ایران پرسمان
با آن که پشت سرمان بدگويي مي کند، چه کنيم؟
پنجشنبه 12 ارديبهشت 1392 - 2:27:40 PM

حس نفرت، نااميدي، ناراحتي، طرد شدگي، عصبانيت، حسادت، پريشاني، ضعف، شکست، دلسرد شدن، افسردگي، انتقام، آزردگي و... شما هم فقط به اين دليل که يک نفر پشت سرتان حرف زده است، دچار اين احساسات شده ايد؟


وقت آن رسيده که همه اين حسهاي نامطلوب را کنار بگذاريد؛ ما به شما مي گوييم چرا ديگران پشت سرتان حرف مي زنند و براي کنار آمدن با آنچه مي توانيد بکنيد.

شما فردي موفق هستيد

در بسياري از موارد، آدم ها وقتي پشت سرتان حرف مي زنند که شما به چيزي رسيده باشيد که آن ها قدرت رسيدن به آن را نداشته باشند. پيشرفتهاي حسادت آور است که معمولاً جرقه شروع غيبت پشت سر شما مي شود. کساني که خيلي موفق باشند معمولاً مجبور مي شوند پوسته هنجارهاي اجتماعي و فرهنگي را بشکنند. اين واقعيت دليل غيبت کردن ديگران پشت سر شماست، چه در مدرسه، چه دانشگاه و چه محل کار.

به ويژگي هاي شما حسادت مي کنند

بگذاريد باز مثال بزنيم. آقاي الف در کمتر از 6 ماه وارد شرکت ب شده، ترفيع گرفته و مدير مي شود. آقاي پ و خانم ت از دو سال پيش در آن شرکت مشغول به کار بوده و مشتاقانه منتظر ترفيع گرفتن به همان مقام بوده اند. اما اين تازه وارد، آقاي الف، از آن ها جلو زده است. آقاي پ و خانم ت همۀ روز مشغول حرف زدن پشت سر او هستند.

ترفيع گرفتن در محل کار فقط يک نمونه بود. واقعيت سخت زندگي اين است که وقتي به چيزي که به دست آورده ايد يا انجام داده ايد حسادت کنند، شروع به حرف زدن پشت سرتان خواهند کرد.

کار بهتري براي انجام دادن ندارند

حرف زدن ديگران پشت سرتان به اين معني است که واقعاً کار بهتر و مفيدتري براي انجام دادن ندارند. مطمئناً همه ما مي خواهيم که زندگي مفيدتري داشته باشيم، بسيار پرمفهوم تر از غيبت کردن و حرف زدن پشت سر اين و آن. اين فقط نشانگر يک واقعيت است: آن ها افرادي بيچاره و قابل ترحم هستند.

حالا بايد چه کرد؟

خودتان را نگران نکنيد: يکي از اولين کارهايي که بايد بفهميد و درک کنيد اين است که هيچ کاري از دستتان برنميآيد. ممکن است بتوانيد يک نفر که پشت سرتان حرف زده است را خاموش کرده يا توجيه کنيد، اما اين کار را درمورد چند نفر در دنيا مي خواهيد انجام دهيد؟ آيا مي دانستيد که آدمي مثل استيو جابز هم منتقدان زيادي داشته که از شيوه مديريت و بازاريابي او و حتي شخصيتش خوششان نمي آمده؟

نکته اي که مي خواهيم عنوان کنيم اين است که با وجود هر کاري که در زندگيتان مي کنيد و ميزان موفقيتتان، هميشه آدمهايي هستند که مخالف شما باشند و براي پايين کشيدن شما ممکن است پشت سرتان حرف بزنند.

بفهميد که آن ها هيچ اهميتي ندارند: آدمهايي که پشت سر شما حرف مي زنند، در زندگيتان اهميتي ندارند. اگر واقعاً آدمهاي مهمي در زندگي شما بودند، طرف شما بودند، درست است؟ شادي و خوشبختي واقعي شما به پيشرفت و سلامت خود و عزيزانتان بستگي دارد. هر چه که ديگران مي گويند، احساس مي کنند يا انجام مي دهند نبايد بر خوشبختي و طرزفکر شما اثر بگذارد. قبل از اينکه دير شود اين مساله را درک کنيد.

با اعتمادبه نفس لبخند بزنيد: بهترين روش برخورد با کسي که پشت سر شما حرف مي زند اين است که ببيند با اعتمادبه نفس کامل به آن ها لبخند مي زنيد؛ لبخندي که مي گويد «من مي دانم که پشت سرم حرف مي زنيد اما برايم مهم نيست.

به حرف هايشان بخنديد: يکي ديگر از روش هايي که مي توانيد با کساني که پشت سرتان حرف مي زنند برخورد کنيد، شادي و خوشبختي شماست. اين واقعيت که اين کار آن ها اهميتي براي شما نداشته و اذيتتان نکرده است به معني شکست آنهاست.

احساس قرباني شدن نکنيد: همان طور که احتمالاً تا حالا متوجه شده ايد، موقعيتي که ديگران پشت سرتان حرف مي زنند به موفقيت شما در چيزي که توسط آن ها مورد حسادت واقع شده بستگي دارد. اين فقط به يک واقعيت منتهي مي شود: از همان ابتدا شما پيروز ميدان بوده ايد. نقشتان را به عنوان برنده، بازي کنيد، جشن بگيريد و از اين واقعيت که حتماً ارزشمند بوده ايد که درموردتان حرف مي زنند، لذت ببريد.

پشتيان هاي خودتان را داشته باشيد: بله، همه ما دوستان و همکاراني داريم که مراقب ما هستند. اگر شما اين طور نيستيد، دليلي براي ترسيدن وجود ندارد زيرا همه ما بايد از جايي شروع کنيم، درست است؟ با محبت کردن به اطرافيانتان شروع کنيد. هر روز براي مهربان بودن تلاش کنيد. با اين روش طرفداراني براي خودتان پيدا خواهيد کرد. داشتن يک سيستم پشتيباني سال ها طول مي کشد، پس صبور باشيد و هر روز را يک چالش جديد ببينيد.

براي رويارو شدن خوب برنامه ريزي کنيد: واکنش بد در چنين موقعيتي کمکتان نخواهد کرد. فقط اين واقعيت را ثابت خواهد کرد که از نظر ذهني تحت تاثير آن حرف ها قرار گرفته ايد. آرام باشيد و از اين مهم تر نشان دهيد که شايعاتي که درموردتان شکل گرفته است هيچ اهميتي برايتان ندارد. اگر لازم است در موقعيتي مثل اين برخورد کنيد، بايد خوب برنامه ريزي کنيد. با اين افراد پشت درهاي بسته صحبت کنيد تا کس ديگري از ماجرا باخبر نشويد.

چشمتان را باز کنيد: حتماً بسياري از افراد سر شناس و موفق را مي شناسيد که مورد انتقاد قرار گرفته اند و توسط کساني که پشت سرشان حرف مي زده اند مورد استهزاء قرار گرفته اند. آن ها چه وجه اشتراکي دارند؟ درکنار اين واقعيت که توسط ميليون ها نفر مورد انتقاد قرار گرفته اند، در کار خودشان بسيار موفق بوده اند. همه اين افراد به آرزو هايشان رسيده اند. اينکه چطور به آرزو هايشان دست يافته اند يا مسير درستي را براي آن انتخاب کرده اند يا نه بحث ديگري است که در اينجا به آن نمي پردازيم. نکته مهم موفقيت آنهاست.
تنها راه موفقيت

نه، با دعوا کردن با هر يک نفري که پشت سرتان حرف مي زند، موفق نخواهيد شد. با احساس نااميدي و منزوي شدن هم همين طور. تنها راه موفقيت، جلو رفتن و ادامه دادن راه تان با وجود حرف ديگران است. تنها راه موفقيت همين است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/162/با-آن-که-پشت-سرمان-بدگويي-مي-کند،-چه-کنيم؟
بستن   چاپ