ایران پرسمان
چگونه بخوريم و لاغر شويم ؟
چهارشنبه 11 ارديبهشت 1392 - 5:42:23 PM

زندگي به حالت عادي بازگشته اما اثر به جا مانده از تعطيلات طولاني مدت، کيلوهاي اضافي چربي است. به زبان ساده تر تبعات بخور و بخواب در تعطيلات حالا به دغدغه بيشتر افرادي تبديل شده که بابت اضافه وزن عذاب وجدان گرفته اند و درصدد راهي براي بازگرداندن شرايط وزني شان به حالت اول هستند...

شايد مصرف موادغذايي اي که قابليت چربي سوزي دارند بهترين پيشنهاد اين روزها براي افراد دچار اضافه وزن باشد.

کلسيم

اکثر قريب به اتفاق مادران به اصرار از فرزندان شان مي خواهند روزانه دست کم يک ليوان شير بنوشند چون کلسيم موجود در اين ماده لبني براي رشد و تقويت استخوان ها مفيد است، اما شايد واقعيت ديگري هم درباره کلسيم وجود داشته باشد که بيشتر مادران از آن بي خبر باشند. حقيقت اين است که کلسيم کمک شاياني به کنترل گرسنگي و اشتها در افراد مي کند. تحقيقات نشان داده افرادي که کمتر از بقيه اين مينرال استحکام بخش استخوان ها را مصرف مي کنند افراد چاق تري هستند که اتفاقا هيچ کنترلي روي وزن و اشتهاي خود ندارند.

لبنيات

لبنيات منبع غني از کلسيم است. اتفاقا وقتي پاي کاهش وزن و استفاده از کلسيم به اين منظور وسط مي آيد تاکيدها روي خوردن لبنيات به عنوان يکي از منابع سرشار اين مينرال بيشتر مي شود. دليلش هم واضح است، لبنيات بيش از بقيه منابع کلسيم در تسريع کاهش وزن شما تاثيرگذار خواهد بود.

به گواه تحقيقات انجام شده در دانشگاه تنسي ايالات متحده مصرف روزانه 3 وعده لبنيات ميزان چربي سوزي را به خصوص در افرادي که چاقي در آنها به بيماري تبديل شده افزايش خواهد داد.

پروتئين

آيا تا امروز مي دانستيد مصرف پروتئين مي تواند سلامت پوست، مو، ناخن، استخوان ها و ماهيچه هاي شما را تضمين کند؟

پروتئين به شکل معجزه آسايي قابليت چربي سوزي هم دارد. اين اطلاعات طبق مطالعات انجام شده سال 2005 دانشگاه آريزونا مطرح شده و در نهايت پروتئين را در فهرست موادغذايي اي قرار مي دهد که مصرف آن علاوه بر از بين بردن سريع اشتها، مي تواند بلافاصله روند چربي سوزي را آغاز کند.

به زبان ساده تر مصرف پروتئين هاي گوشتي بيشتر از ميل کردن کربوهيدرات باعث سيري زودهنگام، از بين رفتن گرسنگي و البته سوزاندن کالري بيشتر خواهد شد.

ويتامين C

هنوز خيلي ها معتقدند قابليت اصلي ويتامين C در مواقع سرماخوردگي است و بس اما آيا هرگز به اين ويتامين مشهور و البته محبوب به چشم ماده غذايي براي کم کردن وزن هم چشم دوخته ايد؟

بنا بر تحقيقات انجام شده روي قابليت چربي سوزي ويتامين Cکه روي جمعي از افراد مختلف مصرف کننده اين ويتامين انجام شده، کساني که بيش از بقيه ويتامين C ميل مي کنند در برابر اضافه وزن بسيار مقاوم تر هستند. .

در تحقيقات جداگانه ديگري که سال 2008 در کبک کانادا انجام شده، محققان به اين نتيجه رسيدند ويتامينC، زينک، منيزيم و ويتامين E فاکتورهاي اساسي براي جلوگيري از چاقي هاي موضعي نظير تجمع چربي ها در اطراف شکم و البته اضافه وزن هاي کلي هستند.

کاکائو

اگر از علاقه مندان به کاکائو هستيد پس بدانيد و خوشحال باشيد که يک دليل موجه براي گنجاندن اين ماده غذايي در برنامه تان داريد. کاکائو بيش از هر ماده خوراکي ديگري از آنتي اکسيدان فلونيک بهره مي برد. کافي است فقط به اين فهرست از خواص کاکائو نگاهي بيندازيد تا مطمئن شويد مصرف آن چقدر برايتان مفيد خواهد بود.

کاکائو از عروق در برابر گرفتگي، التهاب و صدمات اينچنيني جلوگيري مي کند. از پوست در برابر اشعه ماوراي بنفش جلوگيري مي کند. شما را سير نگه مي دارد. علاوه بر اينکه نشاط آور است از شما در برابر عفونت هاي معمول محافظت خواهد کرد.

سرکه

يک تعريف ساده درباره خاصيت کاهش وزني سرکه وجود دارد؛ اگر اين ماده غذايي را روي سالاد استفاده کنيد خيلي زود احساس سيري بر حس گرسنگي تان غلبه مي کند و از سر سفره کنار مي رويد ضمن اينکه خوردن فيبر در قالب سالاد همراه با سرکه مشکلي ايجاد نمي کند به خصوص اگر زماني احساس کنيد هم بايد اشتهاي خود را کنترل کنيد و هم در آن واحد چربي نيز بسوزانيد. در اين صورت رساندن همزمان فيبر و سرکه به بدن تان بهترين گزينه اي است که پيش رويتان خواهد بود.

عسل

بدون شک عسل اين قابليت را دارد که به کاهش وزن کمک کند به خصوص اگر در برنامه غذايي روزانه شما جايگزين شکر شود خيلي راحت مي توانيد شاهد از بين رفتن کيلوهاي اضافي چربي در بدن تان باشيد. عسل با بهره مندي از خاصيت آنتي باکتريالي، ضدويروسي و ضدقارچي بيش از پيش جاي خودش را در سبد غذايي خانواده ها محکم مي کند.

فيبر

طي سال هاي طولاني شاخص ترين توصيه براي کاهش وزن مصرف سالاد پيش از سرو غذاي اصلي بوده که به منظور جلوگيري از اشتهاي کاذب و پرخوري هاي ناشي از گرسنگي پيشنهاد مي شود. چون خيلي سريع و راحت با يک بشقاب سالاد کم کالري سير مي شويد و ديگر از افراط در خوردن خبري نخواهد بود اما آيا تا به حال به اين فکر کرده ايد که چرا اين روش هميشه جواب مي دهد؟ جواب کاملا واضح است چون سالاد منبع غني فيبر است. کلم، کاهو، هويج و گوجه فرنگي منابع سرشاري از فيبر هستند که خيلي زود حجم معده شما را اشغال مي کنند و با ايجاد حس سيري مانع خوردن هاي بي رويه خواهند شد.

روغن نارگيل

شايد خيلي ها بر اين باور باشند که براي کاهش وزن بايد چربي ها به خصوص چربي هاي اشباع در برنامه غذايي افراد به حداقل برسد اما در عين حال تحقيقات نشان داده اگر قرار است کاهش وزني اتفاق بيفتد روغن نارگيل هم مي تواند در اين مهم نقش داشته باشد. اين روغن شيرين و مقوي مي تواند در آب کردن چربي هاي شکمي و در عين حال اطراف کمر بسيار تاثير گذار باشد زيرا تحقيقات انجام شده روي برخي خانم ها در سال 2009 و در کشور برزيل اين تاثيرگذاري را به اثبات رساند. در عين حال بايد بدانيد روغن نارگيل در بالا بردن ميزان کلسترول خوب و البته تبديل کلسترول بد خون به نوع خوب آن موثر است. به طور کلي در جوامعي که روغن نارگيل به طور روزانه مصرف مي شود بيماري هاي قلبي و بالا رفتن کلسترول بد خوب کمتر به چشم مي آيد.

اسيدهاي چرب ( MUFA) و (PUFA)

موفا نوعي اسيدچرب بي ضرر است که اتفاقا مانع تجمع چربي ها در ناحيه شکم خواهد شد. براي اينکه اين اسيدچرب بي ضرر و اتفاقا چربي سوز را به بدن برسانيد سراغ اين خوراکي ها برويد؛ زيتون و روغن آن، خشکبار، شکلات سياه و البته آووکادو. اين مواد خوراکي علاوه بر اينکه مانع تجمع چربي ها در ناحيه شکم مي شوند انرژي شما را همواره در بالاترين سطح ممکن نگه مي دارند. پوفا هم نوع ديگري اسيدچرب غيراشباع است که در ماهي، بيشتر انواع خشکبار و بذرهاي خوراکي به فراواني پيدا مي شود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/158/چگونه-بخوريم-و-لاغر-شويم-؟
بستن   چاپ