ایران پرسمان
حساس ترين نقاط تهران هنگام زلزله کجاست؟
شنبه 7 ارديبهشت 1392 - 4:10:17 PM

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوي مرکز اطلاعات جغرافيايي شهر تهران و براساس نقشه مکان يابي بلند مرتبه سازي، محله قديم تهران موسوم به ارگ قديم، امن ترين ناحيه از نظر وجود گسل هاي زلزله مي باشد.

با وجود سه گسل اصلي شمال، شرق و گسل ري در جنوب کمتر قسمتي را مي توان يافت که در فاصله اي مناسب از سه گسل فوق واقع شده باشد. گسل شمال تهران از لشکرک و سوهانک شروع شده تا فرحزاد و حصارک و از آنجا به سوي غرب امتداد مي يابد. اين گسل در مسير خود، نياوران، تجريش، زعفرانيه، الهيه و فرمانيه را در بر مي گيرد.

گسل ري درجنوب تهران نيز که در صورت فعاليت پرتلفات ترين گسل کشور و شايد جهان مي باشد از جاده خاوران شروع و با گذر از دولت آباد و حرکت روي جاده کمربندي تهران در حد نصاب کوره هاي آجرپزي چهار دانگه پايان مي يابد. گسل شرق نيز که توانايي قوي ترين زلزله را دارا است از شرق به تهران وارد شده و با گذر از اراضي سرخه حصار و حرکت روي بزرگراه شهيد بابايي تا مجيديه و سيد خندان امتداد مي يابد. جالب اينجاست که اکثر حريم هاي انتقال نيروي شهر تهران نيز روي همين گسل هاي زلزله واقع شده است.

در اين ميان تک گسل ملاصدرا نيز که از خيابان شريعتي تا شهرک غرب انتقال يافته، محلات ونک، ميرداماد، سعادت آباد و شهرک غرب را نا ايمن ساخته است. احداث برج ميلاد نيز دقيقا در مجاورت اين گسل صورت گرفته است.

از محلات به نسبت امن تر شهر تهران مي توان به راه آهن، محور نواب، محور خيابان انقلاب و آزادي، هفت چنار به علاوه ارگ قديم تهران اشاره کرد. ارگ قديم تهران حد فاصل خيابان شوش، هفده شهريور، انقلاب و کارگر جنوبي را شامل مي شود که بازار تهران، خيابان مولوي، ميدان بهارستان، ميدان امام خميني، محله اميريه و خيابان جمهوري اسلامي را شامل مي شود.

به نظر مي رسد که مکان يابي حاصل از تجربه چند صد ساله مردم ساکن تهران که منجر به تشکيل محدوده ارگ قديم شهر شده، بسيار قابل اعتمادتر از مکان يابي سال هاي کنوني در گسترش و احداث شهرک هاي حاشيه اي شهر تهران مي باشد.

ساختمان مدرن اسناد ملي ايران دقيقا روي گسل بزرگ سيد خندان و در فاصله 100 متري محل تقاطع اين گسل با گسل داووديه.

ساختمان عظيم بانک مرکزي که شبيه برج هاي دوقلوي نيويورک است بين فاصله 200متري از گسل داووديه و 400 متري گسل سيد خندان.

ساختمان بلند مرتبه و سنگين روزنامه اطلاعات در کنار گسل در زير بزرگراه جهان کودک واقع است و همچنين در پشت آن ساختمان گسل سيد خندان قرار دارد.

مجموعه ساختمان هاي کتابخانه ملي ايران که يکي از سازه هايي است که مورد بازديد دانشجويان مهندسي عمران قرار مي گيرد بر روي طاقديس هاي داووديه قرار دارد.

ساختمان بلند مرتبه بنياد مستضعفان در کنار گسل تلويزيون واقع شده است.

ساختمان عظيم وزارت راه بين دوگسل تلويزيون باختري و عباس آباد واقع شده است.

ساختمان هاي بلند مرتبه مسکوني و مدرن آتي ساز در کنار هتل اوين، در محل تقاطع گسل محموديه و گسل عمود بر آن قرار دارند.

تنها پل معلق تهران يعني پل پارک وي که در تقاطع خيابان وليعصر و بزرگراه چمران واقع است دقيقا روي گسل محموديه قرار دارد.

پل بزرگراه صدر روي خيابان دکتر شريعتي گسل قيطريه را قطع کرده است.

نقاطي که در ذيل خواهد آمد در حال حاضر محله هايي هستند که در مجاورت يا روي گسل قرار گرفته اند:

ازشرق و شمال شرقي منطقه زربند، سوهانک، ازگل،استخر، حکيميه، هنگام، نارمک و بزرگراه بابايي روي گسل هايي به نام هاي تلو پايين، کوثر و گسل نارمک که از ده نارمک آغاز و انتهاي آن در خيابان استادحسن بنا مي باشد.

در منطقه شمال تهران نيز دارآباد، اقدسيه، پاسداران، کاشانک، قيطريه، کلاهدوز، بزرگراه صدر، دزاشيب، ميدان تجريش، سعدآباد، زعفرانيه، ولنجک، نمايشگاه بين المللي، مقدس اردبيلي، دره پونک، بزرگراه نيايش تا سولقان روي گسل هاي شمال تهران، نياوران و محموديه قرار دارند.

مناطق ميدان ونک، حقاني، ملاصدرا، چمران، ايران زمين در شهرک غرب نيز بر روي گسل داووديه قرار دارند.

از جنوب نيز مناطق ابن بابويه، ميدان بروجردي، بزرگراه آزادگان، ميدان معراج، صالح آباد، جنوب بزرگراه آيت الله سعيدي، مناطق جنوبي يافت آباد، باغ چهاربري بر روي گسل شهر ري قرار دارند که شايد فعال ترين گسل هاي جهان مي باشد. متاسفانه اين گسل در صورت بروز زلزله به

منطقه اي باتلاقي تبديل شده و نشست خواهد داشت.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/121/حساس-ترين-نقاط-تهران-هنگام-زلزله-کجاست؟
بستن   چاپ