ایران پرسمان
به آجيل هاي براق و خوش رنگ و لعاب اعتماد نکنيد!
چهارشنبه 4 ارديبهشت 1392 - 3:32:10 PM
بهتر است قبل از خريد آجيل با انواع آجيل و مواد به کار رفته در فرآوري شان آشنا شويد تا علاوه بر يک پذيرايي خوب، سلامت خود و خانواده تان را نيز تضمين کنيد. برخي آجيل ها ظاهر بسيار جذاب و براقي دارند و برخي ديگر وارداتي هستند و تحت عنوان هندي، تايلندي و... به فروش مي رسند. برخي نيز با عنوان خام و بوداده پشت ويترين به نمايش گذاشته مي شوند اما از بين آنها کدام انتخاب بهتري است؟


يک ظرف کوچک آجيل معادل دو بشقاب برنج!

آجيل از نظر رده بندي هرم غذايي در گروه گوشت و جانشين هاي آن قرار مي گيرد. اين خوراکي به عنوان يک ميان وعده مفيد بخشي از نياز بدن به کالري و همچنين ويتامين ها و مواد معدني را تامين مي کند. سديم، پتاسيم، کلسيم و برخي ويتامين ها از جمله ويتامين E جزء ريزمغذي هايي هستند که در ترکيب آجيل موجود است. نکته مهم در مورد مغزها نوع و ميزان چربي آنهاست که همانند يک شمشير دو دم عمل مي کند. مصرف اين چربي ها از يک سو موجب برقراري تعادل مثبت بين چربي هاي خون به نفع چربي هاي مفيد مي شود و مي تواند در برابر بيماري هاي قلبي عروقي و سکته هاي مغزي و قلبي اثر پيشگيري کننده داشته باشد. اما از سوي ديگر مسئله بالا بودن کالري اين دسته از خوراکي ها بوده که مصرف بيش از حد اين مواد منجر به اضافه وزن مي شود. به طور متوسط يک ظرف کوچک آجيل حاوي حدود 600 کيلوکالري انرژي معادل دو بشقاب برنج است. توصيه مي شود هنگام مصرف آجيل حد تعادل را رعايت کرده و در کنار مصرف آن از مصرف ساير خوردني هاي هميشگي خود بکاهيد.

آجيل بوداده براي مبتلايان به فشارخون مضر است!

تفاوتي که بين آجيل بوداده و آجيل خام وجود دارد نمک به کار رفته در آجيل بوداده است. وقتي اجزاي آجيل با نمک تفت داده مي شود طعم ديگري پيدا مي کند و برخي ها اين طعم را بيشتر دوست دارند غافل از اينکه اضافه شدن نمک مي تواند مصرف ما را محدود کند. به اين مفهوم که بدن ما در طول روز به ميزان محدودي نمک احتياج دارد و خوردن نمک بيش از آن مقدار مي تواند به سلامتي لطمه بزند و زمينه ساز بروز بيماري هاي قلبي عروقي و فشارخون شود. به همين دليل توصيه مي شود از آجيل خام استفاده کنيد و در صورت امکان از خوردن آجيل بوداده پرهيز کنيد. آجيل جزو گروه خشکبارهاست و ميوه تازه نيست. به مرور زمان که اين ميوه خشک مي شود مقداري از خواصش را نسبت به ميوه تازه از دست مي دهد. بنابراين حرارت دادن آن در فرآيند بودادن نيز باعث مي شود دوباره مقداري از خواصش کم شود.

بيش از يک يا 2 مشت آجيل در روز نخوريد

آجيل يک ميان وعده بسيار خوب محسوب مي شود اما مشکل اينجاست که خوردن آن حد ندارد و وقتي جلوي افراد گذاشته مي شود در خوردنش زياده روي مي کنند. ما بايد مصرف آجيل را به شکل محدودي در برنامه غذايي مان داشته باشيم. صرفنظر از بوداده يا خام بودن آجيل مصرف بيش از حد آن به لحاظ کالري بالايي که دارد مي تواند منجر به اضافه وزن و چاقي شود. کساني که دچار بيماري هاي قلبي عروقي يا فشار خون هستند اکيدا توصيه مي شود از مصرف آجيل شور پرهيز کنند و در اين مورد حتما با پزشک خانواده خود مشورت کنند. اينکه ما بخواهيم حد و ميزاني را تعيين کنيم و به همه توصيه کنيم که در اين حد و ميزان آجيل شور بخوريد رويه غلطي است زيرا اين ميزان مي تواند با توجه به شرايط بدني افراد متفاوت باشد اما مي توان گفت حداکثر روزي به اندازه يک يا 2 مشت بسته آجيل مصرف کنند.

براق ها سلامت را به خطر مي اندازند!

گاهي اوقات توليدکنندگان براي جذاب تر نشان دادن ظاهر آجيل از رنگ ها و مواد براق کننده استفاده مي کنند. اغلب اينها خوراکي هاي غيرمجازي هستند که فقط براي جلب مشتري هاي بيشتر استفاده مي شوند. البته جز آجيل در محصولات ديگر نيز اين براق کننده ها و رنگ ها به کار مي روند. اين مواد اثر تجمعي دارد يعني به تدريج که مصرف مي شوند در بدن روي هم انباشته مي شود و اين مي تواند در درازمدت مشکلاتي را براي سلامت فرد ايجاد کند. حتي برخي از اين براق کننده ها مي توانند به کبد صدمه بزند يا برخي از آنها حتي مي تواند سرطان زا باشد. در مورد پسته ها و تخمه هاي لب خندان که در فرآيند توليدشان در آب گرم قرار داده مي شوند نيز اگر اين کار به صورت بهداشتي انجام شود، از آب پاکيزه استفاده شود و توليدکنندگان بهداشت فردي شان را رعايت کنند، مشکلي از لحاظ آلودگي و سلامت ايجاد نخواهند کرد.

آجيل هاي قديمي سرطان زا هستند؟

آجيل بستر مناسبي براي رشد ميکرو ارگانيسم هاي بيماري زا به خصوص قارچ هـاسـت.بنــابراين آجيل را بايد حتي الامکان هرچه تازه تر مصرف کنيم. هرچقدر آجيل تازه تر باشد ميزان آلودگي اش با قارچ ها کمتر است به ويژه قارچ مولد «آفلاتوکسين» که به شدت بيماري زاست و مي تواند زمينه ساز بروز بدخيمي ها شود. از رنگ و طعم آجيل نيز مي توان به تازگي آن پي برد. قرار دادن آجيل ها در کنار خيابان و دست زدن افراد مختلف به آنها مي تواند باعث شود ميکروب هايي که روي پوست بدن افراد است به آجيل منتقل شود. البته اين امر فقط درمورد دستفروش ها صادق نيست. حتي در بسياري از مغازه ها هم اين مساله وجود دارد. ما بايد سعي کنيم آجيل را از مراکز معتبر تهيه کنيم زيرا اين آلودگي ها هم مي تواند در کوتاه مدت سلامتي افراد را تهديد کند و هم در دراز مدت اثر تجمعي و انباشتگي و بيماري زا داشته باشد. وقتي نگهداري آجيل طولاني تر مي شود امکان رشد قارچ ها در آن افزايش پيدا مي کند. به همين دليل است که آجيل هاي وارداتي انتخاب مناسبي محسوب نمي شوند زيرا از زمان توليد تا رسيدن به دست مشتري فرآيند طولاني تري را طي مي کنند و به همين علت احتمال رشد ميکروب ها، باکتري ها و قارچ ها را بيشتر است. از طرف ديگر اغلب آجيل هاي وارداتي نمک بسيار بالايي دارند و شامل همان گروه آجيل هاي بوداده مي شوند. بنابراين بايد مصرف آنها را محدود کنيد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/106/به-آجيل-هاي-براق-و-خوش-رنگ-و-لعاب-اعتماد-نکنيد!
بستن   چاپ