ایران پرسمان
چپ دستي کودک ، نقص نيست
يکشنبه 15 ارديبهشت 1392 - 5:52:42 PM
کودک شما چپ دست است و شما نگران آن هستيد ؟ بايد بگوييم اصلا جاي نگراني نيست و چپ دستي او نه تنها نقصي نيست ،بلکه در تاريخ بسياري از دانشمندان و بزرگان مانند لئوناردو داوينچي، ميکل آنژ، پاگاني تي و روبرت شوان چپ دست بوده اند .

معمولا مظهر خوبي ها و زيبايي ها راستي است در حالي که چپ مظهر بدي ها است کسي که بدخلقي مي کند مي گويند از دنده چپ برخاسته است. در چهارشنبه سوري پيشگويي ها را که از طرف چپ به گوش مي رسد به فال بد و آنهايي که از جانب راست شنيده مي شد به فال نيک مي گرفته اند.

در مذاهب هم کساني که به بهشت مي روند اصحاب اليمين و کساني که به دوزخ مي روند اصحاب الشمال هستند. در گذشته افراد چپ دست را با تعجب و حالت غيرعادي نگاه مي کردند يا مي گويند خواب زن چپ است.

بسياري از والدين و مربيان مساله چپ دستي کودکان را با ديدي منفي تلقي کرده و گمان مي کنند در وضع و شرايطي قرار دارند که حتما مجبور به بدخطي هستند و همچنين عد ه اي تصور کرده اند که با دست چپ نمي توان تند کار کرد يا با اين دست مهارتي يا موفقيت درخشاني را به دست نمي آورند. امروزه هم هنوز در بعضي از جوامع غيرنرمال بودن چپ دستي را تاييد مي کنند.

برخي معلمان و والدين فکر مي کنند چپ دستي باعث کندي در تحصيل و عقب ماندگي مي شود به همين جهت فرزند را مورد توبيخ قرار داده و براي ممانعت از اين کار او را وادار به نوشتن با دست راست مي کنند. اصولا در خلقت آفرينش اعضاي بدن به صورت قرينه اند، اما آدمي در به کارگيري آنها يکسان عمل نمي کند. از نظر علمي چپ دستي امري عادي و طبيعي است. اگر سرزنش و فشار را از دانش آموزان بردارند، خواهيد ديد که عده چپ دستان چقدر زيادند. در ايران آماري نداريم ولي در برخي از کشورها رقم چپ دستي گاهي تا 88 درصد افزايش داشته است.

در فرآيند مراحل رشد کودک در 2 سالگي با مداد روي کاغذ خط خطي مي کند و در 3 سالگي قادر است يک دايره رسم نمايد و در 4 سالگي براي رسم آدمک يک دايره و در داخل آن دو چشم و يک دهان مي گذارد و دو خط به دايره که نشانه دو دست ودو خط از پايين دايره وصل مي کند که پاها را نشان مي دهد و هر چه بزرگ تر مي شود به جزييات آدمک توجه کرده و آن را نقاشي مي کند.

در اين مراحل هر دفعه کودک با يک دست کار مي کند، اما کم کم يک طرف بدن غالب مي شود که معمولا در حدود 6 سالگي کودک تمايل کامل خود را به يکي از دست ها نشان مي دهد و يک طرف بدن برتر مي شود. چپ دستان بزرگسال که مجبورشان کرده اند که از دست راست استفاده نمايند گاهي از اوقات از هر دو حالت چپ دستي و راست دستي را به کار مي برند. کودک اگر نتواند دستي را بر دست ديگر برتري دهد ممکن است دچار لکنت زبان احساس کمتري اشکالات در خواندن و نوشتن و املاء پيدا نمايد و توان او در سرعت کم مي شود.

در تحقيقي در امريکا، نشان داد چپ دستي در کودکاني که نارس به دنيا آمده اند بيشتر است تا در کودکان کامل و رسيده از نظر عصبي فرمان هاي اصلي و اساسي در فرد راست دست از نيمکره چپ صادر مي شود و در چپ دستان نيمکره راست فعاليت دارند و غالب است. ولي با تحقيقات و مطالعات اخير در زمينه اعصاب و مغز مويد اين نکته هستند که موضوع به اين سادگي هم نيست در فرد چپ دست بايد از فعاليت هر دو نيمکره مغز استفاده کند.

در اين نيمکره هاي مغزي نواحي عصبي مربوط به فعاليت هاي مختلف پهن تر و وسيع تر و در ضمن نامشخص تر هستند. بنابراين هر يک از ما با ساختمان مغزي خاصي متولد مي شويم که ما را در گروه راست دستان يا چپ دستان قرار مي دهد. پس در سال هاي اول زندگي، کودک را بايد به حال خود بگذاريم و حرکات او را محدود نکنم. در تحقيقي که توسط يک محقق انگليسي صورت گرفت، اين نتايج به دست آمد:

1 در خانواده اي که والدين هر دو راست دست بوده اند بچه ها 1/2 درصد چپ دستي را نشان دادند.

2 در خانواده هايي که هر دو والدين چپ دست بوده اند نسبت کودکان چپ دست به 46 درصد رسيده است و اين تحقيق وراثت را ثابت مي نمايد. خانواده ها نبايد مساله چپ دستي را آنقدر بزرگ و مهم جلوه دهند که در کودک اضطراب به وجود آيد بنابراين چپ دستي را بايد به عنوان يک واقعيت در نظر گرفت نه نقص و عيب. چپ دستان با دشواري هايي مواجه هستند؟ در مدارس صندلي هاي تک نفره براي راست دستان ساخته شده و دانش آموزان چپ دست براي نوشتن مجبور هستند کمر و تنه خود را تقريبا 90 درجه بچرخانند که بعد از مدتي باعث خستگي و درد در ناحيه کمر مي شود وکاهش دقت و تمرکز دانش آموز را در پي دارد.

بهتر است مسوولان مدارس صندلي هايي مخصوص چپ دستي براي اين افراد تهيه نمايند و در هر کلاس دانش آموزان چپ دست را شناسايي کرده و در مواقع امتحان از آن استفاده نمايند. در مدارسي که در کلاس ها نيمکت گذاشته شد به چپ دستان به خاطر شرايط بدني مجبور هستند اوراق امتحاني را پخش کنند در بعضي از مواقع مراقبين امتحان شاگرد را متهم به تقلب مي نمايند. براي رفع اين مشکل بهتر است اين شاگردان در رديف هاي آخر کلاس قرار گيرند.

3 در مواقع عادي آموزش جا دارد يک فرد راست دست و يک فرد چپ دست در يک نيمکت جا گيرند تا مزاحمت براي نفر سوم ايجاد ننمايند.

4 به هر ميزان سطح تحصيلات والدين بالاتر باشد و نظر مثبت به افراد چپ دست داشته باشند فرزندان آنان از نظر موفقيت در تحصيل در درجه بالاتري قرار مي گيرند و از اعتماد به ذهن بيشتري برخوردار هستند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/180/چپ-دستي-کودک-،-نقص-نيست
بستن   چاپ