ایران پرسمان
سی ان ان از احتمال امضای توافقنامه صلح افغانستان خبر داد
شنبه 10 اسفند 1398 - 13:10:10
ایران پرسمان - ایرنا /
شبکه "سی ان ان" آمریکا گزارش داد: با توجه به کاهش خشونت در افغانستان گمان می رود آمریکا و طالبان امروز توافقنامه تاریخی را امضا کنند که قرار است موجب خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و احتمالا هموار شدن راه پایان دادن به جنگ در این کشور شود.
به گزارش "سی ان ان"، "دونالد ترامپ"، رئیس جمهوری آمریکا دیروز(جمعه) اعلام کرد، "مایک پمپئو"، وزیر خارجه این کشور را به منظور حضور در مراسم امضای توافقنامه با نمایندگان طالبان و "مارک اسپر"، وزیر دفاع" را برای صدور بیانیه مشترک با دولت افغانستان اعزام کرده است.
به گفته ترامپ، اگر طالبان و دولت افغانستان به تعهدات پایبند باشند، خط مشی جدی و قدرتمندی برای پایان دادن به جنگ در افغانستان و برگرداندن سربازان آمریکایی به کشور در اختیار خواهیم داشت.
توافقنامه صلح آمریکا و طالبان در دوحه قطر امضا می شود که درواقع، پایگاه مذاکرات طرفین به مدت بیش از یکسال بود.
طبق اعلام "زلمی خلیلزاد"، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، نمایندگان آمریکا و طالبان در اوایل سپتامبر 2019 به توافق اصولی دست یافتند.
با امضای توافقنامه صلح، یکی از وعده های انتخاباتی ترامپ مبنی بر حذف مداخله آمریکا در جنگ های خارجی محقق خواهد شد. طبق این توافقنامه، تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان از 13 هزار نفر فعلی به 8 هزار و 600 نفر کاهش خواهد یافت. یکی از سیاستمداران بنام افغان به "سی ان ان" گفت، دولت افغانستان نگران توافقنامه پیش رو است که به شروع مذاکرات بین افغان ها منتهی خواهد شد.
اعضای کنگره آمریکا و کارشناسان منطقه نیز نگران این توافقنامه هستند. "لیز چنی" جمهوریخواه و 21 تن از نمایندگان جمهوریخواه آمریکا از امضای توافقنامه صلح طالبان و آمریکا نگرانند.
این نمایندگان در نامه ای به پمپئو و اسپر اظهار کردند: "می خواهیم مطمئن شویم امنیت مردم آمریکا را به دست طالبان نمی سپارید. "
در این نامه همچنین از به خطر افتادن جامعه مدنی و زنان افغان ابراز نگرانی شده است.
طبق توافق اولیه آمریکا و طالبان، طرفین از هفته پیش به کاهش خشونت در افغانستان متعهد شدند. درواقع، شرط توافقنامه صلح بین طرفین منوط به کاهش خشونت است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/109906/سی-ان-ان-از-احتمال-امضای-توافقنامه-صلح-افغانستان-خبر-داد
بستن   چاپ