ایران پرسمان

آخرين مطالب

نشنال اینترست: ایران چگونه در مقابل آمریکا خواهد جنگید؟ سیاست روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - انتخاب / در دوره بعد از پایان جنگ سرد احتمالا هیچ کشوری به اندازه ایران تلاش نکرده است که هژمونی آمریکا را به چالش بکشد. تهران در طول چند دهه گذشته از تمام فرصت‌های خود برای ضربه زدن به منافع آمریکا در خاورمیانه، آسیای مرکزی و آمریکای لاتین بهره برداری کرده است.
زاخاری کک در نشنال اینترست نوشت: در دوره بعد از پایان جنگ سرد احتمالا هیچ کشوری به اندازه ایران تلاش نکرده است که هژمونی آمریکا را به چالش بکشد. تهران در طول چند دهه گذشته از تمام فرصت‌های خود برای ضربه زدن به منافع آمریکا در خاورمیانه، آسیای مرکزی و آمریکای لاتین بهره برداری کرده است.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: البته این استراتژی جمهوری اسلامی بدون ریسک نیست. نه تنها ایرانی‌ها از همه جهات توسط پایگاه‌های نظامی آمریکا محاصره شده اند، بلکه در سال‌های گذشته بودجه نظامی آمریکا دوبرابر کل تولید ناخالصی ایران بوده است.
ایران برای جبران کردن نقاط ضعف خود از یک دکترین نظامی مبتنی بر قدرت بازدارندگی پیروی می‌کند که وابسته به سه نوع قابلیت است: یک زرادخانه موشکی بزرگ، جنگ دریایی غیرمتقارن (به ویژه تهدید بستن تنگه هرمز) و اتحاد با گروه‌های نیابتی غیر حکومتی. ایران از سیستم‌های جنگی متنوعی برای پیاده سازی این دکترین استفاده می‌کند. اما ما به طور ویژه بر روی پنج قابلیت نظامی تمرکز می‌کنیم:
موشک‌های سجیل
مهم‌ترین ابزار در دکترین نظامی ایران زرادخانه موشکی این کشور است. خانواده موشک‌های بالستیک شهاب بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. موشک‌های شهاب از نمونه‌های کره شمالی الگو برداری شده اند.
با وجود این، موشک‌های سجیل-1 و سجیل-2 ایران تهدید بزرگتری محسوب می‌شوند. موشک سجیل-1 یک موشک بالستیک زمین به زمین میان برد دو مرحله‌ای است که اولین بار در سال 2008 آزمایش شده بود. سجیل-1 بر خلاف خانواده موشک‌های شهاب سوخت جامد است. این ویژگی به مقدار قابل توجهی زمان پرتاب موشک را کاهش و قابلیت تحرک آن را بهبود می‌دهد.
رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا در جلسه شنود کنگره آمریکا در سال 2009 گفته بود: «موشک سجیل بردی بین 2000 تا 2500 کیلومتر خواهد داشت». در این طیف برد موشک‌های سجیل می‌توانند یک کلاهک انفجاری 750 کیلوگرمی را تا اسرائیل و حتی بخش‌هایی از جنوب شرقی اروپا حمل کنند. آمریکا معتقد است که تهران می‌تواند در آینده از این موشک بالستیک برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای استفاده کند.
موشک سجیل -2 اولین بار در سال 2009 آزمایش شد و احتمالا هنوز در مرحله توسعه قرار دارد. مطابق با گزارش‌های منتشر شده، سجیل-2 می‌تواند یک کلاهک جنگی 650 کیلومتری را تا برد 2500 کیلومتری حمل کند. اما مهم‌ترین ویژگی موشک‌های سجیل-2 سطح دقت آن‌ها خواهد بود. مقامات وزارت دفاع ایران ادعا کرده اند که سجیل-2 مجهز به یک سیستم هدایت جدید و همچنین سنستور‌های پیشرفته و دقیق است.
زیردریایی‌های کلاس غدیر
اما مهم‌ترین قدرت بازدارندگی ایران قابلیت این کشور در تهدید نفت کش‌های تجاری در تنگه هرمز خواهد بود. تقریبا 20 درصد نفت تجاری دنیا از این آبراهه استراتژیک عبور می‌کند. مطابق با گزارش‌های منتشر شده، آمریکا از سال 1976 هشت تریلیون دلار برای تامین امنیت تنگه هرمز هزینه کرده است.
در صورتی که ایران به دنبال بستن تنگه هرمز باشد، زیردریایی‌های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار خواهند بود. تهران می‌تواند از زیردریایی‌های خود به طور موثر برای هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری در آب‌های کم عمق خلیج فارس بهره برداری کند. کشتی‌های تجاری و نظامی چاره‌ای جز حرکت در مسیر‌های مشخص و قابل پیش بینی ندارند. به همین خاطر زیردریایی‌های ایران می‌توانند به راحتی در کمین آن‌ها منتظر بمانند.
نیروی دریایی ایران دارای انواع مختلفی از زیردریایی‌ها است. اما ناوگان زیردریایی‌های کلاس غدیر به طور ویژه تهدید بزرگی محسوب می‌شوند. زیردریایی کلاس غدیر از روی زیردریایی‌های کلاس یوگو و سانگو کره شمالی الگوبرداری شده است. این زیردریایی به دلیل اندازه کوچک خود قابلیت بالایی برای گریز از ردیابی سیستم‌های دشمن دارد. هر کدام از این زیردریایی‌ها دارای دو لوله 533 میلی متری برای شلیک اژدر هستند. این زیردریایی همچنین قابلیت مین گذاری در آب‌های کم عمق خلیج فارس را دارد. در حال حاضر نیروی دریایی ایران حداقل دوازده زیردریایی کلاس غدیر در ناوگان خود دارد.
موشک‌های خلیج فارس
موشک‌های بالستیک ضد کشتی خلیج فارس به عنوان یکی از قابلیت‌های مهم غیر متقارن ایران در نظر گرفته می‌شوند.
موشک خلیج فارس معمولا موشک «نابودگر ناو‌های هواپیمابر» توصیف می‌شود. خلیج فارس یک موشک سوخت جامد ضد کشتی فرا صوت است. این موشک می‌تواند یک کلاهک جنگی 650 کیلوگرمی را تا فاصله 300 کیلومتری حمل کند. خلیج فارس در واقع بر اساس موشک سوخت جامد زمین به زمین فاتح-110 طراحی شده است که اولین بار در سال 2002 آزمایش شده بود.
منابع رسانه‌ای ایران معمولا موشک خلیج فارس را به عنوان مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین موشک در ناوگان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توصیف می‌کنند. ویژگی‌های برجسته خلیج فارس شامل سرعت فراصوت و مسیر حرکت موشک هستند. بیشتر موشک‌های ایران در سرعت‌های زیر صوت و شبیه موشک‌های کروز حرکت می‌کنند. اما خلیج فارس بعد از پرتاب به صورت عمودی در سرعت‌های فراتر از صوت حرکت و هدف خود را از طریق یک برنامه هوشمند پیدا می‌کند.
موشک خلیج فارس اولین بار در سال 2011 آزمایش شد. ایران می‌گوید که در دومین آزمایش این موشک یک شناور متحرک را با نرخ دقت 30 متر هدف قرار داده است. یک سال بعد فرمانده بخش هوافضای نیروی سپاه پاسداران ایران گفت که کشورش میزان دقت موشک را از سی متر به هشت متر کاهش داده است. خبرگزاری فارس نیز در گزارشی گفتکه این موشک برای نابود کردن اهداف متحرک و نیرو‌های متخاصم در دریا طراحی شده است.
حزب الله لبنان
ادعا می شود که ایران از گروه نیابتی خود در لبنان یعنی حزب الله برای انجام حملات تروریستی از جمله بمب گذاری مرکز یهودیان بوینوس آیریس در سال 1994 استفاده کرده است. در این حادثه هشتاد و پنج نفر کشته شدند. حزب الله قابلیت ایران برای گسترش نفوذ خود در نقاط مختلف دنیا را افزایش داد. نیروی قدس سپاه پاسداران ایران معمولا در مناطق خارج از خاورمیانه با مشکل روبرو شده است. اما عاملان حزب الله در همه مناطق دنیا حضور دارند. برای مثال، در اوایل سال 2012 تلاش کردند که در واکنش به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به منافع اسرائیل در هند، گرجستان، تایلند و کنیا حمله کنند.
ایران همچنین بعد از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 از حزب الله برای آموزش دادن گروه‌های شبه نظامی شیعه استفاده کرد. علاوه بر این، گزارش‌هایی در مورد فعالیت حزب الله در یمن منتشر شده اند. شورشی‌های حوثی در هفته‌های اخیر بیشتر بخش‌های پایتخت کشور را اشغال کرده اند. از همه مهم، حزب الله نقش مهمی در بقای رژیم بشار اسد از زمان شروع جنگ داخلی سوریه در سال 2011 داشته است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/77976/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

عاقبت ضرب و شتم یک گاو نر با چوب

صبح زیبا با نمایی از کوه رینیر در آمریکا

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

ادای احترام رئیس جمهور به اقبال لاهوری

موضع ایران درخصوص توافقات اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان

نمازی: ما می‌توانیم تحریم نباشیم

سپهبد مقتدر

رییس جمهور پس از بازدید آرامگاه اقبال لاهوری: وحدت بین ایران و پاکستان ناگسستنی است

رئیس سازمان انرژی اتمی: تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد

واکنش وزیر خارجه به تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران

معاریو: جنگ با حماس سال‌ها طول می‌کشد

مادر فلسطینی پیکر فرزند شهیدش را گل‌باران و معطر کرد

حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان

کی بود کی بود من نبودم؟!

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

دریاچه‌ی زیبای بَرم اَلوان در شهرستان بهمئی

قایق آسمانی با 600 متر ارتفاع در چین

شببه‌سازی صحنه جالب از برخورد دو سیاهچاله!!

آدمی حسرت سرگردونه

سروده‌ای که رهبر انقلاب یک بیت آن را در آستانه عملیات وعده صادق خواندند

جعفرزاده: اگر صادقانه از مردم کف خیابان بپرسید می‌گویند ما فردی مانند ظریف می‌خواهیم

ادعای گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد

حضور رئیس‌جمهور در آرامگاه اقبال لاهوری

ظریفیان: مهم‌ترین مشکل رئیسی این بود که درک درستی از شرایط نداشت

دیدار بایدن با سیاستمداران مخالف جنگ غزه در کاخ سفید

استقبال مردم استانبول از رئیس‌جمهور آلمان با شعار «آلمان قاتل»

عملیات موفقیت‌آمیز «قسام» علیه عناصر صهیونیست در غزه

استعفای مقام اطلاعاتی اسرائیل؛ زلزله شکست در طوفان‌الاقصی

سرکوب معترضان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

سازمان ملل درباره گورهای دسته جمعی در غزه به ابراز نگرانی بسنده کرد

ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا متهم شد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

استتار به سبک پلنگ

حال و هوای بهاری در ژاپن

محقق ایرانی کارایی توربین بادی را 10 درصد افزایش داد