ایران پرسمان
یک کتاب خوب/ ماجرای خواندنی نامه نگاری دختری 14 ساله با یک فیلسوف
جمعه 17 خرداد 1398 - 17:47:28
ایران پرسمان -
یک کتاب خوب/ ماجرای خواندنی نامه نگاری دختری 14 ساله با یک فیلسوف
٥٥١
٠
آخرین خبر / نویسنده نروژی این کتاب در فکر متن فلسفی ساده ای بود که برای شاگردان جوانش مفید باشد. چون متن مناسبی نیافت، شروع به نوشتن کرد و دنیای سوفی (1991) را آفرید که علاوه بر نوجوانان، توجه بزرگ‌سالان را هم بخود جلب کرده است.
این کتاب با روایت سوم شخص به ماجراهای «سوفی آموندسن»، دختر چهارده سالهٔ نروژی می‌پردازد که با مادرش زندگی می‌کند. در ابتدای داستان، سوفی نامه‌هایی از یک فرستندهٔ ناشناس دریافت می‌کند که در آن‌ها سؤال‌هایی مانند «تو کیستی؟» و «جهان چگونه به وجود آمد؟» نوشته شده‌اند. مدتی بعد او بسته‌های بزرگتری دریافت می‌کند که آغازگر یک دورهٔ آموزش فلسفه برای او هستند. سوفی به زودی پی می‌برد که تمام بسته‌ها توسط «آلبرتو ناکس» برای وی ارسال می‌شوند و نهایتا آنها یکدیگر را ملاقات می‌کنند. آلبرتو سوفی را قدم به قدم با تمدن یونان باستان، ظهور مسیحیت و تاثیر آن روی فلسفهٔ یونانی، قرون وسطی و نیز دوران رنسانس، باروک و رمانتیسیسم آشنا می‌کند.
گوردر استاد ساده نویسی و ایجاز است. سه هزار سال اندیشه را در 600 صفحه می گنجاند، و زیرکانه از قول گوته میگوید: «کسی که از تاریخ سه هزار ساله بهره نگیرد، درجهالت زندگی خواهد کرد.» و چه راحت مباحث پیچیده فلسفه غرب را ، بی آنکه مبتذل شوند به زبان ساده و شیوا و همه فهم بیان میکند
این رمان بسیار جذاب تاریخ فلسفه را به‌صورت طبقه‌بندی شده به خواننده آموزش دهد؛ در کنار این، ماجراهایی که بین سوفی و مادرش و دوستش به اسم یورون رخ می‌دهد، به داستان لحنی جذاب می‌دهد که خواننده را به دنبال کردن ماجرا ترغیب می‌کند.
نویسنده در این کتاب به سادگی مفاهیم عمیق فلسفه رو با نثری روان بیان کرده و اگر علاقه مند به فهمیدن فلسفه از ابتدا هستید حتما مطالعه‌اش کنید
بخشی از کتاب
زندگی چیزی جز سایه متحرک نیست، بازیگر بیچاره‌ای که عمرش را گاهی سرشکسته، گاهی با غرور روی این صحنه می‌گذارد. بعد خبری از او نیست.
بودن یا نبودن، مسئله این است.
نام کتاب: دنیای سوفی
نویسنده: یوستین گردر
ترجمه: حسن کامشاد
انتشارات: نیلوفر

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/19932/یک-کتاب-خوب--ماجرای-خواندنی-نامه-نگاری-دختری-14-ساله-با-یک-فیلسوف
بستن   چاپ