ایران پرسمان

آخرين مطالب

آیا بازار نفت برای همیشه تغییر کرده است؟ تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در حال حاضر، حفظ تعادل میان عرضه و تقاضا به منظور جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت، به یکی از دغدغه‌های اصلی کشور‌های نفتی تبدیل شده که در توافق اخیر اوپک پلاس و کاهش داوطلبانه تولید نفت عربستان تجلی یافت. این در حالی است که حدود هفت ماه پیش، زمانی که آمریکا تمام معافیت‌های صادرات نفت ایران را لغو کرد، بسیاری از احتمال پرواز قیمت‌های نفت هشدار می‌دادند. اما ظریف کمتر از یک سال، بازار‌های نفتی نه تنها با کاهش چشمگیر صادرات نفت ایران و ونزوئلا کنار آمده‌اند، بلکه هم اکنون از پایین بودن قیمت‌ها هم رنج می‌برند.
جمعه گذشته کشور‌های اوپک و غیر اوپک، معروف به کشور‌های «اوپک پلاس»، به رهبری عربستان و روسیه، توافقی امضا کردند که بیش از پیش کاهش تولید این کشور‌ها را کمتر می‌کند. امری که نشان می‌دهد بازار‌های جهانی از نفت اشباع شده‌اند.
کشور‌های اوپک پلاس در تلاشی برای بالا بردن قیمت‌های نفت، توافق جدیدی برای کاهش تولید نفت امضا کردند. توافق جدید در شرایطی امضا شد که اوپک پلاس قبلا هم توافقی برای کاهش تولید داشت. در توافق جدید، سهیه کاهش تولید کشور‌ها بیشتر شد.
به موجب این توافق، کشور‌های اوپک پلاس 500 هزار بشکه در روز از تولید خود کم می‌کنند. پیش از این، همین کشورها، توافقی برای کاهش تولید 1.2 میلیون بشکه در روز داشتند. با افزودن 500 هزار بشکه به این مقدار، کاهش تولید کل کشور‌های اوپک پلاس به 1.7 میلیون بشکه در روز رسید.
این مقدار برای برخی ناظران حوزه انرژی غافلگیرکننده نبود. آنچه بسیاری از تحلیلگران انرژی را متحیر کرد کاهش دواطلبانه تولید نفت عربستان بود. در توافق جدید، عربستان قرار است 167 هزار بشکه در روز از تولیدش کم کند. شاهزاده عبدالعزیر بن سلمان، وزیر نفت عربستان، با اشاره به این خبر، اعلام کرد چنانچه سایر اعضای توافق به کاهش تولید نفت خود ادامه دهند، عربستان هم به کاهش تولید نفت ادامه خواهد داد. در عین حال، وی طی نشستی در وین در روز پنج شنبه گذشته، به کشور‌هایی نظیر عراق و نیجیریه که به توافق کاهش پایبند نیستند، هشدار داد که اگر آن‌ها پایبند نشوند، عربستان هم به تعهدات خود در زمینه کاهش تولید نفت پایبند نخواهد ماند. به گفته بن سلمان، چنین سناریویی می‌تواند به زیان همه کشور‌های امضاکننده توافق تمام شود. در مقابل، اگر همه پایبند بمانند، همه سود خواهند کرد.
اما علاوه بر 167 هزار بشکه‌ای که عربستان در قالب توافق اوپک پلاس تعهد داده، بن سلمان گفته است کشورش به طور داوطلبانه 400 هزار بشکه در روز را از تولید نفت خود کاهش خواهد داد. امری که بسیاری از ناظران را غافلگیر کرد. با افزودن این 400 هزار بشکه به 1.7 میلیون بشکه‌ای که در توافق اوپک پلاس آمده، جمع کل کاهش تولید کشور‌های اوپک و غیراوپک به 2.1 میلیون بشکه در روز می‌رسد.
کاهش 2.1 میلیون بشکه از تولید این کشور‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتد که برخی کشور‌های بزرگ نفتی مانند ونزوئلا و ایران، با مشکلات جدی در صادرات نفت خود مواجه هستند. به عبارت دیگر، با وجود کاهش چشمگیر صادرات نفت ایران و ونزوئلا، قیمت‌های جهانی نفت همچنان پایین است به طوری که کشور‌های نفتی مانند عربستان و روسیه مجبور شده‌اند برای افزایش قیمت‌ها، تولید نفت‌شان را بیش از پیش کاهش دهند.
اما به رغم کاهش چشمگیر تولید نفت اوپک پلاس، برخی تحلیلگران حوزه انرژی بر این باور هستند که این امر فقط در کوتاه مدت می‌تواند قیمت‌ها را اندکی بالا ببرد. بر اساس این دیدگاه، تلاش اوپک پلاس به دلایل متعدد از جمله جنگ تجاری میان آمریکا و چین، نمی‌تواند قیمت‌های نفت را به نحو چشمگیری افزایش دهد. این جنگ بر مقدار رشد اقتصادی در جهان تاثیر منفی می‌گذارد. در نتیجه، میزان تقاضای نفت را هم کاهش می‌دهد. در همین رابطه، بانک آمریکایی مورگان استنلی گفته طرح کاهش تولید اوپک پلاس که تا پایان ربع اول سال 2020 ادامه خواهد داشت، فقط در کوتاه مدت قیمت‌ها را افزایش خواهد داد؛ لذا احتمالا قیمت هر بشکه نفت خام برنت در اواسط سال 2020 بار دیگر به 60 دلار بازخواهد گشت. همین بانک پیش بینی کرده که قیمت هر بشکه نفت خام برنت در ربع اول سال 2020 به 62.50 دلار برسد.
در حال حاضر، حفظ تعادل میان عرضه و تقاضا به منظور جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت، به یکی از دغدغه‌های اصلی کشور‌های نفتی تبدیل شده که در توافق اخیر اوپک پلاس و کاهش داوطلبانه تولید نفت عربستان تجلی یافت. این در حالی است که حدود هفت ماه پیش، زمانی که آمریکا تمام معافیت‌های صادرات نفت ایران را لغو کرد، بسیاری از احتمال پرواز قیمت‌های نفت هشدار می‌دادند. اما ظریف کمتر از یک سال، بازار‌های نفتی نه تنها با کاهش چشمگیر صادرات نفت ایران و ونزوئلا کنار آمده‌اند، بلکه هم اکنون از پایین بودن قیمت‌ها هم رنج می‌برند.
گفتنی است که آمریکا اواخر ماه آوریل گذشته اعلام کرد که دیگر به مشتریان نفت ایران اجازه خرید نفت از این کشور نخواهد داد. این ممنوعیت از ماه مه شروع شد و هنوز ادامه دارد. از آن زمان، هیچ آمار معتبر و موثقی از میزان صادرات نفت ایران منتشر نشده است. اما برخی گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از این است که صادرات نفت ایران به حدود 500 هزار بشکه در روز یا کمتر از آن رسیده است. البته دولت حسن روحانی به تازگی پیش بینی کرده که ایران در سال 1399 روزی یک میلیون بشکه نفت صادر خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/76545/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است