ایران پرسمان
خواص خوراکي ها
شنبه 14 ارديبهشت 1392 - 6:10:13 PM
شناختن خوراکي ها از مهم ترين مسائل طب سنتي است، اينکه بدانيم چه مي خوريم کمک زيادي به سلامت انسان مي کند. در اينجا به خواص برخي از خوراکي ها اشاره مي کنيم.

1 خواص سير

سير قوه باء را تقويت مي کند، ادرار را زياد نموده و عروق شعريه را باز مي کند و همين موضوع سبب مي شود که فشار خون پايين بيايد. سير بهترين درمان نسيان و فراموشي است، خوردن سير کدورت ذهن را از بين مي برد. ميکروب هاي وبا و گريپ و عده زيادي از ميکروب ها را نابود مي سازد. سير بهترين مقوي پياز مغز بوده، روي غدد مغز تاثير نيکو دارد. سير داراي ويتامين هاي ث، ب بوده و خوردن آن براي بيماران رماتيسم و نقرس مفيد است و بوي آن را معمولا با خوردن سبزي هاي سبز مي توان از بين برد. سير اثر نيکويي در ضدعفوني کردن معده دارد، ولي نبايد در خوردن آن افراط کرد. اگر با غذا همه روزه يک پر سير ميل کنيد بوي آن شما را آزار نمي دهد و هميشه سالم خواهيد بود.

2 خواص جعفري

جعفري سرشار از ويتامين آ و مخصوصا ويتامين ث، داراي آهن، آهک و فسفر است. خاصيت هاي آن: مقوي، اشتهاآور، محلل، براي سينه مفيد است. تخم جعفري داراي آپيول است که آپيول ماده پر قوتي است که تب بر است و نيز خون را ضدعفوني و مجاري روده ها را ضدعفوني مي کند و از ابتلاي بدن به سرطان جلوگيري مي کند، از اين رو بايد جعفري را جزء غذاي روزانه اشخاص کم خون يا بچه هايي که دير رشد مي کنند وارد کرد. اگر چشم شما درد مي کند يا ورم چرکي کرده، ضماد برگ هاي جعفري را روي آن بگذاريد. درد و ورم آن را برطرف مي کند. برگ جعفري را بکوبند و در عرق بخيسانند و بر گونه بگذارند در مورد آنژين مفيد است و معمولا اينگونه ضماد را بايد چند بار تجديد کرد.

3 خواص اسفناج

اسفناج سرشار از ويتامين هاي آ، ب، ث مي باشد. اگر در ماه هاي ارديبهشت و آبان اين سبزي چيده شود، ويتامين ث آن خيلي زياد است و هضم آن آسان است. اسفناج داراي مقدار زيادي آهن است و صد گرم اسفناج چهل تا پنجاه ميلي گرم آهن، آهک، فسفر، منيزيم و پتاسيم دارا است. کلروفيلي که در اسفناج است عضلات روده ها را تحريک کرده و سلولزهاي آن تخليه مدفوعات را آسان مي کند. اسفناج جاروي حقيقي مجاري دستگاه گوارش است که به خوبي آن مجاري را پاک مي کند. نيز اسفناج براي کساني که کبد حساس و ناراحتي دارند، مبتلا به رماتيسم هستند، سنگ کليه و مثانه يا ورم روده دارند منع شده است.

4 خواص نعنا

نعنا، دوست باوفاي کبد است، ترشي صفرا را رقيق مي کند و کلسترل خون را پايين مي آورد و به همين جهت پيري را به تاخير مي اندازد. براي اين منظور يعني سيال کردن صفرا بهتر آن است که قبل از غذا خورده شود. يک فنجان دم کرده نعنا، بعد از غذا هضم را آسان و اختلالات معده اي را بر طرف مي کند. نعنا به علت داشتن اسانس و عطر مخصوص، ميکروب کش قوي است، مخصوصا سرماخوردگي را درمان مي کند و در بيماري هاي حصبه و کولي باسيلوز که يک نوع بيماري معده است بسيار نافع بوده و به طور قطع از مرض جلوگيري مي کند نيز معالج امراض پوستي مخصوصا اگزما و خارش هاي جلدي مي باشد و ضماد آن براي سوختگي و برطرف کردن سرخي و خارش پوست نافع است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/177/خواص-خوراکي-ها
بستن   چاپ