهميتي هم ندارند. بنابراين سعي نکنيد به طوري آنها را تغيير دهيد. در عوض سعي کنيد، عيب هاي کوچک او را تحمل کنيد و محبتتان به همسر را آنقدر زياد کنيد که همسرتان خودش بخواهد و به خاطر شما هم که شده سعي کند عادت هاي ناپسندش را کنار بگذارد.

بشناسيد و حمايت کنيد

اگر تاکنون هنوز همسرتان را نشناخته ايد، سعي کنيد خصوصيات او را خوب بشناسيد. اگر همسر شما شوخ طبع است. البته گاهي شوخي هايي مي کند که شما را ناراحت مي کند، بعداز چند سال زندگي با او ديگر متوجه شده ايد که او قصد ناراحت کردن شما را نداشته و مي خواسته با شوخيش شما را سرحال بياورد، بنابر اين بعد از شناختن همسر، خيلي از اختلافات بينتان خود به خود حل مي شود. وقتي همسرتان را خوب بشناسيد مي توانيد نقاط قوت و ضعف او را در دو کفه ترازو قرار دهيد و آن وقت خواهيد ديد که به ازاي هر صفت منفي، پنج صفت مثبت در وجود همسرتان هست که شايد در لحظه نتوانيد آن را به ياد بياوريد، اما وقتي خوب فکر مي کنيد مي توانيد بفهميد که کفه نقاط مثبت سنگين تر است.

خوب بودن روابط در شرايط عادي شايد کار آساني باشد اما معمولاً حفظ اين رابطه در زماني که حرارت بالا رفته و شما عصباني هستيد مشکل مي شود. مثلاً وقتي که براي سي امين بار مي بينيد که همسرتان بدون اينکه از شما بپرسد کاغذهاي انباشته شده روي ميز را مرتب کرده و بعضي ها را هم دور ريخته! يا اينکه وقتي مي بينيد همسرتان با دمپايي روي فرشي به حياط رفته و بعد روي فرش آمده، ممکن است خونتان به جوش بيايد و برايتان سخت باشد که در آن لحظه خوبيهايش را به ياد بياوريد!

در اين لحظه تنها کاري که بايد بکنيد اين است که چند شماره در دلتان بشماريد تا کمي آرام شويد و حرفتان را که در گلو گير کرده و مي خواهد با داد و بيداد خارج شود با لحني ملايم بگوييد. يادتان باشد در اين لحظات احترام همسرتان را نگه داريد و در کلامتان از مرز ادب خارج نشويد. مسلماً وقتي عصبانيت شما فرو بنشيند به ياد هزاران صفت خوب همسرتان مي افتيد و از اينکه با او بد حرف زده ايد پشيمان خواهيد شد. پس چه بهتر که از پشيماني پيشگيري کنيد. در يک ازدواج موفق هميشه همسران به روش خود در حال ترميم روابط خود هستند، بعضي از آنها با طنز و... سعي مي کنند جلوي انتشار خشم را به طرف مقابل بگيرند. در هر حال اين کاري است که در زندگي مشترک لازم است صورت بگيرد تا روابط بين زوجين حالت خصمانه نگيرد.

احترام را فراموش نکنيد

تحقيقات نشان داده در خانواده هايي که احساس رضايت و شادي وجود دارد، در روابط همسران، احساسات مثيت زياد رد و بدل مي شود. اين احساسات مثبت مي تواند با احترام در کلام، با ابراز محبت و مهرباني و حتي با همدردي و بيان مشکلات به دست بيايد.

اغلب اختلافات همسران غيرقابل حل هستند. زيرا موضوعات آنها اغلب بچه ها و نحوه برخورد با فاميل همسر هستند. البته نمي خواهيم بگوييم از ايجاد تغيير در رفتار هم ديگر دلسرد باشيد اما لازم است بپذيريد که شما با يک شخص مستقل با ديدگاه هاي متفاوت ازدواج کرده ايد و نبايد او را به خاطر اين تفاوت متهم و يا سرزنش کنيد. بلکه لازم است يک بحث منطقي و بدون خشم را برگزار کنيد تا به نتيجه برسيد. در چنين گفتگويي احترام به يکديگر اساسي ترين بخش است که اگر فراموش شود، کل هدف شما از بحث که رسيدن به توافق است را تحت تأثير قرار مي دهد و چه بسا وارونه مي کند.

لازم است بدانيد متخصصان مي گويند مرداني که با همسرشان روابط خوبي دارند در حين گفتگو واکنش هيجاني و احساسي نشان نمي دهند ولي اگر روابطشان خوب نباشد بيشتر سعي مي کنند از بحث فرار کنند. ممکن است از اتاق بيرون بروند و يا يا به جاي ديگري نگاه کنند و حتي بحث را قطع کنند. زنان هم در يک رابطه نامناسب معمولاً تنها برنقطه نظر خود تأکيد کرده و آن را تثبيت شده مي انگارند و در پايان احساس خشم و تحقير بيشتري دارند.

يادتان باشد چيزي که اهميت دارد، نحوه برخورد شما در دراز مدت است. در ازدواج هاي موفق همسران سعي مي کنند احترام متقابل و درک يکديگر را همچنان ادامه دهند، حتي در زمان بحث بر سر اختلافات و در حين خشم، تا بتوانند زندگي بهتري در کنار هم داشته باشند.

بعضي از آزمون هاي روانشناسي مانند تست شخصيت مايرـ بريگز مي تواند به همسران کمک کند تا بدانند شخصيتشان از نوع احساسي است يا منطقي و آيا قاطع هستند يا قابل انعطاف! اين روش ها مي توانند به شما شناختي از خودتان بدهند و در روابطتان بيشتر به شما کمک کنند. البته لازم به ذکر است که هيچ کس يک بعدي نيست و همه افراد در درون خود هم احساس دارند و هم منطق و تا حدي قابليت انعطاف دارند اما اين آزمون ها نشان مي دهد که کدام بخش از وجود شما بارزتر است و در روابط تان خودش را بيشتر نشان مي دهد.

خودتان را جاي او بگذاريد

بهترين کار براي درک همسرتان اين است که خودتان را جاي او بگذاريد و از ديد او به مسأله نگاه کنيد. وقتي اين گونه به قضيه نگاه کنيد متوجه مي شويد که همسرتان با نيت خير و کمک به شما ميز کارتان را مرتب کرده و اگر هم باعث دردسر شما شده قصد بدي نداشته است. همينطور متوجه مي شويد که شوهرتان وقتي براي کاري با عجله به حياط رفته فراموش کرده دمپايي خود را عوض کند و البته قصد نداشته فرشي را که تازه شسته شده بود کثيف کند.

يادتان باشد اگر بخواهيد و واقعاً بخواهيد مي توانيد اشتباهات همسرتان را درک کنيد و به خاطر يک مسأله کم اهميت، روابطتان را خراب نکنيد.

يکي از حقه هاي حل اختلافات اين است که به جاي اينکه رودر رو مشکل را بيان کنيد، آنها را تلفني مطرح کنيد. اين کار باعث مي شود پيام هاي منفي که بدون کلام منتقل مي شود، از بين برود و تنها مثبت ها بماند. مثلاً همسر شما نخواهد ديد که وقتي از يک رفتار شما دلخورانه صحبت مي کند، شما به سقف اتاق نگاه مي کنيد و يا با ناخنهايتان ور مي رويد.

10 روش براي حل اختلافات

1) همه مي دانند که بهترين زمان براي حل اختلافات، حال خشم نيست. پس بگذاريد تا يک زمان در آرامش و دور از شلوغي بچه ها و... مطرح کنيد. اگر عصباني هستيد يک نفس عميق بکشيد و تا 10 بشماريد و سپس حرف بزنيد.

2) حرف تان را بدون تهديد و بي ادبي بزنيد. بدون برچسب زدن به همسر از او گله کنيد و احترام متقابل را حفظ کنيد.



3) درباره يک موضوع خاص در رفتار همسر صحبت کنيد و از شخصيت او ايراد نگيريد. يادتان باشد هدف شما تغيير رفتار است، نه توهين به شخص همسر!

4) به جاي اينکه درباره همسرتان حرف بزنيد از احساس خودتان بگوييد. مثلاً به جاي اينکه بگوييد تو آدم شلخته اي هستي بگوييد من واقعاً از اينکه لباسهايت را روي زمين ريخته مي بينم ناراحت و آزرده مي شوم.

5) اگر احساس کرديد بحثتان نتيجه اي نمي دهد و کم کم دارد فشار خونتان بالا مي رود، از همسرتان بخواهيد که يک تنفس چند دقيقه اي بدهد. البته اين تنفس طولاني و ساعتي نباشد بهتر است.

6) بحث را به ساعات آخر شب نيندازيد. اين زمان معمولاً وقتي است که هر دو خسته و خواب آلود هستيد و بچه ها هم ممکن است به خاطر بحث شماها از خواب و خوراک بيفتند. در ضمن زماني که همسرتان بايد کاري را تا فردا تحويل بدهد و يا فرزندتان امتحان دارد، زمان خوبي براي بحث و حل اختلاف نيست. اين هنر شماست که زمان مناسب را پيدا کنيد.

7) اگر واقعاً زندگي تان را دوست داريد، از ديدگاه همسرتان هم به قضيه نگاه کنيد و يک طرفه به قاضي نرويد.

8) به حرف هاي همسرتان خوب گوش کنيد و سعي نکنيد بهانه بياوريد و يا رفتارتان را توجيه کنيد. به او نشان دهيد که برايتان اهميت دارد و مي خواهيد کاري کنيد تا او خوشحال شود. به او اطمينان بدهيد که سعي خودتان را براي تغيير خواهيد کرد.

9) اگر از رفتار همسرتان احساس مي کنيد در حين بحث به شما بي توجهي مي کند و مثلاً با نگاه به جاي ديگري از جدي گرفتن بحث خودداري مي کند، سعي کنيد حرف خود را تلفني با او مطرح کنيد.

10) اگر تلاشهايتان براي سازگاري و حل اختلافات نتيجه نداد حتماً با روانشناس مشورت کنيد. مسلماً متخصصان مي توانند روش هاي کاربردي خوبي پيش پاي شما بگذارند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/222/سازگاري-کامل،-آرزويي-غير-ممکن
بستن   چاپ