ایران پرسمان
چگونه مسواک مان را تميز نگه داريم؟
چهارشنبه 18 ارديبهشت 1392 - 5:24:39 PM

بهداشت دهان و دندان از مهمترين مباحث سلامت به شمار مي رود. اما براي رعايت آن، تميز نگه داشتن مسواک و ساير ابزارهاي مرتبط با شستشوي دندان ها و دهان، از اهميت بسياري برخوردار است. اغلب اوقات، پس از شستن دندان ها، احتمالاً فقط مسواک را مقداري زير آب مي شوئيم تا کف باقي مانده ناشي از خميردندان را از آن بزداييم. اما اين هميشه کافي نيست.

بُرس مسواک از ايده آل ترين مکان ها براي رشد و تکثير باکتري هاي مختلف به شمار مي رود. انجمن دندانپزشکي آمريکا توصيه مي کند مسواک خود را هر سه ماه يکبار تعويض کنيد. براي اطلاعات بيشتر به اين مطلب در خصوص زمان مناسب براي تعويض مسواک مراجعه کنيد.

راه مناسب براي تميز کردن و پاکيزه نگه داشتن مسواک چيست؟

باکتري هاي بيماري زاي بسياري هستند که مسواک بهترين مکان براي رشد و تکثير آنهاست. از طرفي مسواک به واسط تماس مستقيم با لثه ها و زبان ما، عوامل بيماري زا را سريع تر از هر چيزي وارد بدن ما مي کند. براي جلوگيري از بروز بيماري و کاهش علاقه باکتري ها به مسواک مان، مراحل زير را به صورت منظم انجام دهيد.


قدم اول: پيش از هر بار مسواک زدن، دست هاي خود را با آب گرم و صابون به خوبي بشوئيد. تماس دست آلوده با مسواک، اولين قدم براي انتقال باکتري هاي جديد به مسواک است.

قدم دوم: پس از شستن دست ها، مسواک را نيز قبل از تماس با دندان ها با آب گرم بشوئيد. اين مرحله را پس از مسواک زدن نيز با دقت به انجام رسانيد و در شستن بُرس هاي مسواک با آب گرم، وسواس بيشتري به خرج دهيد. شستن بُرس هاي مسواک از اهميت زيادي در اين مرحله برخوردار است. پس از شستشو، مسواک را چند ثانيه زير آب گرم نگه داريد تا برس هاي آن به طور کامل نرم شوند. سپس آن را با آب سرد آبکشي کرده نموده و در جاي مناسب خودش قرار دهيد.

قدم سوم: بُرس مسواک را هفته اي يکبار براي يک شب در سرکه قرار دهيد. سرکه ميکروب ها و باکتري هايي که روي مسواک شما جا خوش کرده اند از بين مي برد. همچنين مي توانيد به جاي سرکه از دهان شويه استفاده کنيد. پس از خارج کردن مسواک از سرکه يا مايع دهان شويه، چند بار با دست هاي تميز بر روي بُرس بکشيد تا مسواک خشک شود. در صورت استفاده از سرکه، بهتر است از سرکه سفيد براي پيشگيري از تغيير رنگ مسواک استفاده کنيد.

قدم چهارم: اگر ترجيح مي دهيد مسواک تان را هر روز ضدعفوني کنيد، توصيه مي شود از محلول پراکسيد هيدروژن 3 درصد استفاده کنيد. يک فنجان کوچک از آن را به اندازه اي که سر مسواک در محلول قرار گيرد بريزيد و هر بار يا هر شب، مسواک تان را با آن ضدعفوني کنيد. بهتر است محتوي فنجان را هر بار با محلول تازه تعويض کنيد. اين محلول علاوه بر پاک کردن مسواک از باکتري هاي بيماري زا، به سفيد شدن دندان ها نيز کمک مي کند.

قدم پنجم: مسواک خود را به صورت عمودي جايي بگذاريد که در معرض هواي آزاد باشد. بهتر است مسواک پس از استفاده در معرض هوا خشک شود. از قرار دادن مسواک مرطوب در محيط سربسته، جعبه يا قوطي خودداري کنيد. مي توانيد از ظروف مخصوص نگهداري مسواک که نور ماوراي بنفش به آن مي تابانند نيز استفاده کنيد. اين ظروف به نابودي باکتري هاي مضر روي مسواک نيز کمک مي کنند.

نکته: چنانچه هيچ يک از محلول ها يا مواد ضدعفوني کننده را در دسترس نداشتيد، مي توانيد آن را براي چند دقيقه در آب جوش قرار دهيد. همچنين به توصيه انجمن دندانپزشکي آمريکا، در صورتي که کسي در منزل به بيماري اي مسري مانند سرماخوردگي و … دچار شد، بهتر است براي پيشگيري از بروز بيماري، مسواک خود و ساير اعضاي خانواده را دور بياندازيد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/208/چگونه-مسواک-مان-را-تميز-نگه-داريم؟
بستن   چاپ