ایران پرسمان
باهنر: تحريم‌ها تاثيرگذارند، ورق پاره نيستند
چهارشنبه 11 ارديبهشت 1392 - 6:41:47 PM

يک کانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري با اشاره به تاثير تحريم‌ها بر وضعيت اقتصادي کشور گفت: تحريم‌ها نه ورق پاره است، نه فلج کننده، بلکه اثرگذار است و بايد با اتخاذ سياست صحيح، تاثير آن را به حداقل رساند.

محمدرضا باهنر در جمع مردم تبريز در مسجد کدخداباشي تبريز يادآور شد: با اتخاذ سياست فعال در عرصه بين‌الملل مي‌شد به جاي 5 قطعنامه، 2 قطعنامه عليه کشور صادر شود.

وي با بيان اين‌که «براي دفاع از اصول نظام بايد هزينه داد» تاکيد کرد: در ديپلماسي خارجي بايد حداکثر لبخند و حداقل اخم تلفيق شود.

وي چالش اصلي کشور را ناکارآمدي برخي مديران و کم تجربگي و عدم بهره‌وري مناسب دانست و در خصوص سياست خارجي دولت فعلي با بيان اين‌که «در سياست خارجه بايد هزينه‌هايي پرداخت شود» ادعا کرد: اما بعضا با سياه نمايي، برخي هزينه را بالا برده‌ايم.

باهنر با بيان اين اعتقاد که «اولين اشتباه دولت شعار من در دولت ژنرال نمي‌خواهم، بود» گفت: يک رئيس جمهور بايد تمهيدات خود را به دست ديگران اجرايي کند و خود مديريت امور را به دست گيرد، در حالي که وظيفه سرباز صرفا بله قربان گفتن است و بايد در بدنه دولت از ژنرال‌ها استفاده کرد.

وي ادعا کرد که «دولت احمدي‌نژاد اعتقادي به خرد جمعي نداشت»، انحلال سازمان برنامه و بودجه را از مصاديق اين امر دانست و هم‌چنين

با اين ادعا که «دولت در اقتصاد ساختار و سياست راهبردي ندارد» گفت: سونامي سنگين از نقدينگي کشور ناشي از وام‌هاي مسکن است که بانک مسکن از بانک مرکزي گرفته است. يک چهارم تورم سال گذشته نيز ناشي از پروژه مسکن مهر است.

وي مهمترين برنامه دولت خود براي کنترل تورم و گراني را کنترل نقدينگي عنوان کرد و گفت: در هفت سال گذشته نقدينگي کشور به 500 هزار ميليارد تومان رسيده و بيش از 20 تا 25 درصد رشد داشته و به جاي استفاده در بخش توليد به بازار سفته، طلا و ملک سوق پيدا کرده است. برخي چالش‌ها در بخش بنگاه‌هاي اقتصادي (بين دولت و خانوار) وضع توليد مناسب نيست.

باهنر با انتقاد از نگاه دولت به بنگاه‌هاي اقتصادي و با بيان اين اعتقاد که «متاسفانه مملکت به يک کميته امداد بزرگ تبديل شده است» ابراز عقيده کرد: دولت با حمايت مادي و اعطاي وام به بنگاه‌هاي اقتصادي بدون توجه به تجربه و تخصص صاحبان آن‌ها، خيل عظيمي از بيکاران بدهکار را به آمار جوانان بيکار اضافه کرد. متاسفانه واحدهاي توليد از رهگذر اجراي هدفمندي يارانه‌ها خيلي متضرر شدند که مي‌توان با تزريق صحيح بودجه بسياري از آن‌ها را از ورشکستگي نجات داد.

وي با بيان اين‌که در بخش اجتماعي و اقتصادي با سه چالش روبرو هستيم، افزود: در بخش خانوار گراني و بيکاري تعداد زيادي از خانوارها را آزار مي‌دهد؛ متاسفانه در هر خانه‌اي يکي دو نفر نيروي آماده به کار مجرب يا تحصيل کرده بيکار وجود دارد.

وي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها را جزو برنامه‌هاي اصولي کشور دانست و تاکيد کرد، دولت بعدي نيز لابد از اجراي آن است.

باهنر در ارزيابي خود از چگونگي اجراي فاز نخست هدفمندي يارانه‌ها گفت: دولت احمدي‌نژاد در اجراي اين طرح همت والايي کرد، کار خوب شروع شد؛ اما در حين اجرا، به دليل برخي ندانم‌کاري‌ها، توليد از رهگذر هدفمندي يارانه‌ها به شدت آسيب ديد.

وي درباره انتخابات رياست جمهوري نيز با بيان اين‌که «با محدود و معدود شدن تعداد کانديداها، صحنه انتخابات به لحاظ حزبي مي‌تواند به خوبي مديريت شود» گفت: تا اين لحظه فضاي انتخاباتي در کشور سه قطبي است، از همه جريانات کشور بايد يک نفر کانديدا باشد؛ به طوري که هر کس يک کانديداي مطلوب بين کانديداهاي تائيد شده داشته باشد.

وي گفت: من 25 سال است که در مجلس هستم و 20 بودجه را کار کرده‌ام، با توجه به اين‌که بودجه سالانه کشور برشي از برنامه سالانه است؛ تجربه زيادي در اين زمينه دارم، و در پنج برنامه توسعه کشور به غير از برنامه چهارم نقش موثري در آن‌ها داشته‌ام.



http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/160/باهنر--تحريم‌ها-تاثيرگذارند،-ورق-پاره-نيستند
بستن   چاپ