ایران پرسمان
چه فرشي براي چه خانه اي؟
دوشنبه 9 ارديبهشت 1392 - 3:42:53 PM

خريد فرش و قالي جزو آن کارهايي است که بايد در آن حرفه اي باشيد. قاليچه ها نه فقط پوشش کف خانه ما را تامين مي کنند بلکه بخش مهمي از دکوراسيون ما هستند و به دليل اين که دير به دير تعويض مي شوند، بايد در خريد آنها دقت کنيد. هم از جهت رنگ و طرح و نقشه اي که دارند و هم از جهت جنس و کيفيت و ماندگاري شان. بنابراين اگر مي خواهيد فرش و قالي خانه را عوض کنيد، قبل از اين که راهي بازار شويد اين مطلب را بخوانيد:

1 قبل از انتخاب قالب، هميشه پشت قالي را برگردانيد و نگاهي به گره هاي پشت آن بيندازيد، ناصافي و گره هاي برجسته معمولا نشان دهنده کيفيت پايين قالي است. ما دو نوع گره داريم، گره فارسي و گره ترکي که در رج شماري شناختن آنها به کار مي آيد. اگر پشت قالي را برگردانيد تعداد گره هايي را که به صورت افقي کنار هم در اندازه اي مشخص بافته شده اند رج شمار آن قالي مي گويند. در گره ترکي گره ها را در هفت سانت مي شمارند که در اين رج شمار هرقدر تعداد گره ها بيشتر باشد فرش از ظرافت بيشتري برخوردار است. معمولا تعداد گره ها در رج شماره ها از حداقل 20 گره شروع مي شود. در عرف بازار، قالي هايي که به ريزبافت معروفند معمولاً در اين رج شمارها داراي 80 گره است.

2 در گره فارسي اين رج شمار 5/6سانت است و تعداد گره ها در اين اندازه مورد شمارش قرار مي گيرد، دليل آن که رج شمار گره ترکي نيم سانت بيشتر از گره فارسي است در اين است که گره ترکي متقارن است و نخ از دو سوي تار خارج مي شود اما در گره فارسي و نامتقارن نخ فقط از يک طرف تار خارج مي شود. گفته مي شود در گره ترکي به دليل اين که نخ از دو طرف تار خارج مي شود گره استحکام بيشتري دارد.

3 به کيفيت رنگ قالي توجه کنيد. پايداري رنگ فرش ها بستگي به نوع رنگ هاي به کار رفته و مهارت رنگرز دارد. شما با کشيدن يک پارچه سفيد نمدار روي قسمت هايي از قالي که رنگ تند دارد مي توانيد از ميزان رنگ دهي آن مطلع شويد.

4 فرش هايي که در بافت شان نايلون به کار رفته است با دوام تر از نمونه هاي ديگر هستند. اين نوع فرش ها در برابر تغيير شکل بسيار مقاوم هستند و نسبت به ديگر فرش ها قيمت ارزان تري دارند. با اين حال اين فرش ها گرد و خاک را به سادگي به اطراف منتقل مي کنند. فرش هاي پشمي داراي ماندگاري زيادي هستند و در برابر عوامل محيطي مقاومت بالايي دارند اما گرد و خاک به سختي از آنها جدا مي شود. در برابر رطوبت نيز بوي بدي مي گيرند و شست و شوي آنها خاص است. فرش هاي اکريليک و پولي استر از آن مدل فرش هايي هستند که در اثر استفاده، پرزهاي زيادي از آنها جدا مي شود. حجم اين فرش ها به مرور کم شده و زيبايي خود را از دست مي دهند.

5 براي مناطقي که رطوبت بالايي دارند، مثل مناطق شمالي و جنوبي کشور، بهتر است از قالي هاي ابريشمي استفاده کنيد. البته به شرطي که محدوديت مالي نداشته باشيد! در عوض براي مناطق سردسير، گبه هاي درشت بافت يا قالي هاي مناطق هريس، اهر، آذرشهر و... مناسب هستند که قيمت کمتري هم دارند.

چه فرشي براي کجا؟

مهم ترين فاکتور در خريد فرش، اين است که بدانيد قرار است کجا استفاده شود. فرش هايي که در اتاق کار، پذيرايي يا ناهارخوري انداخته مي شوند به يک اندازه پا نمي خورند. به يک اندازه غبار نمي گيرند و از آن مهم تر، شکل و اندازه يکساني ندارند. بنابراين اگر براي هال يا اتاق پر رفت و آمد کاري تان فرش مي خريد دقت کنيد که فرشي مقاوم نياز داريد که گرد و خاک کمي به خود بگيرد. در عوض فرش اتاق خواب که کمتر روي آن راه رفته مي شود، مي تواند ظريف و لطيف با رنگ روشن باشد.

اهميت بعدي، به سبک زندگي شما برمي گردد. مسلما فرش يک خانه بچه دار با فرش خانه اي که همه اعضاي آن بزرگسال هستند، تفاوت دارد. در خانه هاي بچــه دار اگر نمي توانيد از فرش رنگ روشن چشم بپوشيد، فرش هايي با طرح شلوغ استفاده کنيد.

فرش هاي تک رنگ خيلي زود لکه ها را نشان مي دهند. بنابراين اگر در فضايي که با کفش رفت و آمد مي شود يا براي اتاق بچه از فرش هاي تک رنگ استفاده نکنيد.

فرش هاي رنگ روشن يا با طرح ساده، براي خانه هايي مناسب هستند که مي خواهيد بزرگتر به چشم بيايند. اگر فضاي خانه تان بزرگ و کم اثاثيه است، از فرش هاي تيره رنگ و پر نقش و نگار استفاده کنيد تا محيط را گرم تر و دنج تر نشان دهد.

نکات دکوراسيوني در خريد قالي

ـ قالي اتاق ناهارخوري بايد به اندازه اي باشد که عرض آن، حداقل 60 تا 70 سانتي متر از عرض ميز ناهارخوري بيشتر باشد تا پايه هاي صندلي، کاملاً روي قالي قرار بگيرد.

ـ بهترين حالت چيدمان اين است که از چند تکه قاليچه استفاده کنيد تا با استفاده از فضاي خالي ايجاد شده بين آنها فضاي خانه را به چند بخش تقسيم کنيد.

ـ براي مبلمان استيل، از قالي هاي اسليمي گلدار استفاده کنيد و براي مبل هاي مدرن، از طرح هاي عشايري. رنگ فرش را طوري انتخاب کنيد که مکمل رنگ مبل باشد اما در طرح هاي آن، از رنگ مبل ها هم استفاده شده باشد.

ـ قالي هاي ترنج دار براي خانه هايي مناسب است که ترنج فرش ديده مي شود. اگر ترنج فرش شما زير مبل يا ميز قرار مي گيرد، بهتر است از فرش بدون ترنج استفاده کنيد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/144/چه-فرشي-براي-چه-خانه-اي؟
بستن   چاپ