ایران پرسمان
هر آنچه بايد درباره قولنامه خودرو بدانيد
دوشنبه 9 ارديبهشت 1392 - 3:42:08 PM

همان طور که مي دانيم کلمه قولنامه در بين مردم کوچه و بازار هميشه يادآور خريد ملک يا خودرو بوده است پس مي توان اين گونه گفت که عرف بازار قولنامه را در اين دومورد شناخته و قبول کرده است. با اين حال در ميان اين دو قولنامه، سازوکار اداري قولنامه مسکن شکل يافته تر و جاافتاده تر است.

شايد يکي از دلايل اين امر هنگفت بودن پول خريد مسکن در مقايسه با خودرو و منقول بودن و قابل دسترس بودن آن است. اما هر چه هست قولنامه کردن خودرو هم ظرايف ونکات خاص خود را دارد.

نمونه اي از مشکلات قولنامه هاي خودرو

اينها نمونه اي ازعلل پرونده هاي تشکيل شده در مراجع قضايي مربوط به معامله خودرو هستند که لزوم دقت در هنگام تنظيم قولنامه خريد خودرو را براي هر يک از طرفين دوباره يادآوري مي کند:

1 ـ درخواست الزام به انتقال سند

2 ـ الزام به انجام تعهدات براي فروشنده اي که سند به نام او نيست.

3 ـ درخواست فسخ معامله به دليل معيوب بودن خودرو هنگام معامله و پنهان کردن آن توسط فروشنده

4 ـ عدم پرداخت مبلغ خلافي هنگامي که خودرو در اختيار فروشنده بوده است.

5 ـ عدم پرداخت بخشي از مبلغ خودرو از سوي خريدار

6 ـ ايراد قانوني در مدارک خودرو مثل شماره بدنه و سند مالکيت آن

7 ـ نداشتن سند مالکيت خودرو

8 ـ معاوضه به صورت سند به سند

راه هاي پيشگيري از اين مشکلات چيست؟

1 ـ معامله در بنگاه هاي معتبر و داراي تابلوي اتحاديه و جواز کسب

2 ـ تمام مدارک از قبيل اصل سند، کارت خودرو، کارت سوخت، گواهي عدم خلافي که تاريخ يک روز قبل از معامله را داشته باشد، تصوير قولنامه هاي قبلي، فرم وکالت تعويض پلاک، معاينه فني به تاريخ يک روز قبل از معامله هنگام تنظيم قرارداد مبايعه نامه از فروشنده دريافت شده و به خريدار تحويل داده شود.

3 ـ حداقل مبلغ يک ميليون تومان از کل مبلغ معامله تا اتمام مراحل معامله و تنظيم سند نزد خريدار باقي بماند.

4 ـ توجه و عمل کردن به تمام بندهاي قولنامه

5 ـ الزام فروشنده براي صدور سند ظرف حداکثر 15 روز کاري پس از تنظيم مبايعه نامه

6 ـ با توجه به اين که هميشه گواهي عدم خلافي مربوط به 2 ماه گذشته است بهتر است مبلغ سه ميليون ريال هميشه نزد خريدار باقي بماند تا در صورت داشتن خلافي حداکثر تا دو ماه پس از معامله او از اين مبلغ آن را پرداخت کند و مابقي را بدون چون وچرا به فروشنده مسترد کند يا اين که اگر مبلغ بيش از آن بود فروشنده متعهد شود مابه التفاوت را به خريدار پرداخت کند.

7 ـ اگر خودرو قبلا اقساطي خريداري شده بود حتما برگه تسويه حساب را از فروشنده دريافت کنيد و در مبايعه نامه هم قيد کنيد اين خودرو قبلا به صورت اقساط از فروشنده فعلي خريداري شده است و همه مبالغ در مورد اقساط قبلي مربوط به اوست نه به شما.

8 ـ اگر خودروي خود را امانت براي فروش نزد بنگاه يا نمايشگاه مي گذاريد دقت کنيد تاريخ و کيلومتر طي شده خودرو را هنگام تحويل خودرو به بنگاه رسيد کنيد و با مهر و امضاي بنگاه نزد خود نگاه داريد.

9 ـ هنگام معاوضه دو خودرو هميشه دو قولنامه يا مبايعه نامه جدا براي اين کار تنظيم کنيد تا در صورت عدم انجام تعهدات يک طرف، طرف ديگر مشکلي نداشته باشد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/143/هر-آنچه-بايد-درباره-قولنامه-خودرو-بدانيد
بستن   چاپ