ایران پرسمان
اف‌ای‌تی‌اف از دستور کار مجمع تشخیص خارج شده است؟
شنبه 18 خرداد 1398 - 17:41:31
ایران پرسمان -
اف‌ای‌تی‌اف از دستور کار مجمع تشخیص خارج شده است؟
٧٦٢
٠
خبرآنلاین / عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: توصیه بنده به دوستان این است که بحث FATF و برجام را با هم تلفیق نکنند، چرا که این دو موضوع رویکردها و اهداف متفاوتی با هم دارند.
حجت‎الاسلام محسن مجتهد شبستری درپاسخ به این سوال که امکان خروج بررسی FATF از دستور کار مجمع تشخیص با توجه به اعمال تحریم‎های نفتی از سوی آمریکا علیه کشورمان چقدر جدی است، اظهار کرد: آنچه مسلم و روشن است آن است که بر طبق آیین‎نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام هرموضوعی که برای بررسی به این نهاد ارجاع داده می‎شود باید مورد بررسی قرار گیرد از این رو بنده صراحتا می‎گویم که این لایحه از دستور کار مجمع خارج نشده است.
وی افزود: طبق آیین‎نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام وقتی موضوعی به مجمع ارسال می‏‎شود باید مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به اینکه قراری برای اینکه FATF از دستور کار خارج نشود وجود ندارد و تاخیر پیش آمده درباره بررسی این لایحه امری طبیعی است.
به گزارش خبر فوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اظهارنظر برخی از منتقدین FATF مبنی براینکه مجمع نباید ادامه بررسی این طرح را در دستور کار خود قرار دهد، تصریح کرد: این طرح از سوی مجلس تصویب شده و از سوی شورای نگهبان رد شده است از این رو باید براساس روال قانونی درباره این طرح تصمیم گرفت و نباید براساس اینکه آمریکا ما را تحریم کرده یا تهدید کرده درباره این موضوع اظهارنظر کنیم.
شبستری خاطرنشان کرد: تهدیدات و اظهارات ضد و نقیض دولتمردان آمریکایی در قبال ایران از جمله رویدادهای روزمره‎ای است که همواره با آن روبه‎رو هستیم اما مسئله پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم مسئله جداگانه‎ای از این رو نباید این موضوع را با تهدیدات آمریکا همسو تلقی کرد.
وی تاکید کرد: اینکه ما تابع مقررات این کنوانسیون خواهیم شد یا خیر یک مسئله مستقلی است که باید بالاخره مورد بررسی قرار گیرد و تکلیف نهایی آن مشخص شود از این رو به دلیل ورود دستورهای جدید در مجمع تشخیص از نظر زمانی جابه‎جایی در روند بررسی موضوعات ایجاد شد از این رو بنده معتقدم بررسی این طرح به آمریکا ارتباطی ندارد و به کشورهای اروپایی مرتبط است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تصمیم دولت در راستای تعیین فرصت 2 ماه برای اروپا در راستای اجرای تعهدات برجام، گفت: طرف‎های اروپایی تا به امروز همواره تاکید کردند که به برجام متعهد خواهند بود از این رو توصیه بنده به دوستان این است که بحث FATF و برجام را با هم تلفیق نکنند، چرا که این دو موضوع رویکردها و اهداف متفاوتی با هم دارند و اینکه بخواهیم بررسی FATF را مشروط به برجام کنیم بدون شک روال درستی نیست.
شبستری اظهارکرد: بدون شک بعد از اتمام موضوعات فعلی، بررسی FATF در جلسات بعدی مجمع در دستور کار اعضا قرار خواهد گرفت.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/20272/اف‌ای‌تی‌اف-از-دستور-کار-مجمع-تشخیص-خارج-شده-است؟
بستن   چاپ