ایران پرسمان
رابطه عشق و نفرات ايراني ها با فيس بوک
سه شنبه 27 فروردين 1392 - 10:49:52 AM
طبق گفته موسسه تحقيقاتي از 61 درصد از کاربراني که مدتي از فيس بوک کناره گيري کردند خواسته شده با واژگان خود علت اين کناره گيري را شرح دهند و آنها دلايل متعددي را عنوان کردند.
چه بخواهيم قبول کنيم و چه بخواهيم چشمانمان را ببنديم، فيس بوک همچنان در کل دنيا خبرساز است. اين شبکه اجتماعي البته نه تنها ميان کاربران بلکه ميان جامعه شناسان و موسسات آماري نيز به محبوبيت زيادي دست پيدا کرده و در تلاش هستند با استفاده از فيس بوک الگوهاي پيچيده روابط انساني در دنياي واقعي را رمزگشايي کنند.

به تازگي هم کاهش کاربران فيس بوک به محل بحثي براي موسسات تحقيقاتي تبديل شده تا دلايل سرد شدن تدريجي اعضاي اين شبکه اجتماعي مشخص شود. در همين رابطه موسسه تحقيقاتي «پيو» (Pew) با انتشار آماري، از کاهش گرايش کاربران اينترنت به فيس بوک خبر داده و دلايل افزايش بسته شدن حساب هاي کاربري در اين شبکه اجتماعي را مورد بررسي قرار داده است.

طبق گفته اين موسسه تحقيقاتي از 61 درصد از کاربراني که مدتي از فيس بوک کناره گيري کردند خواسته شده با واژگان خود علت اين کناره گيري را شرح دهند و آنها دلايل متعددي را عنوان کردند. بيشتر اين افراد (21 درصد) گفتند که «کناره گيريشان از فيس بوک» به دليل مشغله زيادشان يا نداشتن زمان کافي براي اختصاص دادن به اين سايت بوده است. بخشي از آمارهاي خواندني اين موسسه تحقيقاتي را در ادامه مي خوانيد.

دلايل کناره گيري

طبق گفته 21 درصد از کاربران فيس بوک، کناره گيريشان به دليل مشغله زيادشان يا نداشتن زمان کافي براي اختصاص دادن به اين سايت بوده است. عده اي نيز دليل اين اقدام را بي علاقگي خود به سايت (10 درصد)، عدم جذابيت محتواي سايت (10 درصد)، شايعه پراکني هاي بيش از حد دوستانشان (9 درصد)، يا نگراني از اتلاف وقت و نياز به مدتي استراحت (8 درصد) عنوان کردند.

چه تعداد ايراني عضو فيس بوک هستند؟

با توجه به اينکه بازديدکنندگان ايراني سايت فيس بودک از فيلترشکن استفاده مي کنند و IP هاي آنها مشخص نمي شود، در سايت ها نمي توان آمار دقيقي از بازديدکنندگان روزانه ايراني آن به دست آورد. هر موسسه آمار متفاوتي از تعداد کاربران ارائه مي کند.

به عنوان مثال بر اساس آ»اري که پايگاه World Internet Stats منتشر کرده، جمعيت کاربران فيس بوک در خاورميانه در حدود 23 ميليون نفر اعلام شده است که کاربران ايراني 46 درصد آن را تشکيل مي دهند. بنابراين طبق آمار اين سايت کاربران ايراني رقمي در حدود 11 ميليون نفر مي شود.

با وجود آمارهاي فوق، برخي کارشناسان و مسئولان تعداد کاربران ايراني فيس بوک را بسيار بالاتر از اين مقدار مي دانند. به عنوان مثال چند ماه پيش پليس فتا در يک کارگاه آموزشي آمار ديگر و قابل توجهي از ميزان کاربران فيس بوک اعلام کرد. کارشناسان پليس فتا اعلام کرده بودند بالغ بر 85 درصد کاربران ايراني در اينترنت عضو شبکه هاي اجتماعي هستند اما با اين وجود کمتر از 30 درصد محتواي مفيد در اين شبکه توليد و منتشر مي شود.»

با توجه به اينکه در آخرين آمارها اعلام شده بود در ايران 36 ميليون نفر کاربر اينترنت داريم و رقم 85 درصد را مبنا قرار دهيم؛ به اين نتيجه خواهيم رسيد که حدود 30 ميليون نفر در ايران عضو شبکه هاي اجتماعي هستند.

فيس بوک چقدر اهميت دارد؟

59 درصد از کاربران فيس بوک مي گويند که اهميت اين شبکه اجتماعي برايشان به نسبت سال گذشته تغييري نکرده است و 53 درصد از کاربران کنوني ادعا مي کنند مدت زماني که به اين سايت اختصاص مي دهند نيز به نسبت سال گذشته تغييري نکرده است.

28 درصد از کاربران فيس بوک مي گويند که اهميت اين سايت برايشان به نسبت سال گذشته کمتر شده است و 34 درصد از کاربران کنوني نيز ادعا مي کنند زماني که به اين سايت اختصاص مي دهند به نسبت سال گذشته کاهش يافته است.

12 درصد از کاربران فيس بوک مي گويند اهميت اين شبکه اجتماعي برايشان به نسبت سال گذشته افزايش يافته است و 13 درصد از کاربران کنوني ادعا مي کنند زماني که به اين سايت اختصاص مي دهند به نسبت سال گذشته افزايش يافته است.

59 درصد از کاربران فيس بوک مي گويند که اهميت اين شبکه اجتماعي برايشان به نسبت سال گذشته تغييري نکرده است و 53 درصد از کاربران کنوني ادعا مي کنند مدت زماني که به اين سايت اختصاص مي دهند نيز به نسبت سال گذشته تغييري نکرده است.

28 درصد از کاربران فيس بوک مي گويند که اهميت اين سايت برايشان به نسبت سال گذشته کمتر شده است و 34 درصد از کاربران کنوني نيز ادعا مي کنند زماني که به اين سايت اختصاص مي دهند به نسبت سال گذشته کاهش يافته است.

12 درصد از کاربران فيس بوک مي گويند اهميت اين شبکه اجتماعي برايشان به نسبت سال گذشته افزايش يافته است و 13 درصد از کاربران کنوني ادعا مي کنند زماني که به اين سايت اختصاص مي دهند به نسبت سال گذشته افزايش يافته است.

افزايش اهميت اين سايت و زمان اختصاص به آن در زنان به نسبت مردان بيشتر گزارش شده است. حدود 16 درصد از کاربران زن و 7 درصد از کاربران مرد ادعا مي کنند که اهميت اين سايت برايشان به نسبت سال گذشته افزايش يافته است و 16 درصد از کاربران زن و 9 درصد از کاربران مرد مي گوينند که اکنون زمان بيشتري را به نسبت سال گذشته به اين سايت اختصاص مي دهند از سوي ديگر، حدود 42 درصد از کاربران 18 تا 29 ساله و 34 درصد از کاربران 30 تا 40 ساله فيس بوک مي گويند مدت زماني که به طور روزانه به اين سايت اختصاص مي دهند. به نسبت سال گذشته کاهش يافته است. اين دو آمار به طور چشمگيري به نسبت 23 درصد از کاربران 50 سال به بالا که کاهش استفاده از اين سايت را طي مدت زمان مشابه گزارش کرده اند بيشتر است.

روزانه حداقل 850 هزار نفر

سايت فيس بوک از سال 2004 راه اندازي شد و طبق آخرين آمار بيش از يک ميليارد نفر عضو دارد. فيس بوک اما چه زماني پايش به ايران باز شد و کاربران اينترنتي به سوي اين شبکه اجتماعي جديد روي آوردند؟ سال 1387 را شايد بتوان آغاز روند فراگيري فيس بوک دانست، دقيقا در دوراني که ديگر شبکه مجازي پربازديدکننده آن دوران يعني ياهو 360، کم کم از محبوبيتش کاسته مي شد و حتي مدتي بعد تعطيلي را به حضور ترجيح داد. طبق آخرين آمار سايت alexa پربيننده ترين سايت ايراني در حال حاضر سايت بلاگفا است با بازديد روزانه در حدود 200 هزار نفر.

در ميان سايت هاي خبري هم سايت خبري تابناک با حدود روزانه 100 هزار بازديدکننده از جمله سايت هاي پربازديدکننده در ايران هستند. با توجه به اينکه بازديدکنندگان ايراني سايت فيس بوک از فيلترشکن استفاده مي کنند و IP هاي آنها مشخص نمي شود، در سايت ها نمي توان آمار دقيقي از بازديدکنندگان روزانه ايراني آن به دست آورد.

با اين وجود اگر آمار 17 ميليوني را مبناي محاسبه کار خود قرار دهيم و تخمين بزنيم فقط پنج درصد از اين تعداد عضو فيس بوک به صورت روزانه از آن بازديد مي کنند، به آمار 850 هزار نفر در روز خواهيم رسيد. آماري که به ما مي گويد فيس بوک پربازديدکننده ترين سايت ايراني ها است.

ثبت 11 هزار وبلاگ فارسي

تحليلي بر وبلاگ هاي ثبت شده در بانک ساماندهي تارنماهاي ايراني نشان مي دهد که از ميان تعداد 11 هزار و 9 وبلاگ به ثبت رسيده تعداد 10 هزار و 797 وبلاگ ايراني و 192 وبلاگ خارجي هستند و سرويس دهنده بلاگفا با رکورد 44 درصد، بيشترين آمار را به خود اختصاص داده است.

در همين حال بررسي صورت گرفته از تارنماهاي ثبت شده در بانک اطلاعاتي ساماندهي نشان مي دهد که بيشترين رکورد به ثبت رسيده از سايت هاي ايراني مربوط به استان تهران با 16 هزار و 359 تارنما، اصفهان با سه هزار و 772 تارنما و خراسان رضوي با سه هزار و 553 تارنما است. کمترين رکوردهاي ثبت شده هم براي استان هاي کهگيلويه و بويراحمد با 178 تارنما، ايلام 141 تارنما و البرز 63 تارنما است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/20/رابطه-عشق-و-نفرات-ايراني-ها-با-فيس-بوک
بستن   چاپ