ایران پرسمان
مي خواهيد پيلينگ کنيد؟
سه شنبه 17 ارديبهشت 1392 - 4:55:33 PM

پيلينگ شيميايي براي بهبود وضعيت ظاهري پوست، توسط متخصصان در کلينيک ها يا مطب هاي پوست و زيبايي انجام مي شود...

در اين روش درماني، نوعي محلول شيميايي را روي پوست قرار مي دهند تا لايه خارجي پوست در اثر واکنش با اين محلول، دچار پوسته ريزي و وادار به توليد لايه اي جديد شود. معمولا اين لايه جديد، شاداب تر، لطيف تر و با چين وچروک هاي کمتري نسبت به پوست از دست رفته است. در «پوست و مو»ي اين هفته بيشتر با پيلينگ شيميايي و اماواگرهاي آن آشنا مي شويم.


پيلينگ شيميايي بيشتر روي پوست صورت، پشت شانه ها، بالاي سينه، دست ها و گردن انجام مي شود. متخصصان پوست ومو، چند هدف اصلي را براي انجام اين روش لايه برداري عنوان کرده اند؛ هدف هايي مانند:

کاهش خط و چين چروک هاي اطراف چشم ها و دهان

درمان تقريبي چين وچروک هاي ناشي از تابش نور آفتاب روي صورت و پيري

بهبود نسبي جوشگاه هاي متوسط و کم عمق

درمان انواع خاصي از آکنه هاي پوستي

کاهش ميزان لکه هاي پوستي ناشي از افزايش سن، لکه هاي بارداري و لکه هايي که در اثر مصرف قرص هاي ضد بارداري ايجاد شده اند.

بهبود شکل ظاهري پوست

ميزان رضايتمندي از پيلينگ

بسياري از افرادي که تجربه پيلينگ شيميايي داشتند از بهبود ظاهري پوست خود که در اثر تابش نور آفتاب دچار لکه ها يا چين وچروک هاي نامناسبي شده بود، ابراز رضايت کردند. بد نيست بدانيد پوست تمام افراد پس از انجام پيلينگ شيميايي، بسيار حساس تر و البته نازک تر از قبل مي شود. به همين دليل استفاده از ضدآفتاب مناسب و پرهيز از تماس مستقيم پوست با نورمستقيم آفتاب بعد از انجام پيلينگ شيميايي ضروري است. ضدآفتاب هايي که پس از پيلينگ شيميايي استفاده مي شوند، بايد قدرت محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش (UVA و UVB) خورشيد را داشته باشند. دقت کنيد معمولا روي برچسب چنين ضدآفتاب هايي عبارت «broad spectrum» درج شده است که به معناي پوشاننده انواع طيف ها است.

بايدها و نبايدهاي پيلينگ

به طور کلي، افرادي با پوست و موي روشن، گزينه هاي مناسب تري براي انجام پيلينگ شيميايي هستند. البته افرادي با پوست تيره هم مي توانند پيلينگ شيميايي انجام دهند اما نتيجه مطلوب به نوع مشکلي که دارند، بستگي دارد بنابراين اين گروه از افراد بايد پيش از هر تصميمي، با پزشک خود مشورت کنند و درصد موفقيت کار را از او بپرسند تا مجبور به صرف هزينه هاي اضافي نشوند. ضمن اينکه ممکن است ناهمگوني رنگ پوست هم براي چنين افرادي اتفاق بيفتد. يعني مثلا به دليل انجام دادن پيلينگ شيميايي در اطراف چشم ها و دهان، با روشن تر شدن پوست اين قسمت ها نسبت به ساير قسمت هاي پوست صورتشان روبرو شوند. ناگفته نماند که پيلينگ شيميايي، راه مناسبي براي درمان افتادگي پوست، رفع برآمدگي ها، اسکارهاي شديد پوستي و چين وچروک هاي عميق هم محسوب نمي شود. استفاده از روش هاي ديگري مانند ليفتينگ پوست، ليزردرماني و کمک گرفتن از پرکننده ها بيشتر مناسب چنين افرادي است. انجام پيلينگ شيميايي براي بيماران مبتلا به ناراحتي هاي تيروييد، قند و بيماري هاي آلرژيک مانند آسم، کهير و اگزماي سرشتي نامناسب و مستلزم رعايت مراقبت هاي خاصي است. همچنين در مورد بيماراني که به نور خورشيد حساسيت دارند، بايد بيش از ديگران مراقبت صورت گيرد. آنهايي که به خاطر درمان جوش، تحت معالجه با آکوتان هستند، نبايد همزمان پيلينگ شوند، زيرا خطر ايجاد لک در آنها زياد مي شود. مبتلايان به بيماري هاي نقص ايمني را نبايد پيلينگ کرد، زيرا احتمال ابتلاي آنها به لک، جوش نخوردن زخم يا گرفتاري به عفونت هاي ثانويه زياد است. افرادي که زمينه کلوييدسازي دارند و زخم هايشان بعد از بهبود به صورت گوشت اضافي درمي آيد هم نبايد پيلينگ شيميايي شوند. در نتيجه بيماران بايد حواسشان باشد که پيش از پيلينگ، حتما شرح حال کامل و درستي از بيماري هاي خود به پزشک معالجشان بدهند تا مشکلي برايشان ايجاد نشود.

پيش شرط هاي پيلينگ


حتما قبل از انجام دادن پيلينگ شيميايي اگر سابقه زخم يا اسکار خاصي در آن قسمت از پوستتان وجود داشته، پزشک خود را در جريان بگذاريد. معمولا پيش از انجام پيلينگ شيميايي، پزشک از شما مي خواهد که مصرف برخي از داروهاي خاص مانند رتين آ، رنوا يا اسيدگليکويک را قطع کنيد تا پوستتان آمادگي لازم براي انجام پيلينگ پيدا کند. ضمن اينکه ممکن است پزشک شما مصرف دوز مشخصي از داروهاي آنتي بيوتيک و ضدويروس را هم پيش از انجام پيلينگ شيميايي برايتان تجويز کند. ميزان لايه برداري و عمق آن هم به شرايط پوستي شما و هدف مورد نظرتان از انجام پيلينگ شيميايي بستگي دارد.

مراحل پيلينگ

پيلينگ شيميايي کاري کاملا تخصصي و حرفه اي است و به همين دليل بايد در مطب يا کلينيک هاي پوست و زيبايي انجام شود. از آنجا که اين کار به تجربه و تخصص کافي نياز دارد و در صورت استفاده نادرست از محلول يا قراردادن طولاني مدت آن روي پوست امکان ايجاد ناراحتي و ضايعه هاي پوستي وجود دارد، بنابراين انجام پيلينگ شيميايي در منزل يا توسط افراد غير متخصص به هيچ عنوان توصيه نمي شود. با اين حال، اين روش درماني، نوعي درمان سرپايي است و نيازي به بستري ندارد. براي انجام آن هم، ابتدا پزشک معالج شما، پوستتان را کاملا تميز و عاري از هرگونه مواد آرايشي يا آلودگي هاي محيطي مي کند. سپس، يک يا دو محلول شيميايي مانند اسيدگليکوليک، اسيدتريکلوروستيک، اسيدساليسيليک، اسيدلاکتيک، اسيدکربوليک يا همان فنول را روي قسمت هاي کوچک و محدودي از پوستتان قرار مي دهد. قراردادن محلول روي بخش هاي محدود پوست امکان کنترل بهتر کار را به پزشک خواهد داد. در نهايت هم که اين عمل با پوسته ريزي و ايجاد پوستي جديد و لطيف به پايان خواهد رسيد.

مراقبت هاي بعد از پيلينگ

از آنجا که پيلينگ شيميايي باعث برداشته شدن لايه اي از پوست با محلول هاي شيميايي مي شود بنابراين احساس سوزش در حين عمل وجود خواهد داشت. برخي از افراد هم تا حدود 10 دقيقه پس از عمل، باز هم احساس سوزش پوست مي کنند که اين امر هم کاملا طبيعي است. گروهي از افراد هم در طول عمل يا کمي بعد از آن احساس درد مي کنند که اين مساله هم طبيعي است و جاي نگراني ندارد. ممکن است لايه برداري پوست با روش پيلينگ شيميايي، باعث قرمز و برافروخته شدن پوست هم بشود. با توجه به تمام اين مشکلات، پزشکان استفاده از کمپرس سرد را براي کاهش درد و سوزش پوست، بعد از انجام پيلينگ شيميايي توصيه مي کنند. گاهي برخي از پزشکان هم مصرف دوز مشخصي از داروهاي مسکن و ضددرد را در طول عمل يا تا چند روز بعد از عمل براي بيمار خود تجويز مي کنند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/201/مي-خواهيد-پيلينگ-کنيد؟
بستن   چاپ