ایران پرسمان
کوتاه یا بلند در ادبیات معاصر آمریکا/ چرا کتاب‌های قطورتر موفق هستند؟
یکشنبه 18 آذر 1397 - 10:30:19 AM
ایبنا
ایران پرسمان-به نقل از الکتریک لیتریچر، رمان کوتاه، رمانک یا نوول (Novella)  نثری روایتگر و داستانی است که معمولاً  کوتاه‌تر از رمان و بلندتر از یک داستان کوتاه است. یک رمان کوتاه عموماً کشمکش‌های کمتری از یک رمان دارد اما از یک داستان کوتاه پیچیده‌تر است. انجمن نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی آمریکا، تعداد کلمات رمان کوتاه را کمتر از 40هزار کلمه تعریف کرده است ولی تعریف‌های دیگری از  رمان کوتاه در بین کشورهای دیگر وجود دارد که بعضی از مراجع کمتر از 70هزار کلمه آن را تعیین کرده‌اند.
 
رمان کوتاه بعد از نوشتن داستان‌های مشهور نویسندگانی مثل چارلز دیکنز در بین نویسندگان رواج پیدا کرد. آثاری مثل سرود کریسمس چارلز دیکنز و دکتر جکیل رابرت استیونسون از مشهورترین رمان‌های کوتاه بودند که بعد از آن‌ها در دوران معاصر آثاری مثل مزرعه حیوانات جرج اورول پدید آمدند. موفقیت رمان‌های کوتاه در طول تاریخ ادبیات چشمگیر بوده و در دوره معاصر نیز این رمان‌ها با وجود کوتاه شدن حوصله مخاطب در دنیای دیجیتال همچنان طرفداران زیادی دارد ولی این مسئله در کشور آمریکا صدق نمی‌کند.
 
در فرهنگ مردم آمریکا نوعی احساس حاکم است که آثار ادبی بلندتر ارزش بیشتری دارند. در فرهنگ و ادبیات کشور آمریکا به خصوص در دوران معاصر رمان‌های کوتاه به محدود کردن داستان متهم شده و به داستان‌های کوتاه نیز برچسب اهداف تجاری نویسنده و یا ناشر خورده شده است. معلوم نیست این احساس در بین جامعه آمریکایی چگونه ایجاد شده است ولی آمارهای به دست آمده از ناشران و فروش داستان‌ها نشان می‌دهد اکثر پرفروش‌های این کشور حداقل در طول یک دهه گذشته آثار قطور بوده‌اند. البته فروش رمان‌های کوتاه در بازار کتاب آمریکا همیشه جایگاه خاص خود را داشته است ولی اکثر نویسندگان این رمان‌ها خارج از آمریکا زندگی می‌کنند.
 
آمارهای مربوط به داستان‌های منتشر شده توسط بیگ فایو (Big Five) یا پنج ناشر بزرگ آمریکا نیز همین موضوع را نشان می‌دهد. وقتی انتشارات پنگوئن رمان کوتاهی مثل مگ گلو نوشته آتوسا مشفق نویسنده ایرانی آمریکایی را تنها در 128 صفحه منتشر می‌کند و یا کتاب گارت هالبرگ توسط انتشارات آلفرد کناف منتشر می‌شود در اصل این رمان‌های کوتاه برداشت‌هایی از رمان‌های بلندی است که سابق بر این خوانندگان بسیاری در آمریکا داشته است. در حقیقت در بازار کتاب آمریکا اگر قرار باشد ناشری رمان کوتاه منتشر کند باید شرایط خاصی برای ناشر و نویسنده وجود داشته باشد تا این ریسک را به جان بخرند. البته ناشران یا مجلاتی مثل تور (Tor.com) نیز همچنان به خاطر نوع فعالیت خود همچنان اصرار به انتشار داستان‌ها و رمان‌های کوتاه دارند. مجله تور سال‌های در زمینه انتشار داستان‌های علمی تخیلی و فانتزی فعالیت دارد.
 
به هر حال آنطور که حداقل در ده سال گذشته فرهنگ و ادبیات آمریکای معاصر مشاهده شده این است که اگر نویسنده‌ای بخواهد با ناشرانی که علاقمند به چاپ آثار کوتاه‌تر هستند تماس بگیرد باید از هفت خان و هزارتوهای مختلف عبور کند ولی اگر بتوانید به عنوان یک نویسنده آماتور اثری بلند آنهم در سطحی ضعیف بنویسید، مطمئن باشید نسبت به آثار کوتاه‌تر شانس بیشتری برای چاپ کتاب‌تان خواهید داشت.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/16220/کوتاه-یا-بلند-در-ادبیات-معاصر-آمریکا--چرا-کتاب‌های-قطورتر-موفق-هستند؟
بستن   چاپ