ایران پرسمان

آخرين مطالب

فشارخوني ها سبک زندگي شان را تغيير دهند انديشه

فشارخوني ها سبک زندگي شان را تغيير دهند

  بزرگنمايي:


بعضي از بيماري ها اسم ساده اي دارد يا دست کم اينقدر براي ما تکرار شده که به آن عادت کرده ايم و کم کم آن را پذيرفته ايم. فشارخون بالا هم يکي از اين مشکلات است که خيلي ها آن را پذيرفته اند و يادشان رفته است اين مشکل ساده ـ البته فقط از نظر خودشان ـ مي تواند چه عوارض جبران ناپذيري برجا بگذارد؛ عوارضي مانند بروز بيماري هاي قلبي و سکته که اصلا شوخي بردار نيست.

اما آن گونه که متخصصان مي گويند و هشدار مي دهند با تغيير سبک زندگي مي توان از ايجاد اين بيماري پيشگيري کرد يا آن را به بهترين شکل کنترل کرد.

اين قاتل خاموش را جدي بگيريد

هنوز افراد زيادي هستند که نمي دانند فشارخون بالا مي تواند چه بلايي سر آنها و زندگي شان بياورد. اين گروه باور ندارند که فشارخون حتي مي تواند به مرگ شان منجر شود و نمي دانند متخصصان، فشارخون بالا را به عنوان قاتل خاموش مي شناسند.

دکتر هومن انگوراني، متخصص پزشکي ورزشي و استاديار دانشگاه در گفت وگو با «جام جم» در اين باره توضيح مي دهد: متاسفانه نيمي از بيماران مبتلا به فشارخون از بيماري خود مطلع نيستند و نمي دانند که دچار فشارخون بالا هستند. از طرف ديگر، معمولا تا زماني که عوارض ناشي از فشارخون نمايان نشود، بيمار با نشانه خاصي روبه رو نخواهد بود و به همين دليل ممکن است مدت ها از اين بيماري بي خبر باشد.

بنابراين به توصيه دکتر انگوراني تمام افراد بايد به صورت دوره اي فشارخون شان را کنترل کنند؛ البته اين کنترل فشارخون بايد از سوي فردي آگاه و مطلع انجام گيرد.

راهکارهايي که جواب مي دهد

ورزش براي درمان بسياري از بيماري ها مفيد است و علاوه بر اين، از ايجاد برخي بيماري ها هم پيشگيري مي کند. دکتر انگوراني در اين باره مي گويد: اولين قدم براي درمان بسياري از بيماري هاي مزمن از جمله پرفشاري خون، تغيير سبک زندگي و اصلاح آن است به اين معني که افراد حتما بايد رژيم غذايي سالم و متعادلي داشته باشند و به طور مرتب و منظم مشغول انجام فعاليت هاي ورزشي شوند.

وي با اشاره به اين که اين دو نکته از اصلي ترين اقدام ها براي تغيير سبک زندگي به حساب مي آيد، مي افزايد: در کنار اين موارد مي توان به کاهش استرس، کنترل خشم و ترک سيگار نيز به عنوان ديگر روش هاي اصلاح سبک زندگي اشاره کرد.

بهترين ورزش ها کدام است؟

حالا که شرکت در فعاليت هاي ورزشي مي تواند به سلامت بيماران مبتلا به فشارخون بالا کمک کند، مسلما بايد بدانيم کدام يک از ورزش ها به آنها توصيه مي شود و کدام يک برايشان مناسب نيست؟

دکتر انگوراني به اين پرسش چنين پاسخ مي دهد: حتما يکي از ورزش هاي هوازي بايد در برنامه ورزشي اين بيماران وجود داشته باشد. شنا، پياده روي سريع، دويدن آهسته، طناب زدن، استفاده از تردميل و دوچرخه ثابت از جمله ورزش هاي هوازي است.

به گفته اين متخصص پزشکي ورزشي، پياده روي با سرعت مناسب يکي از بهترين ورزش هايي است که به اين بيماران توصيه مي شود و مي تواند در کنترل و تنظيم فشارخون موثر باشد. البته بعضي ها يک هفته ورزش مي کنند و پس از آن خسته مي شوند.

آنها ممکن است با خودشان چنين فکر کنند که همين ورزش هم براي کنترل فشارخون شان مفيد است، اما اين پزشک متخصص تاکيد مي کند: بيماران فشارخوني بايد هر روز ورزش هاي هوازي را انجام دهند و سعي کنند بين 30 تا 45 دقيقه در روز مشغول انجام اين فعاليت ها باشند.

دکتر انگوراني درباره سرعت مناسب پياده روي نيز چنين توضيح مي دهد: پياده روي بايد با سرعت مناسب انجام شود تا نتيجه دلخواه را ايجاد کند؛ بنابراين توصيه مي شود شدت پياده روي را طوري تنظيم کنيد که ضربان قلب تان با شدت آن در هنگام استراحت تفاوت داشته و حدود 20 تا 30 درصد بالاتر باشد.

همچنين مي توانيد براي تشخيص سرعت مناسب از «تست تکلم» هم استفاده کنيد، به اين معني که اگر قرار است هنگام پياده روي با فردي صحبت کنيد، سرعت پياده روي تان را طوري تنظيم کنيد که پس از گفتن هر سه يا چهار کلمه مجبور شويد، نفس بگيريد.

اين نکته را نيز به خاطر بسپاريد که به ازاي هر ده ميلي متر کاهش فشارخون کمينه و 20 ميلي متر جيوه کاهش فشارخون بيشينه، خطر مرگ و مير در بيماران فشارخوني به نصف کاهش مي يابد.

اين استاديار دانشگاه مي افزايد: در کنار ورزش هاي هوازي که پايه و اساس فعاليت هاي ورزشي براي بيماران فشارخوني است، ديگر ورزش ها مانند تمرينات کششي که شامل کشش تمام گروه هاي عضلات بزرگ مي شود، هم براي آنها مفيد خواهد بود.

ورزش هاي مقاومتي هم سومين بخش برنامه ورزشي اين بيماران است که به گفته اين متخصص پزشکي ورزشي تا چند سال پيش چنين تصور مي شد که اين بيماران نبايد هيچ نوع ورزش مقاومتي مانند کار با دمبل، کش و وزنه هاي دستي را انجام دهند، اما امروزه مشخص شده است که اگر اين ورزش به طور علمي براي اين افراد تجويز شود، نه تنها مضر نيست بلکه مي تواند به کنترل بهتر فشارخون، کاهش دردهاي اسکلتي و افزايش قدرت عضلاني آنها نيز کمک کند.

وي تاکيد مي کند: حتما بايد قبل از شروع يک برنامه ورزشي جديد با يک متخصص پزشکي ورزشي مشورت کنيد تا شرايط فردي شما نيز در نظر گرفته شده و برنامه ورزشي مخصوص براي شما تجويز شود.

با ورزش شديد شروع نکنيد

با اين که ورزش براي اين بيماران مفيد است و انجام فعاليت هاي جسمي به آنها توصيه مي شود، اما دکتر انگوراني مي گويد: به فردي که پيشينه ورزش کردن ندارد و بتازگي مي خواهد مشغول انجام فعاليت هاي بدني شود، توصيه نمي کنيم مشغول ورزش هايي با شدت زياد شود. در چنين شرايطي ابتدا بايد يک ارزيابي اوليه انجام شود و پس از مشورت با پزشک، ورزشي با شدت کم براي او انتخاب خواهد شد.

پس از آن هم بتدريج و بسيار آهسته مي توانيم شدت فعاليت ها را افزايش دهيم که البته اين کار هم حتما بايد با نظر پزشک انجام گيرد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

زهره، زمین و مشتری در خورشید طوفان به پا می‌کنند!

عکس تازه ناسا از زندگی انسان روی کره ماه

دو خط کتاب/ از اینجا که منم، چیزی تا مرگ نمانده

سازمان‌هایی که میلیاردها بودجه برای حفظ زبان فارسی می‌گیرند، کدامند؟

استفاده از تکنیک NGS برای طبقه‌بندی بیماری صرع‌

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت سالروز درگذشت علی شریعتی

تند باد چیست و چگونه به وجود می آید؟

ناسا از حضور پایدار انسان روی ماه تا سال 2028 خبر داد

ترکیبات میکروبیوم روده بر رفتار کودک اثر دارد

سردترین ماده دنیا چیست؟

هر نخ سیگار 3 دقیقه از عمرتان می کاهد

شاعرانه/ نفس آدمها سر به سر افسرده است

بررسی کاربرد سبک‌شناسی پیکره‌ بنیاد در شعر حافظ

میزبانی باغ کتاب و بو‌کتاب از پویش «با مهر تا مهر»

شاعرانه/ امروز دیدم یار را آن رونق هر کار را

ساخت نانو واکسن برای بیماری تنفسی رایج در خاورمیانه

کشف دو گونه‌ی جدید از دایناسورها

آیا مشکلات چشمی باعث ایجاد میگرن می‌شوند؟

ماشین ظرفشویی رباتیک به کمک رستوران‌ها می‌آید

تاثیر روانی انسان‌ها بر سگ‌های‌شان

کفش کثیف در خانه بپوشید

شاعرانه/ رازی که با من بود!

دو خط کتاب/ قهرمان‌هاى واقعى از جنگ متولد مى‌شوند و در جنگ مى‌میرند

دو خط کتاب/ پایان تنهایی وقتیه که یکی به آدم نیاز داره

استفاده از قطرات باردار آب در فناوری‌های تصفیه هوا

ماهواره ایرانی «ناهید 1» در دست آزمایش است

چطور در کنکور تجربی رتبه زیر 2000 به دست بیاوریم؟

کودکان روستایی کمتر از کودکان شهری به آسم مبتلا می‌شوند

درمان بیماری‌های خودایمنی با کمک سلول‌های کبد

الگوریتمی که حرف‌های گوینده را در ویدیو عوض می‌کند!

بخشی از کتاب/ به دخترت این چیزها را یاد بده

«حکایت قصر»؛ همه‌چیز درباره یک زندان

شاعرانه/ اگر عشق نمی‌بود

دو خط کتاب/ چه طور می شود فهمید چه تصمیمی درست است؟

کتابی در دفاع از یکپارچه شدن دانش

سلبریتی‌ها جای روشنفکران را گرفته‌اند

درمان تنبلی چشم با بررسی مسیرهای جداگانه مغز

5 رویداد فضایی هیجان انگیز در تابستان 2019

بهترین عکس‌های نجومی 2019 منتشر شد

به زودی رزرو اتاق در هتل فضایی ایستگاه بین‌المللی!

ساخت آثار هنری جذاب از دل کتاب‌های کهنه

یک کتاب خوب/ واقعا چرا می‌خواهی بچه‌دار شوی؟!

دو خط کتاب/ به حال بدبختی‌هایت گریه کن

روایت المیرا شریفی مقدم از یک آبروی از دست رفته

ابرهای سیاره مریخ، شهاب‌سنگ‌های تکه تکه شده‌اند

انفجار کپسول دراگون، برنامه ناسا را به تعویق انداخت

با این آزمایش علمی دست خود را آتش بزنید!

دو خط کتاب/ چطور امروز یک نفر را شاد کنیم؟

غلط ننویسیم، مُلک یا مِلک؟

غذای ملی امارات در ایستگاه فضایی بین‌المللی!