ایران پرسمان
لاکي بامبو و روش هاي نگهداري آن در آپارتمان
چهارشنبه 18 ارديبهشت 1392 - 5:25:55 PM

اين گياه در سراسر دنيا به گياه شانس شهرت يافته است و در هيچ يک از کتب علمي دليلي براي اين موضوع ذکر نشده است. به علت کم توقع بودن و مقاومت آن در برابر شرايط جوي مختلف به جز سرما و رشد کردن در آب، خاک، سنگ قلوه، پوکه صنعتي و در نور نسبتا کم و نور غير مستقيم محبوبيت زيادي دارد. حلقوي بودن انتهاي ساقه آن نيز بر زيبايي اين گياه افزوده است.

طريقه نگهداري و پرورش آن در آپارتمان:

يکي از عواملي که سبب شده است تا نگهداري لاکي بامبو در خانه طرفداران بسياري داشته باشد، سهولت پرورش و نگهداري آن است. ساقه هاي آن را در گلداني با آب بدون کلر قرار دهيد و اطراف ساقه ها را با دانه هاي ليکا (پوکه صنعتي) بپوشانيد تا در درون گلدان به طور شکيل بايستد. خاصيت دانه هاي ليکا اين است که به دليل پخته شدن در دماي 1200 درجه سانتيگراد، عاري از هر گونه آفت و بيماري است و به علت متخلل بودن، رطوبت را نيز در خود نگه مي دارد.

براي بالا و پايين نگهداشتن ساقه ها از دانه هاي ليکا به عنوان سطح اتکا و حايل استفاده کنيد. چنانچه به مسافرت مي رويد يا اصولا فراموشکار هستيد، دانه ليکا به خاطر داشتن خلل و فرج، آب را به اندازه کافي در خود ذخيره کرده و رطوبت لازم را به گياه مي رساند. چنانچه از اين گياه مراقبت هاي ويژه اي که در زير به آنها اشاره خواهد شد، به عمل آيد، ارتفاعش تا حدود يک متر خواهد رسيد و چندين سال عمر خواهد کرد.

مراقبت از گياه:

نور: نور مورد نياز اين گياه نور غير مستقيم، يعني نوري است که از پرده توري عبور کرده و فيلتر شده باشد، نور مستقيم آفتاب براي اين گياه زيان آور است.

درجه حرارت: بهترين درجه حرارت براي اين گياه دماي بين 18 تا 22 درجه سانتيگراد است. ناگفته نماند که اين گياه دماي متغير را نيز تحمل مي کند.

آبياري: آبي را که براي آبياري اين گياه استفاده مي کنيد بايد به مدت 24 ساعت در ظرفي در گوشه اي قرار دهيد تا کلر و فلورايد آن خارج شود. براي تهيه آن ظرفي را از آب پر کنيد و به مدت 24 ساعت در گوشه اي قرار دهيد تا مواد مذکور از آن خارج شوند و دماي آب نيز با دماي اتاق يکسان شود. براي جلوگيري از بو گرفتن آب و گندزدايي مي توانيد يک تکه ذغال را شسته و در آن بيندازيد. توصيه مي شود براي رسيدن سريع و راحت آب و مواد غذايي به ساقه و برگ ها از گلدان هاي استوانه شکل(لوله اي) که گياه را مستقيم در داخل گلدان نگاه مي دارد استفاده کنيد. بهتر است شيشه گلدان رنگي باشد تا نور به ريشه گياه اصابت نکند.

در هنگام تعويض آب گلدان، دانه هاي ليکا و ساقه گياه نيز به خوبي شست وشو داده شوند. اين کار بايستي در محيطي سربسته که هوا در آن جريان ندارد، انجام شود. اگر گياه را در خاک کاشته ايد خاک بايد در فاصله دو آبياري مرطوب بماند. معمولا آب شور و آبي که کلسيم و منيزيم اضافي دارد، ممکن است در روند رشد اين گياه اختلالاتي به وجود بياورد. اين اختلالات به صورت بروز رنگ هاي زرد يا قهوه اي در لبه برگ ها نمايان مي شوند.

کود: تنها زماني به اين گياه کود بدهيد که برگ هاي گياه شروع به زرد شدن کرده باشد زيرا کودهاي ترکيبي حاوي مقدار زيادي نمک و فسفر هستند که مي توانند منجر به سوختن برگ ها شود.

بنابراين بهتر است از کودهاي ارگانيک يا کود مخصوص اين گياه (bamboo food) استفاده کنيد، به بياني ديگر مضرات کود دادن زياد بيشتر از کود ندادن است. چنانچه ساقه گياه بيش از حد به زردي گراييد نشان آن است که به گياه بيش از اندازه کود داده شده است. در اين صورت فورا آب آن را عوض کنيد و تا يک ماه به آن غذا ندهيد.

خاک: اگر مي خواهيد گياه را در خاک بکاريد، خاک مناسب بايد به نسبت مساوي از خاک برگ مرغوب يا پيت موس، خاک باغچه، دانه هاي ريز ليکا يا پرليت و مقداري پودر قارچ کش ترکيب شده باشد تا زهکشي به خوبي انجام شود و گياه از گزند قارچ گرفتگي نيز در امان بماند. گياه کاشته شده در درون خاک نيازي به کود ندارد به شرط آنکه خاک ترکيبات مناسب و مواد مغذي کافي داشته باشد.

روش تکثير: براي تکثير اين گياه از روش قلمه زني ساقه اي استفاده کنيد. به اين صورت که از زير بند گياه (برآمدگي روي ساقه) با وسيله اي تيز يک قلمه را به اندازه دلخواه (که حداقل سه بند يا گره روي قلمه باشد) ببريد. محل بريدگي را در ساقه اصلي با گرد زغال يا خاکستر سيگار بپوشانيد تا شيره گياه نتواند از آن خارج شود. بهترين فصل براي تکثير اين گياه بهار يا تابستان و دماي مناسب حدود 20 درجه سانتيگراد است. چنانچه نکات فوق رعايت شوند قلمه هاي اين گياه در آب، درون دانه هاي ليکا و آب ريشه دار مي شوند، ولي ريشه دار شدن قلمه در درون دانه هاي ليکا و آب مطمئن تر است.

طريقه حلقوي کردن ساقه گياه:

اين گياه را به چند طريق مي توان به صورت حلقوي درآورد. در اينجا به بيان يک روش آن مي پردازيم. قالبي ساخته شده از پلاستيک روشن ناوداني شکل را که حالت فنري و ارتجاعي دارد و به شکل تقريبيS که نور به خوبي از آن عبور مي کند، به تنه گياه مادر، که قطور است، مي بنديد و سپس پاجوشي را که از کنار مادر روييده و بلند شده و هنوز جوان است و ساقه آن نرم است را از اين قالب پلاستيکي عبور دهيد و پس از گذشت مدتي پاجوش جوان درون قالب، ضمن رشد، فرم گرفته و حلقوي شکل مي شود. پس از اطمينان از فرم گرفتن و عادت نمودن شاخه جوان به اين فرم در قالب، آن را از پايه ببريد. لازم به يادآوري است که قالب مزبور حالت فنري داشته و مي توان حلقه ايجاد شده در گياه را جمع تر يا بازتر فرم داد.

شما هم مي توانيد قسمت بالايي ساقه بامبو را اگر خيلي بلند شده (بيشتر از 8 تا 10 بند) به طريقي که در تصوير نشان داده شده است و برايتان توضيح مي دهيم به شکلي تازه حالت دهيد و به صورت زيگزاگ و اصطلاحا (7 و 8) با بست هايي پلاستيکي که شبيه کمربند کوچکي بوده و عملکرد آن نيز عين کمربند بوده و باز و بسته مي گردد و براي به هم بستن سيم هاي برق به کار مي رود و به نام بست هاي کمربندي، عرضه مي شود خريداري کنيد. مواظب باشيد با آزمايش سعي کنيد حدود توانايي خم شدن ساقه را در دستان خود درک و لمس کنيد تا هنگام بستن کمربند، فشار زيادي به ساقه وارد نکنيد که موجب شکستن آن شود. مقدار فشار وارده به ساقه جهت خم کردن بايستي در طول چند هفته يکبار با کشيدن يک بند از کمربند به جلو و با دقت کامل به منظور جلوگيري از شکستن ساقه و فرم دادن به آن انجام پذيرد. بديهي است پس از گذشت يکسال چنانچه ساقه فرم دلخواه شما را به خود گرفته باشد مي توانيد نسبت به باز کردن بست ها اقدام کنيد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/210/لاکي-بامبو-و-روش-هاي-نگهداري-آن-در-آپارتمان
بستن   چاپ