ایران پرسمان
چه ميوه اي را با چه هدفي بخوريم
دوشنبه 9 ارديبهشت 1392 - 3:36:17 PM
مصرف ميوه تاثير بسيار زيادي بر سلامت کلي بدن و جذب و هضم مواد غذايي و سوخت وساز آنها در بدن دارد. مصرف ميوه روند سوخت و ساز قند، چربي و پروتئين را در بدن بالا مي برد و تاثير زيادي در حفظ سلامت و تندرستي بدن دارد. از اين رو مصرف روزانه آنها به همه افراد خانواده توصيه مي شود. ميوه ها مفيدترين و طبيعي ترين منابع تغذيه براي بشر هستند، از اين رو گنجاندن آنها در سبد غذاي روزانه خانواده از اهميت ويژه اي برخوردار است. تنها نکته مهم اين است که هنگام مصرف ميوه ها توجه کافي به چگونگي مصرف، ميزان و زمان مصرف آنها داشته باشيم.

محققان و کارشناسان طب سنتي و مزاج شناسي ميوه ها را به چهار گروه ميوه هاي شيرين، اسيدي، غيراسيدي و خنثي تقسيم بندي کرده اند و معتقدند هنگام مصرف ميوه ها يا تهيه سالادهاي ميوه بايد دقت کرد تا از ميوه هاي هم گروه استفاده کرد. به عنوان مثال، براي تهيه سالاد ميوه بايد از ميوه هايي استفاده کرد که در گروه ميوه هاي شيرين قرار دارد.

1 انجير
انجير انواع و رنگ هاي مختلفي دارد که همه آنها در داشتن ويتامين هاي A، B، C و آهن با يکديگر برابرند. بر اساس تحقيقات به دست آمده، مصرف اين ميوه به صورت خام و خشک موجب از بين بردن بوي بد دهان و برخي از بيماري هاي دهان مي شود. خوردن انجير تازه از طرفي موجب کاهش حرارت بدن و رفع تشنگي مي شود. همچنين اين ميوه موجب تعريق زياد شده و تمامي سموم موجود در بدن را به واسطه آن از بدن خارج مي کند. به گفته محققان، مصرف اين ميوه قبل از مصرف غذا موجب تحريک اشتها و همين طور پاکسازي کامل دستگاه گوارش مي شود.

2 سيب

اگر از اضافه وزن رنج مي بريد، سيب را با پوست ميل کنيد. مصرف سيب با پوست يکي از شيوه هاي مبارزه با چاقي و درمان آن است که متخصصان تغذيه به آن بارها اشاره کرده اند. مصرف سيب به همراه پوست آن موجب مي شود تا قند خون براي مدتي بالا بماند. در نتيجه مصرف کننده احساس سيري بيشتري مي کند و غذاي کمتري مي خورد.

3 موز

نتايج تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد مصرف روزانه يک عدد موز تاثير بسيار زيادي بر حفظ آرامش، کاهش افسردگي، اضطراب و استرس دارد. اين ميوه به دليل داشتن منابع تريپتوفان موجب افزايش سروتونين در بدن مي شود. افزايش سروتونين در بدن نيز با افزايش آرامش و از بين رفتن افسردگي همراه است. از اين رو متخصصان تغذيه توصيه مي کنند موز را در سبد غذايي خود قرار دهيد. به عنوان مثال مي توانيد اين ميوه را به همراه عسل در وعده صبحانه ميل کنيد.

4 انگور

نوشيدن روزانه دو ليوان آب انگور موجب افزايش وزن مي شود. افرادي که قصد دارند وزن خود را افزايش دهند مي توانند با نوشيدن دو ليوان آب انگور به همراه دو وعده غذايي ظهر و شب به اين هدف نزديک شوند. توجه داشته باشيد آب انگور براي درمان لاغري و چاقي مورد استفاده دارد. اگر اين ميوه همزمان با وعده غذايي مصرف شود موجب افزايش وزن شده و اگر در فواصل وعده هاي غذايي به تنهايي مصرف شود، سبب کاهش وزن مي شود.

5 هلو

تهيه ماسک زيبايي از هلو از جمله فوايد اين ميوه تابستاني است. قرار دادن رنده شده ميوه هلو روي پوست صورت به مدت 20 دقيقه، به جوانسازي و نشاط پوست کمک مي کند.

6 زردآلو

اگر دچار بي خوابي هستيد يا از خستگي مفرط رنج مي بريد، زردآلوي رسيده بخوريد. مصرف زردآلوي رسيده براي داشتن ويتامين هاي گروه B به درمان بي خوابي، خستگي، گيجي و ناراحتي هاي عصبي و روحي کمک مي کند. درضمن توجه داشته باشيد مصرف بي رويه اين ميوه موجب بروز اختلال در هضم مواد غذايي و اسهال مي شود.

7 خرما

خرما به جهت داشتن منيزيم، فسفر، کلسيم و آهن از جمله ارزشمندترين ميوه ها محسوب مي شود. اين ميوه به دليل داشتن مقدار قابل توجهي منيزيم مانع از بروز انواع سرطان ها مي شود. اين ميوه به ويژه در پيشگيري از سرطان معده به جهت خنثي کردن اسيد اضافي معده بسيار موثر و مفيد است. علاوه بر اين، مصرف به اندازه خرما موجب تقويت شنوايي و بينايي شده و دردهاي کمر، مفاصل و سياتيک را تسکين مي بخشد.

8 خربزه

افرادي که مبتلا به سنگ کليه يا سنگ مثانه هستند با مصرف خربزه مي توانند به درمان بيماري خود کمک کنند. اين ميوه به جهت خاصيت ادرارآورش به درمان اين بيماري و دفع سنگ هاي کوچک کمک مي کند. مصرف تخم هاي بوداده اين ميوه نيز ادرار آور بوده و به دفع سنگ هاي کليه و مثانه مي انجامد.

نکته 1: مصرف ميوه هايي مانند ليمو، پرتقال، آناناس، گريپ فروت و خيار يا آب آنها بهتر است يک ساعت قبل يا يک ساعت بعد از صرف وعده غذايي صورت گيرد. مصرف اين نوع از ميوه ها موجب کاهش کلسترول و اسيداوريک خون مي شود.

نکته2: متخصصان معتقدند مصرف روزانه سه تا پنج ميوه از بروز ناراحتي هاي گوارشي به ويژه شايع ترين آنها يبوست پيشگيري مي کند. به اعتقاد اين گروه تغذيه نامناسب، عدم استفاده از سبزيجات و ميوه ها در رژيم غذايي و همين طور کم تحرکي از مهم ترين عوامل بروز يبوست در انسان است. ميوه ها و سبزيجات به دليل داشتن فيبر و آب فراوان موجب تحريک روده شده و به دفع مواد زايد بدن کمک بسياري مي کنند.

نکته 3: متخصصان طب سنتي مي گويند نوشيدن مخلوطي از آب هويچ و پرتقال يکي از مضرترين ترکيب هاي غذايي است. مخلوط کردن اين دو ميوه با هم و مصرف آن موجب بالا رفتن ميزان اسيد خون در بدن مي شود. علاوه بر اين، اختلال در عملکرد کبد و تحريک پذيري طحال نيز از ديگر عوارض مصرف اين دو ميوه با هم است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/137/چه-ميوه-اي-را-با-چه-هدفي-بخوريم
بستن   چاپ