ایران پرسمان
ادشاه تبلت هاي آندرويدي
سه شنبه 27 فروردين 1392 - 10:43:05 AM
اگر از محصولات اپل صرف نظر کنيم، رقابت تبلت ها بر اساس دو سيستم عامل آندرويد و ويندوز در جريان است. محصولات مبتني بر ويندوز داراي قيمت بالايي هستند و در حال حاضر ارزان ترين آنها بالاي دو ميليون تومان است. پس انتخاب تبلت مناسب کار دشواري به نظر مي رسد.
در شرايطي که بازار توسط لشگر محصولات ارزان و به دردنخور تسخير شده است، انتخاب تبلت مناسب کار دشواري به نظر مي رسد.

اگر از محصولات اپل صرف نظر کنيم، رقابت تبلت ها بر اساس دو سيستم عامل آندرويد و ويندوز در جريان است. محصولات مبتني بر ويندوز داراي قيمت بالايي هستند و در حال حاضر ارزان ترين آنها بالاي دو ميليون تومان است. در مقابل تبلت هاي آندرويدي داراي قيمت منطقي تري هستند و حتي با بودجه زير 500 هزار تومان نيز مي توان يکي از آنها را انتخاب کرد.

به عنوان مثال تبلت ديمو که با عنوان ايراني به فروش مي رسد در اين گروه قرار دارد. اين تبلت ها با قيمتي کمتر از 500 هزار تومان قابل تهيه هستند و اگر از تبلت در حد اجراي بازي پرندگان خشمگين و مطالعه فايل هاي PDF انتظار داريد، مي توانند يک انتخاب موجه باشند.

ملاک اول به اندازه صفحه نمايش دقت کنيد

تبلت هاي آندرويدي داراي اندازه هايي بين 5 تا 11 اينچ هستند اما دو سايز 7 و 10 اينچ طرفداران بيشتري دارند. تبلت هاي هفت اينچي به علت اندازه کوچک ، داراي قدرت حمل بالايي هستند و غالبا براي کار با اينترنت و اسناد متني استفاده مي شوند. اين تبلت ها با توجه به مشخصات فني خود توانايي بازي و پخش فيلم را هم دارند و اگر اندازه صفحه نمايش يک عامل محدودکننده نباشد تفاوتي بين آنها و ساير تبلت ها از نظر کارايي نيست.

گروه تبلت هاي 10 اينچي اندازه نمايشگر بزرگ تري دارند و به همين دليل جابه جايي آنها با محدوديت هاي بيشتري مواجه است اما گسترش محدوده صفحه نمايش باعث شده تا کاربردهايي مانند فيلم، بازي و برخي کارهاي گرافيکي روي آنها بهتر انجام شود.

ملاک دوم مشخصات فني مهم است

تبلت ها براي اجراي همزمان چند برنامه، محدوديت بيشتري نسبت به رايانه ها دارند و توان گرافيکي آنها نيز هنوز ابتدايي و ساده است. در نتيجه در مقايسه با رايانه ها انتخاب مواردي مثل فرکانس، تعداد هسته هاي پردازشي، حافظه و فضاي ذخيره سازي بايد با توجه بيشتري انجام شود. با وجود اينکه مشخصات فني کاملا با کاربرد دستگاه ارتباط دارد اما مي توان توصيه هايي را فارغ از نام ها و مدل ها، براي انتخاب بهتر مطرح کرد.

پردازنده هايي که داراي دو يا چند هسته پردازشي هستند مي توانند کارايي بهتري حين اجراي برنامه ها داشته باشند ضمن اينکه توان عملياتي بالاي يک گيگاهرتز نيز در سرعت دستگاه موثر است. پس مي توان گفت براي اجراي اغلب برنامه هاي آندرويدي، يک پردازنده با دو هسته پردازشي و فرکانس يک گيگاهرتز يا مدل هاي قوي تر مناسب هستند. اين موضوع به طور مستقيم روي قيمت تاثيرگذار خواهد بود.

حافظه موقت يا رم در تبلت ها مشخص مي کند چه تعداد برنامه و با چه سرعتي مي توانند اجرا شوند. در آندرويد برخي پردازش ها در زمينه سيستم عامل در حال اجرا هستند و برخي ديگر نيز به صورت آماده منتظر فرمان مي مانند تا با سرعت بيشتري اجرا شوند. پس هر چقدر رم بالاتر باشد کارايي دستگاه نيز بهتر خواهد بود.

سه سطح حافظه در تبلت رايج است که شامل ظرفيت هاي 512 مگابايت، يک و دو گيگابايت مي شود. اغلب مدل هاي ارزان قيمت داراي 512 مگابايت ظرفيت هستند که قسمتي از آن براي سيستم عامل و قسمت ديگر براي نرم افزارها است. اين ظرفيت اگرچه براي گوشي هاي موبايل و کاربردهاي ساده مانند مرور وب مناسب است اما محدوديت هاي بيشتري نسبت به ساير ظرفيت ها دارد.

حافظه هاي يک گيگابايتي براي اغلب نيازهاي کاربران مناسب هستند و از طرف ديگر تاثير آنها روي افزايش قيمت دستگاه زياد نيست. حافظه هاي دو گيگابايتي نيز براي تبلت هايي توصيه مي شوند که برنامه هاي سنگين مانند بازي ها را اجرا مي کنند. توجه داشته باشيد اين توصيه ها کاملا عمومي هستند و مي توانند با توجه به نياز افراد و کاربردي که تبلت براي آنها دارد متفاوت باشند.

ملاک سوم ظرفيت ذخيره سازي بيشتر بهتر است

تمام تبلت ها از کارت حافظه پشتيباني نمي کنند و برخي از آنها صرفا حافظه داخلي در اختيار کاربر قرار مي دهند. اگر تبلتي با ظرفيت پايين مثلا هشت گيگابايت انتخاب مي کنيد لازم است که تبلت از کارت هاي حافظه مانند ميکرو SD نيز پشتيباني کند، در غير اين صورت، در آينده با محدوديت هاي زيادي مواجه خواهيد شد.

ملاک چهارم کيفيت نمايشگر چقدر تاثيرگذار است؟

موضوع اصلي در انتخاب نمايشگر وضوح آن است. در تبلت ها سه سايز مختلف براي صفحه نمايش بيشترين کاربرد را دارد. اندازه نخست که بيشتر در تبلت هاي ارزان قيمت استفاده مي شود 480 در800 نقطه است. اين وضوح براي نمايش متن مناسب است اما براي محتواي گرافيکي مانند فيلم، عکس و بازي کيفيت پاييني دارد.

وضوح متوسط که مي توان به عنوان يک سطح قابل قبول براي نمايشگر تبلت ها مطرح کرد 600 در1024 نقطه است. در اين وضوح کيفيت تصاوير در سطح مطلوبي است و مي توان تصاوير را با جزئيات بيشتري مشاهده کرد.

رده سوم از وضوح تصوير که در تبلت هاي گران قيمت ديده مي شود 800 در1280 نقطه است. در اين اندازه تصاوير کيفيت بهتري دارند و جزئيات مانند رنگ و نور به نمايش تصوير کمک مي کند. اگر بودجه محدودي داريد چاره اي جز انتخاب وضوح پايين نيست اما اگر مي توانيد اين بودجه را ارتقا دهيد تبلتي انتخاب کنيد که حداقل داراي وضوح 600 در1024 نقطه باشد.

يکي ديگر از مواردي که در مورد نمايشگرها مي توان گفت نوع پنل آنها است. برخي نمايشگرها از نوع LCD ساده هستند و برخي ديگر از نور LED براي پس زمينه استفاده مي کنند که علاوه بر افزايش کنتراست مي تواند در افزايش عمر باتري نيز موثر باشد. پنل ها از فناوري هاي افزايش کيفيت تصوير مانند IPS نيز استفاده مي کنند. به عنوان مثال وجود IPS نسل دوم مي تواند تاثير زيادي در مشاهده تصاوير داشته باشد.

ملاک پنجم يک طراحي خوب چه مزايايي دارد؟

طراحي تبلت کاملا به سليقه افراد بستگي دارد. عده اي معتقدند لبه ها و حاشيه هاي باريک، ظرافت بيشتري دارد و عده اي ديگر اين موضوع را ناخوشايند مي دانند زيرا باعث مي شود تبلت در يک دست تعادل نداشته باشد. با اين وجود هر چقدر دستگاه سبک تر و باريک تر باشد ظرافت بيشتري به عنوان يک همراه حرفه اي دارد. در مورد ساير ويژگي ها مي توان گفت نحوه و محل قرارگيري دکمه ها و پورت ها، وزن دستگاه، پوشش بدنه و ظرافت حاشيه ها از موضوعاتي هستند که مي توان هنگام خريد به آن توجه کرد.

اغلب تبلت ها با بدنه مشکي رنگ توليد مي شوند ولي برخي از مدل ها داراي رنگ هاي متفاوتي هستند. به عنوان مثال Nexus با پوشش بيروني قهوه اي تيره، برخي ترنسفورمرها با رنگ بژ و چند مدل سامسونگ به رنگ سفيد هستند. اغلب برندهاي معتبر، تنوع رنگ زيادي براي تبلت هاي خود در نظر نمي گيرند.

ملاک ششم امکانات ارتباطاتي بيشتر؛ کارآيي بيشتر

تبلت ها بدون قابليت هاي ارتباطي کاربردهاي حرفه اي خود را از دست مي دهند. ارتباط با شبکه در اين محصولات از طريق وايرلس برقرار مي شود و تقريبا تمام مدل هاي موجود در بازار از وايرلس هاي سازگار پشتيباني مي کنند. اين شيوه سرعت و پوشش بيشتري نسبت به استانداردهاي قبلي دارد.

برخي از تبلت ها از سيم کارت پشتيباني مي کنند و مي توانيد دسترسي به اينترنت در حين حرکت را تجربه کنيد. در غير اين صورت استفاده اينترنت فقط محدود به مکان هايي خواهد شد که داراي پوشش وايرلس هستند. اينترنت از طريق سيم کارت نيز به دو شيوه عرضه مي شود؛ اپراتورهاي همراه اول و ايرانسل از فناوري هاي نسل دوم پشتيباني مي کنند و اپراتور سوم نيز مي تواند روي بستر 3G خدمات دهد. برخلاف شبکه وايرلس که در تمام مدل ها ديده مي شود بلوتوث در تبلت ها گستردگي کمتري دارد و در آنها فراگير نيست.

يکي از راه حل هايي که براي حل دسترسي به اينترنت در تبلت هاي بدون سيم کارت وجود دارد استفاده از مودم هايي است که از طريق درگاه ميکرو USB به تبلت متصل مي شوند و مي توانند اينترنت را دريافت کنند. اين مودم ها انواع گوناگوني دارند و سازگاري آنها با تبلت از مواردي است که ممکن است کارايي آنها را با مشکل مواجه کند. توصيه مي شود اين موضوع را به عنوان يک راه حل جانبي در نظر بگيريد زيرا احتمال ناسازگاري با دستگاه وجود دارد.

مسيرياب يکي ديگر از امکاناتي است که هنگام انتخاب بايد به آن توجه کنيد. برخي از تبلت ها از GPS پشتيباني مي کنند و معمولا مدل هاي ارزان قيمت فاقد اين ويژگي هستند. تراشه هايي که براي GPS نيز استفاده مي شوند داراي انواع مختلفي هستند و برخي از آنها در ارتباط با ماهواره و حفظ آن مشکل دارند. اين موضوع در تبلت هاي گران کمتر ديده مي شود و متاسفانه تا زماني که از دستگاه استفاده نکنيد پي به کارايي GPS نخواهيد برد. اگر مسيريابي يکي از فعاليت هاي کليدي براي تبلت است بهتر است قبل از خريد دستگاه به دنبال تجربه هاي کاربري و اطمينان از عملکرد آن باشيد.

ملاک هفتم کدام برند بهتر است؟

در شرايط فعلي که مدل هاي ارزان قيمت نام هاي شناخته شده با قيمت يک مدل حرفه اي از ديگر برندها به فروش مي رسد، مي توانيد انتخاب خود را بر اساس مشخصات فني محصول انجام دهيد. در حوزه برندها، ايسوس و سامسونگ داراي اعتبار قابل قبولي هستند و مي توان يک محصول قدرتمند از گروه گلکسي، نکسوز يا ترنسفورمر را انتخاب کرد.

دسته دوم از تبلت ها داراي نام هايي هستند که کمتر شناخته شده اند که با قيمت پايين تري به فروش مي رسند اما هنگام انتخاب آنها بايد به مشخصات فني توجه داشته باشيد. يک پردازنده دوهسته اي توان اجراي اغلب برنامه ها را تضمين مي کند و وضوح تصوير بالاي 800 پيکسل نيز کيفيت مناسبي براي مشاهده فيلم و تصوير دارد. به اين ترتيب مي توانيد در مورد امکانات دستگاه نيز با توجه به نياز خود هزينه کنيد. دسته سوم تبلت هايي هستند که کيفيت و کارايي قدرتمندي ندارند اما قيمت پايين آنها، تمايل زيادي براي خريد ايجاد مي کند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/19/ادشاه-تبلت-هاي-آندرويدي
بستن   چاپ